برادر ملک سلمان احتمالاً دیگر به عربستان باز نخواهد گشت

به گفته یک منفع خبری این احتمال وجود دارد که شاهزاده احمد بن عبدالعزیز، برادر ملک سلمان، پادشاه عربستان به خاطر اظهاراتش در پاسخ به معترضان جنگ یمن، به عربستان برنگردد و در لندن باقی بماند.

برادر ملک سلمان احتمالاً دیگر به عربستان باز نخواهد گشت
کد خبر: 231252
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۷ ۱۶:۵۳:۰۰

اعتمادآنلاین| یک منبع نزدیک به شاهزاده احمد عبدالعزیز اعلام کرد که ممکن است او پس از اینکه در برابر شعارهای معترضان یمنی و بحرینی در مقابل محل اقامتش در لندن، میان اقدامات خود و دیگر اعضای خاندان آل سعود با اقدامات برادر و برادرزاده‌اش فاصله قائل شد، به عربستان بازنگردد.

به گزارش پایگاه خبری میدل ایست آی، برادر ملک سلمان به مخالفانی که در لندن شعارهایی را علیه خاندان حاکم عربستان سر می‌دادند، گفت که تنها پادشاه و پسرش مسئول اوضاع عربستان هستند نه خاندان حاکم آل سعود.

این شاهزاده سعودی به مخالفانی که در لندن شعار "آل سعود سرنگون شود" سر می‌دادند، گفت که خاندان حاکم هیچ ارتباطی با اوضاع عربستان ندارند و تنها ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه و پسرش محمد بن سلمان مسئول اوضاع هستند.

شاهزاده 76 ساله عربستانی بین ژوئن تا نوامبر 2012 پست وزارت کشور را در اختیار داشت اما پادشاه او را برکنار کرد.

ساعاتی پس از انتشار ویدئوی سخنان شاهزاده احمد در شبکه‌های اجتماعی، آژانس خبری رسمی سعودی پرس (SPA)، یک گزارش جدید به نقل از شاهزاده احمد منتشر کرد. این خبرگزاری گزارش کرد شاهزاده سعودی تفسیرهایی را که از سخنانش می‌شود، ناددرست می‌خواند. آژانس سعودی پرس به نقل از شاهزاده احمد گزارش کرده که او تنها گفته خانواده سلطنتی به خاطر جایگاه‌شان در دولت مسوول هستند.

این در حالی است که یک منبع نزدیک به شاهزاده احمد اعلام کرد که این گزارش منتشر شده در خبرگزاری تحت کنترل دولت، "جعلی" است. بعد از انتشار ویدئوی سخنان برادر پادشاه عربستان، در شبکه‌های اجتماعی هشتگی با عنوان "ما می‌خواهیم احمد عبدالعزیز پادشاه شود"، به سرعت در فضای مجازی منتشر شد.

روابط داخلی خاندان سلطنتی عربستان همچنان جزو محرمانه‌هاست و به ندرت انتقاداتی به صورت علنی دیده می‌شود.

با این حال جیمز دورسی، کارشناس مسائل عربستان می‌گوید حادثه لندن نشان دهنده عمق اختلافات بر سر جنگ یمن است که تاکنون حرفی از آن به میان نیامده بود. این سخنان در شرایطی مطرح می‌شود که سلطه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان بر سرکوب مخالفان از طریق حبس روحانیون سرشناس، فعالان حقوق بشری و زنان گسترده می‌شود.

این اتفاق برای اولین بار رخ می‌دهد که یک عضو خانواده آل سعود سنت دیرینه را برهم زده و سکوت را شکست. وی برای اولین بار در انظار عمومی خاندان سعودی را از حوزه ملک سلمان جدا کرده و بین این دو حوزه فاصله گذاشت. اگر این شاهزاده عربستان سعودی تایید کند که دیگر نمی‌خواهد به کشورش بازگردد این اتفاق بزرگترین چالش در اذهان عمومی در مقابل ولیعهد عربستان خواهد بود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها