کد خبر: 234879
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۴ ۱۹:۵۷:۰۰
| |

حسن روحانی،‌ رئیس‌جمهوری در کنفرانس خبری در سازمان ملل

تهدید ماه نوامبر فشار تبلیغاتی است/ آمریکا روزی به برجام باز خواهد گشت/ دوتابعیتی بودن جرم نیست

حسن روحانی،‌ رئیس‌جمهوری در کنفرانس خبری که در مقر سازمان ملل برگزار شد درباره تعهد به برجام گفت: تصمیم ما این است که با بقیه کشورها کار کنیم. ما تا زمانی که به نفع منافع ملی باشد در برجام خواهیم ماند و اگر منافع ما تأمین نشود از راهکارهایی که در برجام وجود دارد استفاده خواهیم کرد.

تهدید ماه نوامبر فشار تبلیغاتی است/ آمریکا روزی به برجام باز خواهد گشت/ دوتابعیتی بودن جرم نیست
کد خبر: 234879
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۴ ۱۹:۵۷:۰۰

اعتمادآنلاین| حسن روحانی،‌ رئیس جمهوری در کنفرانس خبری با حضور خبرنگاران شرکت کرد. در این کنفرانس خبری که در محل سازمان ملل متحد برگزار شد روحانی در پاسخ به سوالی درباره توافق هسته‌ای ایران و تاکید آمریکا به برنامه موشکی ایران که بهانه‌‌ای برای خروج او شده است، بیان کرد: در موضوع توافق هسته‌ای چیزی به نام موشک وجود ندارد. موضوع از همان اول مشخص بوده است.

به گزارش اعتمادآنلاین ،‌ رییس‌جمهوری ایران با کنایه زدن به خروج آمریکا از برجام عنوان کرد: اگر کسی می‌خواهد تعهدش را زیرپا بگذارد، بگذارد این همه بهانه‌جویی نمی‌خواهد.

روحانی در ادامه با اشاره به بازگشت آمریکا به پای میز مذاکرات گفت: آنچه که وجود دارد این است که آمریکا اشتباه کرده، آمریکا روزی باز خواهد گشت. آمریکا نمی‌تواند این روند را ادامه بدهد،‌این کار به نفع ملت ایران و آمریکا نیست. همه باید تلاش کنند فردی که خطایی مرتکب شده از خطای خودش برگردد.

رییس‌جمهوری در پاسخ به سوالی در مورد زندانیان سیاسی در ایران و مباحثی که در بعد بین‌المللی درباره آنها وجود دارد،‌ توضیح داد: همه باید تلاش کنیم که به لحاظ انسانی به فردی که در زندان است کمک کنیم. دولت ایران به سهم خودش این کار را برای تسهیل ملاقات‌ها انجام می‌دهد. اصل موضوع دست قوه قضائیه است، همان‌طور که در همه کشورها وضعیت به همین شکل است و قوه مجریه با قوه قضاییه متفاوت هستند. ما حداکثر می‌توانیم تسهیلاتی را برای این افراد براساس چارچوب و قوانین فراهم کنیم.

هیچ تحریمی نیست که آمریکا بخواهد بعداً انجام دهد

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره وضع تحریم‌های مجدد و ساز و کار اروپا برای دور زدن تحریم‌ها و به رسمیت نشناختن این عمل توسط آمریکا و احتمال خروج ایران از برجام بیان کرد: هیچ تحریمی نیست که آمریکا بخواهد بعداً انجام دهد. برخی در دولت آمریکا بیش فعال هستند و همه کارها را پیشتر انجام داده‌اند بنابراین آنچه بنا بود در نوامبر انجام گیرد در سپتامبر انجام شد. هیچ چیز جدیدی در نوامبر وجود ندارد.

او در ادامه تاکید کرد: این مباحثی که در حال حاضر از طرف آمریکا مطرح می‌شود، کاملاً بحثی تبلیغاتی است. آمریکا می‌خواهد برای فروش نفت و روابط بین‌المللی ایران با این صحبت‌ها فشار وارد کند.

روحانی همچنین در پاسخ به سوالی درباره تصمیم ایران برای برجام گفت: تصمیم ما این است که با بقیه کشورها کار کنیم. ما تا زمانی که به نفع منافع ملی باشد در برجام خواهیم ماند و اگر منافع ما تأمین نشود از راهکارهایی که در برجام وجود دارد استفاده خواهیم کرد. در برجام راه‌هایی در این باره وجود دارد.

اگر کسی دو تابعیتی باشد جرمی مرتکب نشده مشکلی نخواهد داشت

رییس‌جمهوری در پاسخ به سوال بی‌بی‌سی مبنی بر اینکه شما چگونه به ایرانیان اطمینان می‌دهید که دوتابعیتی‌ها از جمله کارمندان بی بی سی فارسی به ایران سفر کنند و مشکلی برای آنها به وجود نیاید؛ عنوان کرد: این حرف نادرست است که افرادی که دو تابعیتی هستند برای ورود به ایران نگرانی داشته باشند . دوتابعیتی بودن جرم نیست. اگر کسی دو تابعیتی باشد جرمی مرتکب نشده مشکلی نخواهد داشت. این یک تبلیغات بی‌اساس است. فردی ممکن است به هر دلیلی دستگیر شود این ربطی به تابعیتش ندارد. باید ببینیم پرونده او درباره چیسست و آیا اقدامش خلاف قانون بوده است یا خیر.

روحانی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال واشنگتن‌پست درباره تغییر لحن‌ها با ایران بیان کرد: در دولت جدید آمریکا لحن‌ها متفاوت و تندتر شده است، خیلی از آن‌ها در سیاست جدید هستند و تازه وارد سیاست شده‌اند؛ بنابراین طبیعی است آن‌هایی که سابقه در سیاست ندارند لحن‌شان متفاوت باشد. لحن ویژه‌ای برای آمریکا نمی‌خواهیم به کار ببریم، ما می‌خواهیم آمریکا به قانون احترام بگذارد، وفای به عهد کند و به قطعنامه شورای امنیت عمل کند.

او با اشاره به رفتار آمریکا در جان تاکید کرد: کار امریکا‌، ضد حقوق بشر است، با بهانه‌های واهی ملتی را تحت فشار قرار می‌دهد. ما قصد جنگ با نیروهای آمریکایی را در هیچ کجای منطقه نداریم. اینکه در عراق حادثه‌ای رخ بدهد چه ربطی به ایران دارد؟ ما در تمام دنیا طرفدارانی داریم، مگر هرکس به ایران علاقمند است ما باید جواب بدهیم؟

رییس‌جمهوری با اشاره به حضور آمریکا در عراق افزود: اگر کسی دستوری بدهد به گروهی به عنوان آمر مسئول است اما در منطقه ما اکثریت مردم به ایران علاقمندند. آمریکا برای چه به عراق رفته که بخواهد با ماندن خودش مشکل داشته باشد. ما مایلیم نظرسنجی در عراق داشته باشیم که چند درصد مردم می‌خواهند آمریکا در عراق بماند. خود ترامپ هم گفت کار ما بی‌خاصیت بوده است. آمریکا به چه دلیل می‌خواهد در عراق هر کاری را انجام بدهد. آمریکا درباره حضورش در خلیج‌فارس افغانستان و عراق یک بار دیگر باید تجدیدنظر کند.

قصد جنگ با نیروهای آمریکایی را در هیچ کجای منطقه نداریم

او عنوان کرد: مردم آن کشورها باید تایید کنند که آمریکا در این کشور باشد. آمریکا به صورت غیرقانونی در سوریه حضور دارد. ما قصد جنگ با نیروهای آمریکایی را در هیچ کجای منطقه نداریم. ما نمی‌خواهیم تنش را با آمریکا بالا ببریم و از آمریکا می‌خواهیم به قانون عمل کند.

رییس‌جمهوری در پاسخ به خبرنگار ایتالیایی گفت: من با نخست‌وزیر ایتالیا دیدار کردم، نخست‌وزیر ایتالیا حمایت خودش را از برجام اعلام کرد، همان‌طور که تقریبا تمام سران اروپا نظر واحدی در حمایت از برجام و انجام اقدام عملی برای جبران خروج آمریکا از برجام دارند ما تنها نیستیم آمریکا تنها است. آمریکا در مجمع عمومی و شورای امنیت تنها است. همه از برجام حمایت کردند، همه گفتند که راه آمریکا نادرست است. آمریکایی‌ها در منطقه تنها هستند و این ما هستیم که در منطقه خودمان حضور داریم و مشکل آمریکا است.

روحانی با تاکید بر مبارزه ایران با تروریسم گفت: بالاخره به ما بگویید آنهایی که با داعش مبارزه می‌کنند تروریست هستند یا آن‌هایی که از آن حمایت می‌کنند؟ ما با کشورهای منطقه روابط بسیار نزدیک و دوستانه‌ای داریم.

آیا گروه‌هایی که با تروریست مبارزه می‌کنند، همزمان تروریست هم هستند؟

او با بیان این موضوع که اسم بردید ایران از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند. مقصود کدوم گروه است؟، تاکید کرد: آیا مقصود گروه‌هایی هستند که با داعش، تروریست مبارزه می‌کنند؟ آن وقت داعش تروریست است، آن گروه‌ها هم تروریست هستند؟ حزب‌الله گروهی است که داعش را از لبنان بیرون کرده، النصره تروریست است و بر علیه ما هم هستد و ما با آن مبارزه می‌کنیم. حزب‌الله در کنار مردم سوریه بوده و داعش را از این کشور بیرون رانده است،تررویست‌ها مشخص هستند.

رییس‌جمهوری در پاسخ به سوالی درباره ارزش دلار در بازار ایران و همچنین احتمال دیدار مقامات ایران با مقام‌های آمریکا عنوان کرد: معیاری که در ذهن عده‌ای در مورد ارز برای مصارف خاص عده‌ای خاص است،‌ معیاری برای اقتصاد ایران نیست. کل خرید و فروش ارز در ایران، کمتر از یک درصد اقتصاد ایران است.

او همچنین درباره احتمال دیدار وزیر خارجه آمریکا و ایران گفت: این وابسته به رفتار خود آن‌هاست. وزیر خارجه ایران که سال گذشته با وزیر خارجه آمریکا (تیلرسون) دیدار کرد. اگر آمریکا به تعهدات خودش برگردد، نظر ما متفاوت خواهد بود. آن‌ها خودشان از برجام خارج شدند و فرصت گفت‌وگو را از بین بردند.

در سوریه به دعوت دولت سوریه رفتیم

رییس دولت دوزادهم در ادامه این نشست خبری درباره حمایت از سوریه بیان کرد: ما در سوریه به دعوت دولت سوریه رفتیم و مشاورانمان حضور دارند و هدفمان مبارزه با تروریسم بوده است. ما در این هدف موفق شدیم. قدرت اصلی تروریست‌ها در سوریه از بین رفته و موضوع سوریه موضوع مهمی است. با گروه‌های تروریستی باید مبارزه شود، مردم هم نباید صدمه ببینند. ما امیدواریم در باقیمانده سرزمین سوریه مردم صدمه نبینند و موضوع تروریسم هم پایان یابد.

روحانی در پاسخ به سوالی در مورد نقش ایران برای حمایت از تشکیل کشور مستقل فلسطین، توضیح داد: موضوع فلسطین موضوع بسیار پیچیده است. اگر 70 سال پیش سرزمین فلسطین توسط صهیونیست‌ها اشغال نمی‌شد، امروز ما منطقه‌ و شرایط دیگری داشتیم. بخشی از نا‌امنی‌ها و نابسامانی‌ها، ناشی از دخالت قدرت‌ها در منطقه است. رفتار دولت جدید آمریکا نسبت به مسلمان‌ها و فلسطینی‌ها بسیار بد است. دولت فعلی آمریکا ما را به یاد نژادپرستی می‌اندازد. مسئله بیت‌المقدس تنها مربوط به فلسطینی‌ها نیست مربوط به همه مسلمانان است. جمهوری اسلامی همیشه حامی فلسطین بوده و روزی به نام قدس داریم و راهپیمایی می‌کنیم و ما حمایت مادی و معنوی از فلسطینیان داشته‌ایم و خواهیم داشت.

او در ادامه تاکید کرد: حل مسئله فلسطین در سایه این است که همه مسلمانان کمک کنند. ما در سوریه هدف‌هایی را دنبال می‌کردیم که اولین آن مبارزه با تروریسم بود که در آن پیشرفت هم کردیم. حضور ما در سوریه تا زمانی است که دولت این کشور به ما نیازمند است. در مناطق کاهش تنش نیروی هر سه کشور سوریه ترکیه و ایران حضور دارند.

اکثریت کشورهای جهان ترامپ را محکوم کردند

رییس‌جمهوری با اشاره به ریاست شورای امنیت سازمان ملل که آمریکا در این دوره عهده‌دار آن است، بیان کرد: جای شگفتی است که کسی که به طور نوبه‌ای رییس شورای امنیت سازمان ملل است خواسته‌اش این است که به مصوبه همین شورا عمل نشود. یعنی همان مصوبه 2231 که آمریکا هم به آن رای داده است. امروز آمریکا داعیه دارد که اگر کسی به این قطعنامه عمل کند آن کشور را تنبیه کند. ما دو تشکر به شورای امنیت بدهکار هستیم. به خاطر موضع خوب حادثه تروریستی اهواز و دیگری درباره جلسه امروز که همه اعضای شورای امنیت از برجام حمایت کردند.

روحانی در ادامه تاکید کرد: وقتی آمریکا از برجام خارج شد اکثریت کشورهای جهان ترامپ را محکوم کردند او به هدفش در جلسه شورای امنیت نرسید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها