کد خبر: 230458
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۳ ۱۲:۲۹:۰۰
| |

در جریان سوال از عباس صالحی در مجلس صورت گرفت

خدری از پاسخ‌های وزیر ارشاد قانع شد

نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی از پاسخ‌های وزیر قانع شد.

خدری از پاسخ‌های وزیر ارشاد قانع شد
کد خبر: 230458
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۳ ۱۲:۲۹:۰۰

اعتمادآنلاین| عبدالحمید خدری که امروز در صحن علنی مجلس دو سوال را از سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرده بود از پاسخ‌های وزیر قانع شد و تاکید کرد: وزیر ارشاد کمیته‌ای را برای بحث‌های مطرح شده تشکیل دهد و گزارشی را به کمیسیون فرهنگی مجلس بدهد.

عبدالحمید خدری در نشست علنی امروز (سه شنبه، 13 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در توضیح سوال خود از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مطالبی که در گزارش کمیسیون از سوال مطرح شد ادبیات بنده نبود و من وزیر ارشاد را به عنوان ناکارآمدترین وزیر پس از انقلاب اعلام نکردم ضمن اینکه از هیات رئیسه می‌خواهم که سوالات مربوط به نمایندگان را با سرعت بیشتری در دستورکار صحن علنی مجلس قرار دهند.

نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دغدغه های مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ گفت: ایشان بارها نگرانی خود را در خصوص مسائل فرهنگی اعلام کردند لذا مسئولان در این حوزه باید با اهتمام ویژه اقدام کنند به طور حتم یکی از وظایف خطیر مسئولان تولیدات اثرگذار در حوزه فرهنگ است. مقام معظم رهبری مسئولان را بارها به تلاش و کوشش و تربیت جوانان با روحیه دینی و انقلابی تشویق کردند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: وزارتخانه متبوع شما متولی بخش فرهنگ جامعه بوده و ارتقاء بخش فرهنگ و رونق دین و برنامه ریزی برای مقابله با تهاجم فرهنگی باید مورد توجه قرار گیرد.

خدری با بیان اینکه وزارت ارشاد چه اقداماتی را از یک سال گذشته در حوزه ارتقاء سطح فرهنگی جامعه و کاهش آسیب های اجتماعی انجام داده است، افزود: به خوبی نقش کانون های فرهنگی مساجد برای همه مسجل است اما مدیران شما در این وزارتخانه نسبت به این بخش توجهی نداشته و مدیران روحانی را از این حوزه حذف می کنند.

وی با تاکید بر اینکه امروزه مهم ترین پایگاه برای تحقق اهداف وزارت ارشاد در حوزه فرهنگی، کانون های فرهنگی مساجد است، افزود: عزل مدیران روحانی از کانون های فرهنگی مساجد بر چه اساسی از سوی مدیران مجموعه وزارت ارشاد صورت می گیرد متاسفانه در اکثر شهرستان ها و استان های کشور مدیران روحانی را حذف می کنند.

خدری با تاکید بر اینکه هیچ کس نمی تواند کار فرهنگی را از ذات یک روحانی جدا کند، افزود: متاسفانه مدیران روحانی و کارآمد که ید طولایی در حوزه فرهنگ داشته حذف شده و به جای آن ها افراد بی تجربه به کار گرفته شدند، نقش روحانیت اشاعه فرهنگ اسلامی در جامعه بوده و همه به این نکته اذعان دارند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه برای حفظ شان جایگاه مجلس از طرح برخی رویکردهای غیرقابل قبول وزارت ارشاد در بخش کانون های فرهنگی مساجد جلوگیری می کنم، افزود: بارها این دغدغه ها به وزیر مربوطه تذکر داده شده و نسبت به رویکرد نامناسب این وزارتخانه نسبت به روحانیت فعال در کانون های فرهنگی مساجد هشدار می دهم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در سوال دوم خود از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ایفای وظایف مندرج در این قانون طبق ماده 2 در هئیت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور با حضور وزیر فرهنگ به عنوان رئیس است.

نماینده مردم بوشهر در مجلس دهم با بیان اینکه شهرداری ها هر ساله باید نیم درصد درآمدهای خود را برای اداره امور کتابخانه‌ها اختصاص دهند، افزود: قانون در این باره بسیار شفاف بوده و صراحت داشته، اگر تخلفی در این باره صورت گرفته باید مورد رسیدگی واقع شود.

وی با تأکید بر اینکه شهرداری‌ها مکلفند نیم درصد سهم درآمدی خود را به حساب متمرکز برای اداره کتابخانه‌های عمومی کشور اختصاص دهند، تصریح کرد: متأسفانه یک حساب متمرکز در تهران ایجاد شده و همه درآمدها در آن تجمیع می شود این در حالی است که این خلاف عدالت، وجدان و انصاف است.

خدری با بیان اینکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید پاسخگوی این مهم باشد که چرا تاکنون توضیحی درباره عدم تزریق نیم درصد درآمد شهرداری‌ها به نهاد کتابخانه‌های عمومی نبوده است، گفت: اگر تخلفی در این باره صورت گرفته باید گزارش آن به نهادهای نظارتی و امنیتی داده شود.

وی با تأکید بر اینکه مسامحه کاری‌ها در این باره به شخص شما برمی‌گردد، افزود: متأسفانه منابع واریز شده نیز در جاهای دیگر واریز شده که این نیز تخلف محرز از قانون است.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: انتظار داریم اگر تا به امروز نیز در اجرای این قانون سهل انگاری صورت گرفته، طبق قانون جبران شده و از این پس درآمد نیم درصدی شهرداری‌ها در اختیار نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور قرار گیرد.

وی تصریح کرد: اگر در جای دیگر کمبود مالی وجود دارد، قانون اجازه نمی‌دهد که درآمدها در خلاف مسیر تعیین شده تزریق شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: موارد مطرح شده در این جلسه از نمونه گزارش‌هایی است که از سوی استان‌های مختلف به ما ارائه شده است.

خدری ادامه داد: اینکه گفته شد در استان بوشهر به عنوان مثال در سال 95 و 96 دریافتی از شهرداری ها حدود 4 میلیارد بوده اما هزینه کرد نهاد کتابخانه های عمومی 12 میلیارد بوده است به طور دقیق روشن نیست.

وی خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: طبق گفته شما یکی از منابع مالی نیم درصد شهرداری ها به این نهاد بوده و کمک های دولتی هم وجود دارد لذا در توزیع عادلانه اعتبارات به مناطق محروم باید بیشتر توجه شود البته که طبق گفته برخی از نمایندگان اعتبارات نیم درصد شهرداری ها به نهاد کتابخانه های برخی استان ها و شهرستان ها واریز نشده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه کمیته ای برای تعیین تکلیف این مسئله باید تشکیل شود، تصریح کرد: جمع آوری این اعتبارات در حسابی متمرکز در یکی از بانک های تهران بوده که سپرده آن متاسفانه در محل دیگری هزینه می شود لذا از وزیر ارشاد انتظار می رود این مسئله را پیگیری کند.

منبع: خانه ملت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها