مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری تهران:

مشکلات اقتصادی باعث افزایش هزینه‌های تعمیرات اتوبوس‌ شده‌است

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری تهران با اشاره به اینکه قرار بود برای اتوبوس‌ها سوخت یورو 4 تحویل داده شود، گفت: متاسفانه این کار انجام نشده و سوخت از کیفیت مناسبی برخوردار نیست که اگر این روند در سه ماهه سوم سال ادامه یابد، در رابطه با آلودگی هوا و معاینه فنی دچار مشکل می‌شویم.

مشکلات اقتصادی باعث افزایش هزینه‌های تعمیرات اتوبوس‌ شده‌است
کد خبر: 234746
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۴ ۱۱:۲۲:۰۰

اعتمادآنلاین| پیمان سنندجی در هشتمین جلسه کارگروه آلودگی هوا و اخذ معاینه فنی که در محل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری تهران برگزار شد، با بیان اینکه یک هفته از مهر گذشته و در این مدت وضعیت ما بسیار خوب بوده است، گفت: با وجود مشکلات بسیاری که در شهر داشتیم، حرکت‌های بسیار خوبی در حوزه اتوبوسرانی صورت گرفت که راه‌اندازی خطوط 22 گانه سرویس مدارس از آن جمله است.

وی افزود: معاینه فنی هم جزو شاخص‌های ما بود که از تیرماه شروع شد. با توجه به فرسودگی برخی از اتوبوس‌ها ما باید هر سه ماه یک بار معاینه فنی را تکرار کنیم. معاینه فنی می‌تواند هم در حوزه آلودگی و هم در بحث ایمنی به ما کمک کند. امیدواریم در شش ماه دوم سال نیز که بحث معاینه فنی بسیار حائز اهمیت است، موفق عمل کنیم. ضمنا امیدواریم پس از این مرحله در حوزه نوسازی ناوگان نیز فرجی شود؛ چرا که هدف نهایی ما این است.

وی با بیان اینکه سیستم اتوبوسرانی به سیمفا (سیستم مرکزی معاینه فنی) متصل شده، گفت: اگر مشکلی در حوزه معاینه فنی وجود داشته باشد با اتصال به سیستم سیمفا درصد اطمینان بیشتر می‌شود.

او با اشاره به اینکه حدود 95 درصد اتوبوس‌های بخش خصوصی که در شهر فعال هستند از معاینه فنی برخوردارند، گفت: 5 درصد باقیمانده اغلب معاینه فنی دارند، اما از تاریخ تکرار معاینه فنی آنها گذشته است. اتوبوس‌های بالای 10 سال می‌بایست سه ماه یکبار معاینه فنی را تکرار کنند و اتوبوس‌های پایین 10 سال نیز باید شش ماه یک بار نسبت به تکرار معاینه فنی اقدام کنند.

سنندجی با بیان اینکه 85 درصد اتوبوس‌های سازمانی معاینه فنی دارند، اظهار داشت: در حال حاضر کلیه اتوبوس‌های فعال معاینه فنی دارند و برچسب‌هایی با قطع A5 گویای معاینه فنی آن است. هر شهروندی می‌تواند این برچسب را مشاهده کند، اما اگر مشکلی در این راستا وجود داشت شهروندان می‌توانند از طریق سامانه 1888 به ما اطلاع دهند.

وی تاکید کرد: 15 درصد اتوبوس‌های سازمانی که دارای معاینه فنی نیستند، در تعمیرگاه هستند و قرار است معاینه فنی را اخذ کنند، اما در حال حاضر تمامی اتوبوس‌های فعال ما معاینه فنی شده‌اند. با توجه به مشکلات اقتصادی شش ماهه اول سال هزینه‌های تعمیراتی بالا رفته و این یکی از مشکلات موجود در حوزه ماست. خواسته ما از وزارت صنعت این است که تسهیلاتی را که برای حمل و نقل برون‌شهری در نظر گرفته، برای حمل و نقل درون‌شهری نیز در نظر بگیرد.

وی ادامه داد: اکنون برای لاستیک کامیون‌ها و اتوبوس‌های برون‌شهری ارز 4200 تومانی اختصاص یافته است، اما حمل و نقل درون‌شهری در رابطه با لاستیک، روغن و ... دچار مشکل است. این موضوع می‌تواند مساله معاینه فنی را به چالش بکشد. باید توجه داشت که استهلاک درون‌شهری بیشتر از استهلاک برون شهری است.

مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی با بیان اینکه قیمت هر دو حلقه لاستیک چینی 5 الی 5.5 میلیون تومان است، گفت: بر اساس آخرین استعلام هر حلقه لاستیک ایرانی یک میلیون تومان است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بحث کیفیت سوخت در نگهداری تجهیزات تاثیرگذار است، گفت: بر اساس اعلام سازمان حفاظت محیط زیست آمار سوخت وضعیت مناسبی ندارد. قرار بود این اطلاعات در اختیار شرکت پخش فرآورده‌های نفتی قرار بگیرد. درست است که یک طرف بحث آلودگی هوا با شرکت اتوبوسرانی است، اما طرف دیگر زیرساخت‌های کشور است که باید اصلاح شود.

سنندجی با اشاره به اینکه در سطح تهران باید سوخت یورو 4 تحویل داده می‌شد، گفت: مصرف سوخت در کل کشور 100 میلیون لیتر است که 40 میلیون لیتر از آن متعلق به حمل و نقل عمومی است. در حال حاضر 20 تا 21 میلیون لیتر سوخت یورو 4 در کشور تولید می‌شود که این نصف سوخت حمل و نقل عمومی کشور است. بالطبع بیشتر این سوخت به کلانشهرها اختصاص می‌یابد، اما بر اساس گزارش‌های سازمان حفاظت محیط زیست در عمل دچار مشکل هستیم.

وی افزود: سوخت می‌تواند روی مساله معاینه فنی تاثیر بگذارد. اگر قرار است آلودگی هوا برطرف شود، همه سازمان‌ها باید به وظایف خود عمل کنند. اگر در سه ماهه سوم سال هم سوخت به همان ترتیب قبلی ادامه یابد حتما دچار مشکل می‌شویم؛ بنابراین لازم است همه دستگاه‌ها به تعهدات خود در رابطه با آلودگی هوا عمل کنند.

سنندجی با اشاره به هزینه‌های معاینه فنی برای اتوبوس‌های بخش خصوصی عنوان کرد: در حال حاضر هزینه معاینه فنی از 22 تا 30 هزار تومان است. ما درخواست کردیم تسهیلات وزارت صنعت برای اتوبوس‌های درون‌شهری هم در نظر گرفته شود که این امر می‌تواند به اتوبوس‌های بخش خصوصی در راستای تامین هزینه‌های معاینه فنی کمک کند؛ ضمن اینکه شرکت اتوبوسرانی هم در جهت کمک به این اتوبوس‌ها اقداماتی انجام می‌دهند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها