کد خبر: 235393
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۷ ۱۴:۵۹:۰۰
| |

یادداشت هادی حیدری درباره ریاست خانه کاریکاتور ایران؛

آیا این‌ بار‌ برکناری آقای رئیس واقعی است؟

سیدمسعودشجاعی‌طباطبایی پس از 22 سال از ریاست خانه کاریکاتور ‌کنار گذاشته شد.

آیا این‌ بار‌ برکناری آقای رئیس واقعی است؟
کد خبر: 235393
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۷ ۱۴:۵۹:۰۰

اعتمادآنلاین| هادی حیدری کارتونیست و روزنامه نگار به بهانه کنار گذاشته شدن سید مسعود شجاعی طباطبایی از ریاست خانه کاریکاتور ایران یادداشتی را در اختیار اعتمادآنلاین قرار داده است که در ادامه خواهید خواند:

در یک سکوت خبری، سید مسعود شجاعی طباطبایی که پس از نزدیک بیست و دو سال از ریاست خانه کاریکاتور ، کنار گذاشته شد.

گویا حکم برکناری او به دلیل داشتن بیش از یک شغل، هفت ماه پیش ابلاغ شده اما بنا به دلائلی تا چند روز پیش خبری نشده بود.

کنار گذاشتن شجاعی طباطبایی برای بسیاری از کارتونیست ها به امری غیرقابل باور تبدیل شده بود(و البته هم چنان هم هست). بیست و دو سال تکیه بر صندلی ریاست خانه کاریکاتور که با وجود تمام تغییرات در شهرداری تهران ، ریاست سازمان فرهنگی هنری آن و فضای اجتماعی سیاسی کشور (خانه کاریکاتور، زیرمجموعه این سازمان است)، هیچ تغییری در ریاست خانه ایجاد نکرده بود نشان از پشتوانه های خاص شجاعی طباطبایی داشت به طوری که وقتی در سال نود و سه، زمزمه های تغییر در ریاست خانه از سوی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران شنیده شد، فضای به شدت تند و فشار رسانه ای از سوی خبرگزاری ها و نهادهای پشتیبان شجاعی ایجاد شد و چنان پیش رفت که سازمان فرهنگی هنری شهرداری مجبور به پس گرفتن حکم برکناری وی شد.

اما خانه کاریکاتور در تمام این سال ها فراز و فرودهای فراوانی داشت. از یک نهادی که قرار بود به ترویج کارتون و کاریکاتور به عنوان یک هنر منتقد در خدمت موضوعات و معضلات شهری باشد تقریبا به یک پایگاه ترویج تفکرات ایدئولوژیک تبدیل شد و تلاش کرد منتقدان خود را با برچسب های ایدئولوژیک از گردونه خارج کند. خانه کاریکاتور تهران آن چنان که بارها نوشته و گفته ام، کارتون را از هنری منتقد، تبدیل به هنری تزئینی متناسب با دیوار نمایشگاه ها و جشنواره ها کرد.

اما شجاعی با خانه کاریکاتور در آغاز راه یعنی سال هفتاد و پنج تا سال های ابتدایی فعالیت، کارهای مثبتی نیز در کارنامه خویش ثبت کرد؛ از جمله برگزاری کلاس های آموزشی با اساتید مجرب، انتشار چند کتاب در این حوزه، راه اندازی سایت اطلاع رسانی و ... . اما هرچه از آن سال ها فاصله گرفت، رنگ و بوی ایدئولوژیک، بیش از گذشته بر این نهاد سایه انداخت تا جایی که بسیاری از کارتونیست ها تصمیم به فاصله گرفتن از خانه کاریکاتور گرفتند. اوج این ماجراها از حدود ده سال پیش به این سو شکل گرفت.

اما آن چه که می توان به عنوان آسیبی جدی، بیان کرد، فقدان چرخش در مدیریت هاست. مدیرانی چون شجاعی طباطبایی که این روزها در ایوان پنجاه و چهارسالگی قدم می زند، با پافشاری بر حفظ موقعیت مدیریتی خود راه را برای نسل پس از خویش بستند تا هرگز مدیران تازه نفس، اجازه آزمودن خویش در این موقعیت را نیابند؛ موقعیتی که می توانست فرصت های تازه و خلاقانه تری را برای هنر کارتون و کاریکاتور ایران و هم چنین هنرمندان کارتونیست های ایرانی به عنوان یکی از آسیب پذیرترین گروه های هنری کشور ایجاد کند.

شجاعی طباطبایی از آذرماه سال گذشته با رفتن فاضل_نظری به عنوان سرپرست معاونت هنری حوزه هنری منصوب شد و پس از ده ماه در حکمی از سوی رئیس حوزه هنری به تازگی در کنار مرتضی_سرهنگی و حسین_نیرومند به عنوان اعضای جدید شورای سیاستگذاری معاونت هنری حوزه هنری منصوب شد؛ جایگاهی که به علایق و تفکرات او نزدیک تر است.

با آن که حدود پانزده سال است که از منتقدان جدی سیاست های ایشان در خانه کاریکاتور بودم اما امیدوارم در موقعیت جدید، توفیقات بیش تری یابند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها