مجتبی ذوالنور خبرداد:

ارجاع «طرح شفافیت آراء و فعالیت نمایندگان» به معاونت قوانین مجلس

نماینده مردم قم گفت: طرح شفافیت آراء و فعالیت نمایندگان به تائید هیات رئیسه مجلس رسیده و در حال بررسی در معاونت قوانین است.

ارجاع «طرح شفافیت آراء و فعالیت نمایندگان» به معاونت قوانین مجلس
کد خبر: 231567
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۹ ۱۰:۵۸:۰۰

اعتمادآنلاین| مجتبی ذوالنور درباره آخرین وضعیت طرح دوفوریتی شفافیت آراء و فعالیت نمایندگان مجلس، گفت: این طرح به 196 امضا رسیده است.

وی با اشاره به اینکه پیش از این طرحی از سوی آقایان فتحی و حاجی دلیگانی در راستای بهبود شیوه های قانونگذاری و شفافیت آراء نمایندگان تهیه شده بود که فوریت آن رأی نیاورد و به صورت طرح عادی باید مسیر خود را طی کند، متذکر شد: این در حالی است که 207 نفر از نمایندگان آن طرح را امضا کرده بودند اما تنها 59 نفر از آنان در صحن علنی به آن رأی دادند.

نماینده مردم قم با بیان اینکه طرحی که بنده تدوین کرده ام فراتر و جامع تر از طرح مذکور است، تصریح کرد: آن طرح صرفا آراء نمایندگان را در مظان عمومی قرار می‌داد اما این طرح علاوه بر آراء، فعالیت نمایندگان در صحن و کمیسیون‌ها را هم به صورت شفاف در اختیار همه قرار می دهد.

ذوالنور درباره مفاد این طرح بیان کرد: در وهله اول باید مشخص شود که نمایندگان در مجلس حضور دارند یا خیر، اگر حضور ندارند آیا در مرخصی به سر می برند یا ماموریت و همچنین نوع مرخصی آنان استحقاقی، استعلاجی و یا بدون حقوق است.

نماینده مردم قم در مجلس با اشاره به اینکه از سوی دیگر برخی از نمایندگان صبح در مجلس حضور می یابند و کارت می زنند اما در صحن نیستند و باید مشخص شود که در ساعات صحن علنی کجا می‌روند، گفت: متاسفانه بعضا دیده می‌شود که برخی از نمایندگان در ساعات صحن علنی و کمیسیون‌ها به امور دفتر خود و دیدار با ارباب رجوع می پردازند، در حالیکه این اقدامات باید در ساعاتی انجام شود که صحن و کمیسیون نداریم.

وی با بیان اینکه همچنین برخی از نمایندگان در صحن علنی حضور دارند اما در رأی گیری ها شرکت نمی کنند و از این طریق مردم می توانند ببینند که آیا نماینده آنان در رأی گیری‌های مجلس شرکت می‌کند یا خیر، ادامه داد: از سوی دیگر باید مشخص شود که رأی نمایندگان به طرح ها و لوایح، موافق، مخالف یا ممتنع بوده است.

ذوالنور با اشاره به اینکه این طرح به تایید هیات رئیسه مجلس رسیده است، اظهار داشت: طرح دوفوریتی شفافیت آراء و فعالیت نمایندگان از هیئت رئیسه به معاونت قوانین ارجاع شده و در حال بررسی است و سپس در مسیر ارائه به صحن علنی می‌رود.

نماینده مردم قم در مجلس افزود: از آنجایی که حدود 20 طرح دوفوریتی پیش از این طرح قرار دارد، احتمالا سه یا چهار ماه طول می کشد که این طرح در نوبت بررسی در صحن علنی قرار گیرد.

ذوالنور با ابراز تأسف از اینکه صرفا 59 نفر از وکلای ملت با فوریت طرح شفافیت آرای نمایندگان موافق بودند، تصریح کرد: این در حالی است که تعداد بسیار زیادی از این نمایندگان آن طرح را امضا کرده بودند و برای اینکه این اتفاق مجددا تکرار نشود و نمایندگان به امضاهای خود پایبند باشند، بنده رایزنی‌هایی با آنان می‌کنم تا به تعهد خود پایبند باشند و زمانی که این طرح به صحن علنی می آید، مورد تصویب قرار گیرد.

وی بیان کرد: با تصویب این طرح، هیئت رئیسه موظف است سامانه جامعی تهیه کند تا به صورت آنلاین، آرا و فعالیت نمایندگان ثبت شود تا مردم و رسانه ها بتوانند از وضعیت نمایندگان خود در مجلس آگاه شوند.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها