کد خبر: 231167
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۷ ۱۲:۰۲:۰۰
| |

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان:

اراده قوی برای احیای دریاچه نمک قم وجود ندارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: نباید اجازه دهیم تجربه تلخ تالاب های خشک شده متعدد از جمله هامون و ارومیه و بختگان در مرکز کشور تکرار شود.

اراده قوی برای احیای دریاچه نمک قم وجود ندارد
کد خبر: 231167
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۷ ۱۲:۰۲:۰۰

اعتمادآنلاین| سید رضا موسوی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم اظهار کرد: در سال‌های اخیر کانون های گرد و غبار داخلی در کشورمان بسیار توسعه یافته و مشکلات متعددی را بوجود آورده اند که نیازمند توجه و تأمل جدی از سوی مسئولان است.


وی با اشاره به روند سریع خشک شدن دریاچه نمک و از میان رفتن کارکردهای اکولوژیکی این تالاب، خاطرنشان کرد: با احداث سدها و قطع حقابه دریاچه نمک و همچنین گسترش خشکسالی و برداشت بی رویه منابع آبی در این منطقه، روند نگران کننده‌ای شکل گرفته است که می‌تواند دریاچه نمک را به عنوان یک بحران زیست محیطی در مرکز کشور مطرح سازد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با بیان اینکه متأسفانه حقابه دریاچه نمک تا کنون تخصیص پیدا نکرده و این یک مطالبه جدی از وزارت نیرو است که باید پیگیری شود، تصریح کرد: با ادامه روند کنونی، دریاچه نمک کانون اصلی گرد و غبار همراه با ذرات نمکی در جوار پایتخت و در نزدیکی کانون های بزرگ جمعیتی در مرکز کشور می‌شود.

وی با انتقاد از نبودن اراده قوی برای احیای دریاچه نمک، بر ضرورت ارائه راهکارهای علمی و عملیاتی برای نجات این اکوسیستم آبی ارزشمند تأکید کرد و گفت: شاید این موضوع جدی گرفته نشده و یا منابعی برای تخصیص حقابه دریاچه نمک وجود ندارد، اما به هر حال نباید اجازه دهیم تجربه تلخ تالاب‌های خشک شده متعدد از جمله هامون، ارومیه و بختگان در مرکز کشور تکرار شود.

موسوی، کاشت درختان مقاوم به خشکی و شوری در اطراف دریاچه نمک را نیز راهکار مؤثری برای کاهش گرد و غبار در این منطقه دانست و گفت: هر گونه فعالیت اقتصادی که قرار است در این تالاب انجام شود، حتما باید با رعایت ملاحظات زیست محیطی باشد، زیرا دریاچه نمک اکوسیستم بسیار شکننده و حساسی دارد که در صورت تخریب، هزینه های زیادی را به دنبال دارد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها