مرتضی مبلغ، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»

روحانی باید بتواند شکاف بین اروپا و آمریکا بر سر برجام را تعمیق کند/ ایران پیشتاز گفت‌وگوی تمدن‌هاست/ رئیس‌جمهور باید آمریکا را در ابعاد مختلف به چالش بکشد

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره اولویت‌هایی که رئیس‌جمهوری در سازمان ملل باید مورد توجه قرار دهد، گفت: با توجه به شکافی که بین امریکا و اروپا به وجود آمده به‌خصوص با خروج ترامپ از برجام، آقای روحانی باید بتواند به این وسیله این شکاف را تعمیق کند و همگرایی بیشتری به نفع ما به وجود آورد.

روحانی باید بتواند شکاف بین اروپا و آمریکا بر سر برجام را تعمیق کند/ ایران پیشتاز گفت‌وگوی تمدن‌هاست/ رئیس‌جمهور باید آمریکا را در ابعاد مختلف به چالش بکشد
کد خبر: 234142
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۳ ۱۶:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| مرتضی مبلغ، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» با اشاره به سفر رییس‌جمهوری به سازمان ملل بیان کرد: این امکان، فرصت مناسب و مهمی است که به وجود آمده، چون تقریبا مقامات همه جهان در این اجلاس حضور دارند. نکته مهم این است که رییس‌جمهور بتواند با ادبیات جهانی صحبت کند.

او با تاکید بر استفاده از این فرصت و ارائه اولویت‌های کشور عنوان کرد: رییس‌جمهور باید بتواند همه کشورهایی را که تحت‌تاثیر امپراتوری رسانه‌ای مخرب امریکا قرار گرفته‌اند، بیشتر متوجه حقایق کند و همگرایی بیشتری با آنها به‌وجود آورد.

معاون سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات با اشاره به اختلاف کشورهای اروپایی با آمریکا بر سر برجام گفت: با توجه به شکافی که بین آمریکا و اروپا به وجود آمده به‌خصوص با خروج ترامپ از برجام و سایر اقدامات نابهنجاری که تا الان از خود نشان داده است، آقای روحانی باید بتواند به این وسیله این شکاف را تعمیق کند و همگرایی بیشتری به نفع جمهوری اسلامی ایران در این کشورها به وجود آورد.

او افزود: یعنی لحن آقای روحانی با ادبیات دیپلماتیک جهانی تناسب داشته باشد و بتواند اهداف مدنظر خود را دنبال کند.

مبلغ همچنین در ادامه درباره مباحثی که رییس‌جمهوری باید در سازمان ملل مطرح کند، تاکید کرد: به نظر من صحبت‌های آقای روحانی باید به گونه‌ای باشد که امریکا را در ابعاد مختلف به چالش بکشد. آمریکا کارهای نمایشی انجام می‌دهد که از یک طرف خواهان مذاکره است و از طرف دیگر اقداماتی انجام می‌دهد که به‌ هیچ‌وجه با مذاکره سازنده تطابق ندارد و ضد آن است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب عنوان کرد: آمریکا همه هنجارهای بین‌المللی را می‌شکند و رفتارهای تکروانه‌ای انجام می‌دهد که به ضرر بسیاری از کشورها تمام می‌شود.

معاون سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات با اشاره به مشکلاتی که آمریکا با خروج خود برای کشورهای عضو برجام ایجاد کرد، گفت: خروج امریکا از برجام چه مخاطراتی را در پی داشته و خواهد داشت. به هر حال امریکا نشان داده که به مهمترین تعهدات خود هم پایبند نیست چون برجام یک معاهده بوده که به تایید شورای امنیت سازمان ملل هم رسیده و خروج از آن تبعات حقوقی بسیار مهمی دارد، بنابراین ترک برجام از طرف آمریکا مخاطرات زیادی به وجود آورده است.

او ادامه داد: علاوه بر اینها آقای روحانی باید بتواند فضای سنگین رسانه‌ای که علیه جمهوری اسلامی و مردم ایران ترتیب داده شده که یک چهره نامناسب در بین کشورهای دنیا از ایران ساخته را خنثی کند و چهره اصلی ایران را نشان دهد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه در حال حاضر در سالگرد گفت‌و‌گوی تمدن‌ها قرار داریم که منادی و پیشنهاد دهنده آن، جمهوری اسلامی بوده و به تصویب سازمان ملل رسیده است، عنوان کرد: ایران در واقع پیشتاز گفت‌وگوی تمدن‌هاست، مخالف جنگ است، بدنبال صلح و آرامش در جهان است. همچنین ایران بیشترین هزینه را در مقابله با تروریسم داده و مردم و کشور ایران بیشترین آسیب را هم از تروریسم خورده‌اند.

مبلغ با تاکید بر فضاسازی که بدخواهان علیه ایران و ملت ایران انجام می‌دهند، گفت: به نظر من آقای رییس‌جمهور می‌تواند با یک ادبیات سازنده و دیپلماتیک بین‌المللی این موضوعات را مطرح کند فضاهای جدیدی را در راستای اعتماد متقابل بین‌المللی و عوامل مهم سازندگی بگشاید.

او همچنین با اشاره به دیدارهایی که روحانی در حاشیه مجمع عمومی خواهد داشت‌، بیان کرد: در کنار این رییس‌جمهور در حاشیه سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل قطعا دیدارهای متنوعی را با مقامات کشورها، نخبگان، سرمایه‌داران دارد که می‌توان این موارد و سیاست‌ها را دنبال کند و از این فرصت بهره‌برداری لازم را انجام دهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها