کد خبر: 235184
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۷ ۱۴:۰۰:۰۰
| |

گزارش اعتمادآنلاین از اظهارنظر چهر‌ه‌های سیاسی و کاربران فضای مجازی درباره بازداشت عضو شورای شهر شیراز

از انتقاد به بازداشت مهدی حاجتی تا تلاش برای اعمال نظارت استصوابی بر انتخابات شوراهای شهر

بازداشت مهدی حاجتی، عضو شورای‌شهر شیراز در فضای مجازی واکنش‌های بسیاری در پی داشت و برخی نمایندگان مجلس و چهره‌های سیاسی نسبت به آن انتقاد کردند.

از انتقاد به بازداشت مهدی حاجتی تا تلاش برای اعمال نظارت استصوابی بر انتخابات شوراهای شهر
کد خبر: 235184
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۷ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مهدی حاجتی، عضو شورای‌شهر شیراز بازداشت شد؛ این خبری بود که در نگاه اول در دومینوی بازداشت اعضای شوراهای‌شهر در استان‌های مختلف که برخی به‌دلیل فساد اخلاقی و برخی دیگر به خاطر فساد مالی قرار گرفت اما به فاصله کوتاهی وضعیت تغییر کرد.

به گزارش اعتمادآنلاین ،‌ قاسم مقیمی از اعضای شورای‌شهر شیراز با اعلام این خبر درباره دلیل این بازداشت گفت: بازداشت این عضو شورای شهر در ارتباط با اتهام حمایت از بهاییان صورت گرفته است.

بازداشت حاجتی گویا به پیامی که او سوم مهر در حساب توییتری خود منتشر کرده مرتبط است.

این عضو شورای‌شهر شیراز در توییتر خود نوشته بود: «ده روز گذشته را به هر دری زده‌ام تا دو دوست بهایی بازداشت شده آزاد گردند و به نتیجه نرسیده‌ام. نسل ما موظف است مادامی که مقابل دشمنان خارجی ایستاده است در تلاش برای اصلاح رویه‌های قضایی و سایر اموری که عدالت اجتماعی را به خطر انداخته کم نگذارد.»

این اتفاق اما واکنش‌های مجازی را در پی داشته است. بسیاری از کاربران بر فسادستیزی حاجتی و تلاشش برای تحقق حقوق شهروندی در دوران خدمت در شورای‌شهر تاکید کرده‌اند.

بر همین اساس بهرام پارسایی نماینده شیراز با انتقاد از بازداشت حاجتی در توییتر خود نوشت: حاجتی مقابل تخریب اماکن تاریخی شیراز، برای توسعه حرم شاهچراغ ایستاد و تهدید به پرونده‌سازی شده بود.

پارسایی در ادامه این توییت تاکید کرده است: بازداشت او به بهانه دفاع از حقوق شهروندی گروهی از مردم، قابل پذیرش نیست. اجازه ندهیم دهان منتقدان پاکدست و دلسوز را با اتهام ببندند. درصورت ادامه بازداشت، بیشتر با مردم حرف میزنم. او همچنین در گفت‌وگویی با ایرنا با بیان اینکه دستگیری آقای حاجتی به دلیل این توئیت بیشتر شبیه بهانه است گفت: بارها در کشور ما مسئولان بر حقوق اقلیت ها از جمله بهائی ها تاکید کرده اند؛ آقای حاجتی هم بر این اساس پیگیر بازداشت این شهروندان بوده اند.

عبدالکریم حسین‌زاده، رییس فراکسیون حقوق‌ شهروندی مجلس در واکنش به این بازداشت از علی لاریجانی، رییس‌ مجلس خواست با توجه به مسئولیت‌های خود از رای مردم حمایت کند و در توییتر خود نوشت: قطعا رییس مجلس در قبال اعضای مجلس و شورای‌شهر که انتخابات آن زیر نظر وی است مسئول است، دیروز سپنتا نیکنام‌، امروز مهدی حاجتی، تا کجا باید بی‌حرمتی به رای ملت را شاهد بود؟ اگر در زودترین زمان ممکن آزادی وی ‌محقق نشود،‌ شک نکنید که در جلسه علنی مجلس ساکت نمی‌نشینیم.

همچنین قاسم مرادی، معاون سیاسی استانداری فارس در دولت اصلاحات در این باره نوشت: مایه تاسف است که در شرایطی که نیاز به همبستگی برای عبور از بحران بی‌سابقه کشور را داریم به جای ایجاد همدلی در بین مردم با اینگونه برخوردها آن هم با افراد دلسوز و پاک‌دستی چون مهدی حاجتی بر آتش اختلافات دمیده می‌شود.

مردای در ادامه به دیدار آخر خود با حاجتی اشاره کرده که در شب تاسوعای حسینی بوده و نوشته است که حاجتی دردمندانه از او خواسته است اگر کاری از دستش بر می‌آید درباره آزادی دو نفر بازداشت شده انجام دهد.

معاون سیاسی استانداری فارس در دولت اصلاحات تاکید کرده که او بسیار نگران کودک خردسال این خانواده بود و می‌گفته این کودک چه گناهی کرده و میخواسته با آزادی مادر خانواده، آسیبی به فرزند خردسال آنان وارد نشود.

عباس عبدی، تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی هم در کانال تلگرامی خود نوشت: متن منتشر شده از طرف حاجتی انسانی و منصفانه و قانونی و اسلامی بود. درخواست دادرسی عادلانه برای هر فرد ایرانی بیش از آنکه دفاع از آن فرد تلقی شود، دفاع از کشور و از قانون است.

عبدی در ادامه تاکید کرده است: ظاهرا قوه عاقله‌ای بر اداره امور در برخی از حوزه‌ها نظارت کافی ندارد. این نوع رفتار در هر شرایطی بویژه شرایط کنونی باورناپذیر و غیرقابل قبول است.

عبدالرضا داوری از مشاوران رسانه‌ای محمود احمدی‌نژاد هم در توییتر خود نوشته است: مهدی حاجتی، رییس کمیسیون حقوق شهروندی و رسیدگی به شکایات شورای‌شهر شیراز به «بهانه» پیگیری وضعیت حقوق شهروندی دو بهایی بازداشت شده، بازداشت شد!

داوری در ادامه تاکید کرده است: گفتم «بهانه»، چون این برخورد با فردی مثل حاجتی که نه به اصلاح‌طلبان سواری می‌دهد و نه با اصولگرایان راه می‌آید، کاملا طبیعی است!

در کنار این واکنش‌ها در فضای مجازی برخی چهره‌های دیگر مانند محمدجواد حق‌شناس عضو شورای‌شهر تهران، علی شکوری‌راد دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران، آذر منصوری قائم‌مقام حزب اتحاد ملت ایران، عبدالله رمضان‌زاده سخنگوی دولت در دولت اصلاحات، عماد بهاور و حسین نورانی‌نژاد از اعضای حزب اتحاد ملت ایران و ... تا زمان نگارش این مطلب اظهارنظر کرده‌اند.

اما آنچه در کنار ضدفساد بودن حاجتی، مقابله با زمین‌خواری و باغ‌خواری، ایستادگی در برابر تخریب بافت تاریخی شیراز و ... در میان کاربران فضای مجازی در این باره دست به دست می‌شود، تمرکز بر بازداشت اعضای شوراهای شهر در شهرها و شهرستان‌های مختلف است.

تلاش‌ها برای اعمال نظارت استصوابی بر انتخابات شوراهای شهر؟

از نظر کاربران در فضای مجازی این حجم از بازداشت و جرم‌تراشی برای اعضاهای شورای‌شهر در دوران تشکیل شوراهای‌شهر بی‌سابقه است و برخی کاربران تاکید دارند در موارد بسیاری موضوع چیز دیگری است.

برخی چهر‌ها و رسانه‌های اصولگرا ضعف نظارت بر انتخابات شوراهای شهر را مورد اشاره قرار داده‌اند و تاکید دارند که اتفاقات اخیر و بازداشت برخی چهره‌های عضو شورای شهر در برخی استان‌ها به دلیل نبود نظارت استصوابی است و تاکید دارند که شورای نگهبان باید مسئولیت برگزاری این انتخابات را هم برعهده بگیرد.

این موج اظهارنظرها البته واکنش مرتضی الویری، رییس شورای عالی استان‌ها را در پی داشت. او در این باره گفت: این روزها به دلیل اتهامات مربوط به شوراها گفته شده است که در انتخابات شوراها، نظارت مجلس برداشته و به شورای نگهبان سپرده شود. استنباط ما این است که هجمه و تهاجمی برای مدیریت شهری وجود دارد.»

الویری افزود: اعداد کل دستگیرشدگان شوراها به تعداد انگشتان دست نمی‌رسد و با دیگر دستگاه‌ها قابل مقایسه نیست، به عنوان نمونه تعداد روحانیون خلع لباس‌شده با مجموعه روحانیون قابل مقایسه نیست.

او با تصری نظارت استصوابی به شوراها با صراحت مخالفت کرد و گفت: نظارت استصوابی خطری برای خانواده شوراها و مدیریت شهری محسوب می‌شود و ممیزی افرادی که می‌خواهند برای مدیریت شهر انتخاب شوند توجیهی ندارد.

بازداشت حاجتی

بازداشت حاجتی

بازداشت حاجتی

بازداشت حاجتی

بازداشت حاجتی

بازداشت حاجتی

بازداشت حاجتی

بازداشت حاجتی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها