کد خبر: 229537
|
۱۳۹۷/۰۶/۰۹ ۱۰:۵۰:۰۰
| |

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلات کشور:

صید ترال در آبهای خلیج فارس را توصیه نمی‌کنیم/ کاهش ذخایر ماهیان یال اسبی و شبه‌شوریده در دریای جنوب

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلات کشور گفت: به هیچ عنوان صید ترال صنعتی در خلیج فارس توصیه نمی‌کنیم و صید ترال میانی در آبهای با عمق 200 متر و در دریای عمان مجاز است، مضاف بر آنکه صید قلاب ارزش افزوده ماهیان را دو چندان می‌کند.

صید ترال در آبهای خلیج فارس را توصیه نمی‌کنیم/ کاهش ذخایر ماهیان یال اسبی و شبه‌شوریده در دریای جنوب
کد خبر: 229537
|
۱۳۹۷/۰۶/۰۹ ۱۰:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد پورکاظمی در مورد آخرین وضعیت صید فانوس‌ماهیان در خلیج فارس و وضعیت ذخایر آبزیان خلیج فارس، گفت: طبق آخرین گشت تحقیقاتی که در چندین سال گذشته انجام شده، وضعیت ذخایر فانوس‌ماهیان ما 2.3 میلیون تن برآورد شده است و برای آنکه کل ذخایر این ماهی آسیب نبیند توصیه کردیم که برداشت 300 هزار تن از آن بلامانع است.

وی اضافه کرد: در برنامه سازمان شیلات قرار است تا پایان برنامه ششم صید فانوس‌ماهیان به 100 هزار تن برسد و قویاً توصیه می‌کنیم که این میزان صید برای فانوس‌ماهیان باید محقق شود، چون طول عمر این نوع ماهی یک سال است و اگر بهره‌برداری نشود، یا تلف شده و یا سایر کشورها مانند عمان از آنها بهره‌برداری می‌کنند.

پورکاظمی به این نکته اشاره کرد که باید روش صید ترال میان‌آبی با استفاده از نتساندر باشد تا صید اختصاصی مربوط به صرفا فانوس‌ماهی را انجام دهد و به هیچ وجه این صید را در داخل خلیج فارس توصیه نمی‌کنیم و فقط در آبهای دریای عمان حد محدوده بندر جاسک تا چابهار باید انجام شود.

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلات کشور همچنین با تأکید بر اینکه تمام تلاش ما این است که با بهبود و اصلاح روش‌های صید به تأمین ذخایر آبزیان کمک کنیم، خاطرنشان کرد: یکی از این روش‌ها صید با قلاب است، چرا که ماهی در داخل دام قرار نمی‌گیرد و به موقع به دست مصرف‌کننده می‌رسد که کیفیت بالاتری هم دارد و اکنون با همکاری ژاپنی‌ها به دنبال صید تن‌ماهیان و یال اسبی به روش قلاب هستیم.

وی به صراحت گفت: این دو نوع ماهی که به روش قلاب صید شوند قیمت‌شان 2 تا 3 برابر ماهی‌ است که به روش ترال صید شده است و صید ترال در آبهای خلیج فارس را به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنیم و در آبهای عمان هم ترال میانی در اعماق بالای 200 متر توصیه می‌شود.

پورکاظمی در مورد وضعیت ذخایر ماهیان بومی خلیج فارس و دریای جنوب هم گفت: تحقیقات ما هر سال در شهریورماه و با گشت 135 روزه آغاز و نتیجه‌گیری می‌شود که برای سال 97 هنوز آغاز نشده، اما در پایان سال گذشته طبق آخرین تحقیقات، به غیر از یال اسبی و شوریده، بقیه ماهیان وضعیت مطلوبی دارند و ذخیره این دو گونه نسبت به سال‌های قبل کاهش نشان می‌دهد.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها