کد خبر: 230735
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۴ ۱۶:۳۰:۰۰
| |

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

بهتر است روحانی در نشست شورای امنیت شرکت کند

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره دعوت آمریکا از رئیس‌جمهور ایران برای حضور در نشست شورای امنیت گفت که من به‌عنوان کارشناس نظرم این است که ایشان حتماً  در این جلسه شرکت کنند. سیاست یعنی مذاکره و معامله. این ملاقات باعث می‌شود قیمت دلار 5 یا 6 هزار تومان کاهش پیدا کند.

بهتر است روحانی در نشست شورای امنیت شرکت کند
کد خبر: 230735
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۴ ۱۶:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| آتنا شهبازی- نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل از نشست شورای امنیت درباره ایران در اواخر ماه سپتامبر به ریاست ترامپ خبر داد و گفت که با حضور رئیس‌جمهور ایران در این نشست موافق هستیم. در همین حین، دیپلمات بلندپایه روسیه در سازمان ملل تأکید کرد که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران باید در نشست شورای امنیت در بالاترین سطح بررسی شود و مسکو چنین نشستی را علیه خود واشنگتن پیش خواهد برد.

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره دعوت آمریکا از ایران گفت: «ترامپ هم در آستانه انتخابات نوامبر کنگره است و هم دو سال دیگر هم می‌خواهد در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کند. او نتوانسته است در طول این مدت در حوزه سیاست خارجی به امتیازات چشم‌گیری دست پیدا کند که بتواند حزبش را حمایت کند.»

او در ادامه افزود: «ترامپ در جنگ تجاری با چین موفق نبود، روابطش با روسیه هم خوب پیش نرفت و در سوریه هم نتوانست به نتایجی دست پیدا کند. قرارداد 280 میلیاردی هم که با عربستان امضا کرد خیلی پابرجا نیست؛ بنابراین به دنبال به دست آوردن امتیاز از جانب ایران است که می‌تواند تهدیدی برای اسرائیل باشد.»

این کارشناس بین‌الملل ادامه داد: «با توجه به اینکه آمریکا الآن ریاست دوره‌ای شورای امنیت را هم در اختیار دارد، ترامپ قصد دارد فضای آرامی را به وجود بیاورد و با دعوت از آقای روحانی می‌خواهد فضای ملتهب بین ایران و آمریکا را کاهش دهد. با توجه به اینکه حمله نظامی به ادلب هم آغاز شده است، رئیس‌جمهور آمریکا تلاش می‌کند تا ایران را به آرامش دعوت کند و شاید بتواند ملاقاتی با حسن روحانی هم داشته باشد.»

بیگدلی اظهار داشت: «اینکه آقای روحانی در این نشست شرکت می‌کند یا نمی‌کند، بحثی جداست. من به‌عنوان کارشناس نظرم این است که ایشان حتماً در این جلسه شرکت کنند. سیاست یعنی مذاکره و معامله. ما ابتدا وارد ملاقات می‌شویم و در ملاقات گفت‌وگوها را انجام می‌دهیم و انتظاراتمان از یکدیگر را بیان می‌کنیم. اگر به نقطه مشترکی رسیدیم، مذاکرات آغاز می‌شود.»

او با تاکید بر اینکه هر کشوری باید برای منافع ملی خودش چانه‌زنی کند، گفت: «پیشنهاد من است که روحانی در این نشست شرکت کند. ملاقات چیزی را از ما کم نمی‌کند. مطمئن باشید این ملاقات باعث می‌شود قیمت دلار 5 یا 6 هزار تومان کاهش پیدا کند. جامعه ما ملتهب شده و دولتمردان ما باید این التهاب را کاهش دهند.»

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سؤال که این نشست چقدر می‌تواند به دفاع ایران از برجام کمک کند، گفت: «ما با تهدید و قهر کردن نمی‌توانیم به برجام برسیم. آمریکا به خاطر رضایت اسرائیل از برجام خارج شد تا دستش باز شود و ایران را تحت‌فشار قرار دهد.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها