نمایندگی فروش خودروهای خارجی در آستانه تعطیلی

بعد از ممنوعیت واردات خودرو بسیاری از نمایندگی های فروش خودروهای خارجی نیروهای خود را تعدیل کرده و در آستانه تعطیل شدن هستند و 25 هزار شغلی ایجاد شده در این بخش در حال از بین رفتن است.

نمایندگی فروش خودروهای خارجی در آستانه تعطیلی
کد خبر: 229994
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۱ ۱۲:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| قرار بود قیمت خودروهای خارجی که از اواسط اردیبهشت امسال با افزایش ناگهانی همراه شد و بعضا تا سقف 500 میلیون تومان رشد کرد، با تخصیص ارز دولتی فروکش کند اما این اتفاق نیفتاد چون اتفاق مشابه سایر کالاهایی که از ارز دولتی بهره‌مند شدند اما قیمت‌شان در سیر صعودی ماند، در مورد خودرو هم روی داد.

ارزی که قرار بود به تعدیل قیمت ها در بازار خودرو کمک کند، خود به نوسانات قیمتی دامن زد و در نهایت دولت واردات خودرو به کشور را ممنوع کرد. آن گونه که فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: بسیاری از نمایندگی‌های فروش خودروهای خارجی نیروهای خود را تعدیل کرده و در آستانه تعطیل شدن هستند و 25 هزار شغلی ایجاد شده در این بخش در حال از بین رفتن است.

به گفته او، حالا دیگر بازار از هیچ قانونی پیروی نمی‌کند و قیمت‌گذاری خودروهای خارجی از هیچ قانونی پیروی نمی‌کند. کار به جایی رسیده که صاحب یک خودرو به ارزش 100 میلیون تومان، 500 میلیون تومان برای فروش خودرویش طلب می‌کند.

زاوه که معتقد است باید واردات خودرو البته با ارز آزاد ادامه داشته باشد، می‌گوید: دخالت دولت در بازار و سیاست‌های دستوری در بخش خودرو حاصلی جز ایجاد بازار انحصاری برای تعدادی خودروساز ندارد.

چقدر برای واردات خودرو ارز اختصاص داده شد

آمارهای اعلامی از طرف بانک مرکزی نشان می دهد که دولت از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 121 میلیون یورو به 21 شرکت واردکننده خودرو ارز 4200 تومانی پرداخت کرده اســت که در صدر این فهرست، شرکت بازرگانی جهان نوین آریا با 30 میلیون یورو قرار دارد. شرکت آرین موتور پویا با 26 میلیون یورو در جایگاه دوم و وزارت بهداشت با 18 میلیون و 500 هزار یورو در رده سوم است که به گفته بانک مرکزی، این ارز برای تهیه آمبولانس تخصیص داده شده است.

منبع: پول نیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها