کد خبر: 232304
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۲ ۱۵:۵۰:۰۰
| |

آیا عراق نخست‌وزیر خود را شناخت؟

اعلام آمادگی آمریکا برای همکاری با ایران در عراق

الاخبار به نقل از دو مقام آمریکایی خبر داد که آنها در جلسه‌ای به عامری گفته‌اند به دنبال مشکل‌آفرینی بیشتر با تهران در صحنه عراق نیستند و آنها بر اهمیت مسئله حل وفصل بحران سیاسی موجود در عراق بین واشنگتن و تهران تاکید کردند.

اعلام آمادگی آمریکا برای همکاری با ایران در عراق
کد خبر: 232304
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۲ ۱۵:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| در سایه توافق سائرون به رهبری مقتدا صدر و الفتح به رهبری هادی عامری در کنار بیانیه مرجعیت که نوعی وتو بر حضور نخست وزیران سابق عراق در مسند قدرت تفسیر شد، چهره نخست وزیر جدید عراق به تدریج در حال نمایان شدن است.

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین منابع آگاه عراقی اعلام کردند سائرون و الفتح تقریبا بر سر حضور یک شخصیت اسلامگرای شیعه تکنوکرات به توافق رسیده و هم اکنون رایزنی‌ها با او برای تصدی این پست در حال انجام است.

شنیده‌های اعتمادآنلاین از نشست صدر و عامری در نجف حکایت از آن دارد که این دو بر سر نامزدی دکتر عادل عبدالمهدی شخصیت دانشگاهی و از رهبران مجلس اعلای اسلامی عراق به توافق رسیده‌اند.

عبدالمهدی که فارغ التحصیل اقتصاد سیاسی از دانشگاه بواتیه فرانسه است، ابتدا وزیر دارایی عراق شد و اولین بودجه کشور را بعد از سقوط صدام تدوین و تصویب کرد، بعد از آن برای مدتی وزیر نفت عراق شد او در دوره ریاست جمهوری جلال طالبانی معاون وی بود و توانست کارنامه خوبی هم از خود به جای بگذارد.

بر اساس همین شنیده‌ها عبدالمهدی هنوز حاضر به پذیرش این پست نشده و آن را مشروط به مکلف شدنش توسط مرجعیت عالی عراق کرده است.

در این حال روزنامه الاخبار لبنان که این روزها اطلاعات شبه‌موثقی از رایزنی‌های تشکیل کابینه عراق در اختیار دارد خبر داد که بریت مک گورک فرستاده ویژه ترامپ در امور عراق و داگلاس سیلیمان سفیر آمریکا در بغداد با هادی العامری از رهبران حشد شعبی و رهبر لیست الفتح دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار که بدون حضور رسانه انجام گرفته دو مقام آمریکایی به عامری خبر دادند در تاثیرگذاری بر روند تشکیل کابینه عراق ناکام مانده‌اند و این تاثیرگذاری در مورد جریان‌های شیعه بسیار هم کمتر بوده است.

الاخبار به نقل از این دو مقام آمریکایی خبر داد که آنها در این جلسه به عامری گفته‌اند به دنبال مشکل‌آفرینی بیشتر با تهران در صحنه عراق نیستند و آنها بر اهمیت مسئله حل وفصل بحران سیاسی موجود در عراق بین واشنگتن و تهران تاکید کردند.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که روزنامه العربی الجدید هم در شماره امروز پنج‌شنبه خود اعلام کرد بسیاری از جریان‌های سیاسی شیعه تصمیم گرفته‌اند دیگر با فرستاده ویژه ترامپ در امور عراق ملاقات نکنند.

به نوشته این روزنامه عرب‌زبان در صورت صحت خبر، این دومین ضربه‌ای است که واشنگتن طی یک هفته گذشته دریافت می‌کند پیش از این نیز اعلام نظر آیت‌الله سیستانی در مخالفت با تکرار حضور شخصیت‌هایی که در عراق نخست‌وزیر شده بودند، رشته‌های آمریکا را در تشکیل کابینه‌ای با همسویی کامل در عراق از طریق ابقای حیدر العبادی پنبه کرده بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها