محمد دهقان نماینده مجلس:

عامل افزایش قیمت دلار اجرای الزامات FATF بود

عضو کمیسیون حقوقی مجلس، عامل افزایش نرخ دلار در ماه های گذشته را اجرای الزامات FATF خواند و گفت: با مصوبه جدید شورای هماهنگی قوا، واردات ارز به کشور آزاد شد.

عامل افزایش قیمت دلار اجرای الزامات FATF بود
کد خبر: 236063
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۰ ۱۴:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد دهقان نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در حاشیه جلسه علنی امروز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران، در خصوص نوسانات اخیر بازار ارز اظهار داشت: آنچه موجب افزایش قیمت دلار طی سال جاری شد، اجرای الزامات گروه ویژه اقدام مالی (FATF) توسط برخی از دولتمردان ما بود که می خواستند در اجرای برخی قوانین تبعیض‌آمیز بین‌المللی شاگرد خوب کلاس باشند.

وی ادامه داد: به همین دلیل به طور کامل شروط FATF را در شرایط تحریم که آمریکائی ها از همه سو ایران را تحت فشار قرار داده بودند، اجرایی کردند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: طرف غربی به دنبال این بود که تمام اطلاعات اقتصادی ایران را در اختیار داشته باشد و هیچ اقدامی خارج از چارچوب های رسمی برای جابجایی منابع ارزی توسط ایران انجام نشود؛ این امر موجب شد عرضه دلار به بازار کم شود. همزمان با افزایش تقاضا، قیمت دلار به شدت افزایش یافت.

وی خاطرنشان کرد: از روز شنبه هفته جاری مقرراتی در شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا به تصویب رسید که امکان واردات دلار به داخل کشور فراهم شود و ایرانیانی که خارج از کشور تمایل دارند دلار و ارز به ایران وارد کنند، بدون محدودیت و موانع بتوانند این کار را انجام دهند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس افزود: بانک مرکزی نیز مقدار کمی ارز به بازار تزریق کرد. این دو عامل فضای روانی در کشور ایجاد کرد و دهها میلیارد دلار ارز خانگی کم کم به بازار وارد شد.

دهقان گفت: دلارهای خانگی وارد بازار شد و به شدت قیمت دلار کاهش یافت. در صورتی که اجرای این سیاست ادامه یابد، روند کاهشی نرخ دلار تا زیر 10 هزار تومان ادامه خواهد یافت و تثبیت می شود.

وی تصریح کرد: اما در صورتی که دولت دوباره بخواهد شاگرد خوب کلاس باشد و الزامات FATF را اجرایی کند و حتی جلوتر از الزامات FATF مانند گذشته اقدام کند، ممکن است دلالان در شرایط فعلی دلار مردم را بخرند و در آینده مجدداً شاهد افزایش قیمت دلار باشیم.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ادامه داد: دولت باید از این تجربیات استفاده کند و نباید شاگرد خوب کلاس در برابر آمریکا و غرب باشد. در عین حال که با دنیا همکاری می کنیم، در خصوص منافع و مصالح اقتصادی‌مان نباید همه اطلاعات را در اختیار بیگانگان قرار دهیم.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها