کد خبر: 233096
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۶ ۱۵:۳۹:۰۰
| |

تا زمانی که نیاز داخل کود اوره تامین نشود مجوز صادرات داده نمی‌شود/ حذف سقف رقابت در بورس منجر به عقب نشینی دلالی می‌شود

رییس دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی گفت: اصلاح سهمیه با توجه به شرایط سال گذشته و ابلاغ برداشتن سقف رقابت در بورس کالا تبعات اجرایی بزرگی را فراهم کرده و این تصمیم سیاست مثبتی است و پیش بینی می کنیم که التهاب بازار کمتر شود.

تا زمانی که نیاز داخل کود اوره تامین نشود مجوز صادرات داده نمی‌شود/ حذف سقف رقابت در بورس منجر به عقب نشینی دلالی می‌شود
کد خبر: 233096
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۶ ۱۵:۳۹:۰۰

اعتمادآنلاین| رضا محتشمی‌پور رییس دفترصنایع پایین دستی پتروشیمی در نشستی خبری با موضوع تنظیم بازار محصولات پتروشیمی با بیان اینکه محصولات پتروشیمی در چند ماه گذشته با هجوم تقاضا مواجه شده‌اند اظهار داشت: این موضوع باعث شد که بخشی از محصولات با بحران قیمت مواجه شوند به همین دلیل ستاد تنظیم بازار کشور با این هدف که بتواند موضوع بحران را حل کند مصوباتی ارائه داد. از جمله اینکه به جای استفاده از سامانه بهین یاب از عملکرد سال گذشته شرکت‌ها استفاده شود چون این سامانه بر اساس ظرفیت کارشناسان و بنگاه‌ها عمل می‌کند، بنابراین در نظر گرفتیم که مکانیزم تخصیص سهمیه عوض شود.

وی با تأکید بر اینکه سامانه بهین‌یاب منحل نشده و تنها نوع محاسبه برای تخصیص سهمیه بر اساس عملکرد سال قبل شرکت انجام می‌شود، گفت: در ستاد تنظیم بازار قرار بر این شد که برای تخصیص سهمیه به صنایع موادغذایی، از طریق انجمن‌های تخصصی آن اقدام شود.

رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: بخش مهم دیگر این مصوبه تامین نیاز برخی صنایع حساس عمدتا غذایی مانند آب، آرد، قند و شکر، شوینده، دارویی و لبنیات و نوشابه است و قرار شد که از طریق انجمن های تخصصی و و همچنین کنترل عملکرد سال گذشته فهرستی مجزا تشکیل شود.

وی با بیان اینکه اصلاح سهمیه با توجه به شرایط سال گذشته و ابلاغیه برداشتن سقف رقابت در بورس تبعات اجرایی بزرگی را فراهم کرده است، خاطرنشان کرد: در هر حال این تصمیم برای کنترل سیاست مثبتی است و با وجود نگرانی افزایش قیمت اجرای این مصوبات منجر به عقب نشینی شدید تقاضای دلالی در بورس شده و پیش بینی می کنیم که التهاب بازار نیز کمتر شود.

وی درباره دلایل کمبود pvc گفت: بعد از آتش سوزی پتروشیمی آبادان که تولید کننده PVC بود پتروشیمی غدیر نیز برای جلوگیری از مواجه با آتش سوزی تولید را متوقف کرده و اقدامات ایمنی انجام داد این در حالی بود که pvc پتروشیمی بندر امام وارد تولید پی وی سی دوره پزشکی شد و بصورت عملی سه واحد تولید کننده از تولید متوقف شدند و بعد از سر گیری تولید کمبود مرتفع شد.

محتمشمی پور خاطرنشان کرد : تمام مصوبات توسط یک مرجع اعلام شده است و تغییر در تصمیمات ناشی از بازخورد بازار بوده و تغییرات برای بازار مثبت است.

وی ادامه داد: دستورالعمل ما این است که برای یکماه آینده و قیمت منطقی تعدیل خواهد شد و امکان توقف این رویه وجود دارد و فرصت داریم که در این مسیر اقدام کنیم با وجود افزایش قیمت ارز و افزایش عرضه در بورس با افزایش تقاضای داخل برای محصولات پتروشیمی و همچنین افزایش تقاضا برای صادرات مواجه بودیم که در حال پیگیری است.

رییس دفتر صنایع پایین دستی پتروشیمی در مورد واردات محصولات پتروشیمی که در داخل تولید می‌شوند و مجوز صادرات گفت: واردات محصولاتی که تولید داخل دارند برای واردکنندگان صرفه اقتصادی ندارد و تا زمانی که نیاز داخل تامین نشود مجوز صادرات داده نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ماموریت دفتر صنایع پایین دستی پتروشیمی پیگیری مسائل توسعه صنایع فعال پتروشیمی و توسعه زنجیره و پرداختن به مشکلات زنجیره است.

محتشمی پور همچنین در خصوص اینکه کود اوره را به صورت قطره‌چکانی به وزارت کشاورزی می‌دهند، گفت: تا زمانی که نیاز داخلی وزارت جهاد کشاورزی در حوزه کود اوره تأمین نشود، هیچ‌ یک از واحدهای پتروشیمی، مجوز صادرات دریافت نمی‌کنند؛ این در حالی است که هر یک از محموله‌ها برای صادرات نیازمند مجوز صادراتی هستند. جهاد کشاورزی معمولاً و به طور طبیعی، میزان نیاز خود را حتی بالاتر از سطح نیاز حقیقی اعلام می‌کند تا در صورت عملیاتی شدن، به رقم مورد نیاز دست یابد.

وی تصریح کرد: به این ترتیب در حال حاضر حدود یک میلیون و 600 تا 700 هزار تن کود اوره در کشور نیاز است که این رقم از سوی وزارت جهاد کشاورزی، حدود 2 میلیون و 200 هزار تن اعلام می‌شود.

وی یادآور شد: مشکل اصلی زمانی ایجاد می‌شود که هزینه حمل کود اوره از برخی از واحدها به محل مصرف کمتر از برخی از دیگر واحدها است؛ به نحوی که هزینه حمل کود اوره از پتروشیمی خراسان یا کرمانشاه به محل مصرف، کمتر از هزینه حمل این کود از پتروشیمی پردیس به محل مصرف است.

این مقام مسئول در پتروشیمی ادامه داد: بنابراین میزان تقاضا از پتروشیمی‌های خراسان و کرمانشاه، افزایش می‌یابد و تعادل در میزان صادرات این واحدها به هم می‌ریزد که باعث گلایه تولیدکنندگان می‌شود که با دخالت شرکت ملی پتروشیمی به طور محدود، توانسته‌ایم بخشی از این شرایط را تعدیل کنیم؛ البته گلایه پتروشیمی‌ها به‌ جا است.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها