رونق صادرات رب گوجه فرنگی عامل اصلی گرانی/نرخ 18 هزار و 500 تومانی رب گوجه فرنگی غیر واقعی است

یک مقام مسئول گفت:علی رغم اعلام ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی طی چند روز اخیر از سوی وزارت صمت،صادرات رب گوجه فرنگی حسابی رونق گرفته است.

رونق صادرات رب گوجه فرنگی عامل اصلی گرانی/نرخ 18 هزار و 500 تومانی رب گوجه فرنگی غیر واقعی است
کد خبر: 234742
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۴ ۱۱:۱۹:۰۰

اعتمادآنلاین| قاسمعلی حسنی دبیر کل بنکداران مواد غذایی با انتقاد از افزایش چشمگیر قیمت رب گوجه فرنگی گفت: علی رغم اعلام ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی طی چند روز اخیر از سوی وزارت صمت،صادرات رب گوجه فرنگی حسابی رونق گرفته است چرا که سود بالای تبدیل نرخ دلار در برابر ریال موجب شده تا بسیاری از تولیدکنندگان به سمت و سوی صادرات سوق داده شوند.

وی افزود: در مواقعی که مشتریان خارجی تا دوبرابر قیمت داخلی محصولات مختلف را از تولیدکنندگان خریداری می کنند، بدیهی است که تمامی نگاه ها به سمت و سوی صادرات می رود.

حسنی با اشاره به اینکه ارز 4200 تومانی سمی برای اقتصاد به شمار می رود، گفت: تازمانی که ارز 4200 تومانی از گردونه اقتصاد حذف نشود،تفاوت نرخ ارز منجر به رونق صادرات و به تبع آن افزایش قیمت در داخل می شود.

این مقام مسئول نرخ 18 هزار تومانی هر قوطی رب گوجه فرنگی را غیر واقعی دانست و افزود: در این مقطع زمانی فروش هر رب گوجه فرنگی با نرخ 18 هزار تومان غیر منطقی است چرا که کارخانه های رب سازی در زمان تولید،گوجه فرنگی را با نرخ های کنونی خریداری نکرده اند که به یکباره قیمت رب را از 3 هزار و 500 به 18 هزار و 500 تومان افزایش داده اند.

وی ادامه داد: از هر 4 کیلو گوجه فرنگی،یک کیلو رب به دست می آید که با احتساب هزینه 2 هزار و 500 تومانی قوطی و 30 درصدی تولید و سودکارخانه دار ، قیمت رب برای مصرف کننده بسیار بالا در می آید، اما این دلیلی نمی شود که کارخانه های رب در شرایط کنونی محصول خود را با قیمت نامعقولی در بازار عرضه کنند چرا که آنها گوجه فرنگی خود را با نرخ های کنونی خریداری نکردند،هر چند که بسیاری از برندها تغییر چندانی در محصولات خود لحاظ نکردند.

دبیرکل بنکداران مواد غذایی در پایان تصریح کرد:با توجه به جوی که در بازار ایجاد شده است، از مردم تقاضا داریم که از خرید های غیر ضرور اجتناب کنند تا بازار به آرامش و ثبات قبل بازگردد چرا که هیچ کمبودی در تولید و مواد اولیه وجود ندارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها