کد خبر: 232122
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۱ ۱۳:۲۰:۰۰
| |

ادعاهای کمیته چهارجانبه عربی علیه ایران

کمیته چهارجانبه وزرای کشورهای عربی مدعی حمایت‌های ایران از تروریسم و دخالت در امور داخلی کشورهای عربی شد.

ادعاهای کمیته چهارجانبه عربی علیه ایران
کد خبر: 232122
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۱ ۱۳:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| کمیته چهارجانبه وزرای خارجه عرب در رابطه با ایران دیروز(سه شنبه ) در حاشیه صدوپنجاهمین اجلاس اتحادیه عرب نشستی به ریاست امارات در مقر این اتحادیه در قاهره برگزار کرد. این کمیته مدعی تداوم حمایت‌های ایران از فعالیت های تروریستی و تخریبی در کشورهای عربی شد.

این کمیته در ادامه مدعی شد که ایران از خاک یمن به سوی عربستان موشک بالستیک شلیک می کند.

وزای خارجه چهار کشور عربی(عربستان،امارت،بحرین،مصر)همچنین مدعی شدند که ایران و ترکیه در بحران سوریه دخالت دارند و این امر تبعاتی بر آینده سوریه، حاکمیت، امنیت، ثبات و وحدت ملی آن به دنبال خواهد داشت.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در اجلاس اتحادیه عرب مدعی شد که ایران در امور داخلی کشورهای عربی دخالت می کند و از شبه نظامیان تروریست حمایت می‌کند.

بر اساس این گزارش، کمیته چهارجانبه کشورهای عربی عربستان، امارات، بحرین، مصر و دبیرکل اتحادیه عرب را شامل می شود.

ادعای حمایت موشکی ایران از یمن در حالی مطرح می شود که مقامات کشورمان همواره تاکید می‌کنند جمهوری اسلامی ایران هیچ دخالتی در امور داخلی یمن ندارد و خواستار ایجاد راه حل مسالمت امیز برای حل بحران یمن است.

ائتلاف متجاوز عربی به رهبری عربستان نزدیک به سه سال است که زنان و کودکان یمنی را به قتل می رساند، مدارس و بیمارستان های آنان را بمباران می کند و از رسیدن غذا و دارو و کمک‌های بشردوستانه به آن‌ها ممانعت می‌کند و به دلیل تجاوزهای وحشیانه‌اش در یمن در لیست سیاه سازمان ملل قرار گرفت.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان قبل از این نیز در واکنش به تحولات اخیر یمن، با اشاره به تداوم تجاوز وحشیانه خارجی که به نابودی زیرساخت‌ها و محاصره همه جانبه و کشتار جمعی و خاموش ملت یمن منجر شده است، ابراز امیدواری کرد: همه گروه‌ها، احزاب و جریان‌های سیاسی و اجتماعی یمن، ضمن همبستگی با یکدیگر از جبهه واحد ملی علیه تجاوز خارجی محافظت کنند.

قاسمی با ابراز تاسف از درگیری‌های اخیر و دعوت همه نیروهای یمنی به آرامش و خویشتنداری ابراز امیدواری کرد و افزود: تمامی اختلافات داخلی در چارچوب گفت‌وگو حل و فصل و زمینه هرگونه سوء‌استفاده دشمنان خارجی ملت یمن مسدود شود.

وی در رابطه با مساله حمایت تسلیحاتی از یمن اعلام کرده است: ما هیچ‌گونه ارتباط تسلیحاتی با یمن نداریم، یمن در محاصره است و چنین امکانی در کل وجود ندارد در غیر این‌صورت ایران به قدری شهامت دارد که چنین اقدام و سیاستی را اگر داشته باشد اعلام کند؛ آنچه امروز در دستان مردم یمن هست سلاح‌هایی است که از دولت‌های قبل در پادگان‌ها وجود داشته، امروز مشاهده می‌کنیم یمن برای آنکه در مقابل تجاوز و حملات بی‌امان از خود محافظت کند به سراغ تکنیک‌های درونی رفته و این طبیعی است.

هم‌چنین علی اکبر ولایتی، دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی و مشاور رهبری در امور بین الملل در پاسخ به سوالی در خصوص برخی اتهامات در رابطه با مداخله ایران در امور یمن، گفت: در یمن کشورهای مرتجع عربی تحت عنوان ائتلاف عربی ضد یمن مداخله مستقیم کرده‌اند و ایران جز حمایت سیاسی و کمک‌های انسانی برای نجات مردم این کشور کار دیگری انجام نداده است.

موضوع دخالت ایران در کشورهای عربی در حالی مطرح می شود که مقامات کشورمان همواره تاکید می‌کنند جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گونه دخالتی در امور داخلی دیگر کشورها ندارد و خواهان صلح، ثبات و امنیت در منطقه است. حضور ایران در برخی کشورهای عربی مستشاری بوده و به درخواست قانونی دولت آنها است.

ادعای حمایت ایران از گروهک‌های تروریستی درحالی مطرح می‌شود که جمهوری اسلامی ایران بزرگترین مخالف تروریسم در جهان به شمار می‌رود و برای ریشه کن کردن آن تلاش های فراوانی کرده است. ایران در بیرون راندن داعش و دیگر گروهک‌های تکفیری از سوریه و عراق نقش پررنگی داشته است که دولت های قانونی این کشورها بارها این مساله را اعلام کرده اند و از جمهوری اسلامی ایران تشکر و قدردانی کرده‌اند این درحالی است که برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان و امارات مرزهای خود را بر روی داعش باز کردند تا وارد عراق و سوریه شوند.

مساله دخالت ایران در سوریه درحالی مطرح می شود که ولید معلم ، وزیر خارجه سوریه پیش از این تاکید کرد: تبلیغات رسانه‌ای غرب و آمریکا پیرامون حضور ایران نادرست است و بر خلاف حضور ترکیه، آمریکا و فرانسه، حضور ایران در خاک سوریه قانونی است.

وی افزود: از زمان آغاز توطئه علیه این کشور، جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تروریسم به کمک دمشق شتافته و دولت سوریه قدردان این کمک‌های ایران است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها