اعتمادآنلاین گزارش می‌دهد

قانونی که می‌تواند خواب برخی مدیران بازنشسته را آشفته کند/ آیا تاج از فدراسیون فوتبال خداحافظی می‌کند؟

مدیران بازنشسته که با مدرک ایثارگری بر عمر مدیریت خود افزوده‌اند تا چه زمانی می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند؟ آیا مجلسی‌ها انتهایی برای پایان فعالیت مدیران ایثارگر در نظر گرفته‌اند یا نه؟

قانونی که می‌تواند خواب برخی مدیران بازنشسته را آشفته کند/ آیا تاج از فدراسیون فوتبال خداحافظی می‌کند؟
کد خبر: 236966
|
۱۳۹۷/۰۸/۱۵ ۱۴:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مهدی تاج در ماه‎های گذشته با جیانی اینفانتینو رئیس فیفا دیدار کرد. دیداری که به گفته برخی از فوتبال دوستان به‌غیراز بحث‌های فوتبالی یک بخش سیاسی هم داشت. بعد از تصویب قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در مجلس و موافقت شواری نگهبان با آن، دولت این قانون را به همه بخش‌ها و نهادهای دولتی و نیمه‌دولتی ابلاغ کرد و از مدیران خواست تا ظرف مدت 60 روز پست‌های خودشان را ترک کنند. بیشتر مدیران بازنشسته دولتی و نیمه‌دولتی به این قانون تمکین کردند و سعی دارند تا پست‌های مدیریتی خودشان را ترک کنند. در این میان اما هستند مدیرانی که تلاش می‌کنند به هر طریقی که شده میزهای مدیریتی خود را حفظ کنند.

مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال ایران از آن دست مدیرانی است که تلاش دارد تا عنوان مدیریتی خودش را حفظ کند. این را هم می‌شود از مصاحبه‌های برخی از مدیران فدراسیون فوتبال فهمید. البته خود تاج هم بیکار ننشسته و تلاش دارد تا با ارائه مدرک جانبازی خودش از این قانون مستثنا کند.

به‌غیراز آن تاج تلاش دارد تا با مطرح کردن این موضوع در فدراسیون جهانی فوتبال، به‌نوعی پای فیفا را هم به این موضوع باز کرده باشد و بتواند در این‌ بین جایگاه مدیریتی خودش را حفظ کند. البته باید گفت که تا حدودی هم در این موضوع موفق شده است. خبرهایی از ساختمان سئول به گوش می رسد که فیفا طی نامه ای به فدراسیون فوتبال ایران در خواست کرده تا در مورد قانون منع بکارگیری بازنشستگان توضیح دهد و به صورت ضمنی هم فدراسیون ایران را تهدید به تعلیق کرده است.

فدراسیون جهانی فوتبال فیفا تلاش دارد تا از دخالت دولت‌ها و نهادهای دولتی در فدراسیون‌ها جلوگیری کند. برخی از کارشناسان فوتبال عقیده دارند که تاج تلاش دارد تا از این موضوع به نفع خودش استفاده کند. او می‌خواهد فیفا را متقاعد کند که دولت می‌خواهد در امور فدراسیون دخالت کند. به‌این‌ترتیب فوتبال ایران با تهدید فیفا مواجه خواهد شد و تاج می‌تواند از این فرصت به نفع خودش استفاده کند.

فدراسیون‌نشینان در مصاحبه‌های متعدد خودشان بارها عنوان کرده‌اند که طبق اساسنامه فدراسیون فوتبال، این فدراسیون یک‌ نهاد غیردولتی است و به همین خاطر هم شامل این قانون نمی‌شود. البته برخی از مدیران وزارت ورزش و برخی از نمایندگان مجلس اعلام کرده‌اند که فدراسیون‌های ورزشی هم شامل قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان می‌شوند.

مهدی تاج، علی کفاشیان، محمود اسلامیان، احمدرضا براتی رئیس کمیته حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون فوتبال و برخی اعضای هیئت رئیسه فدراسیون صبح امروز (سه‌شنبه) به مجلس شورای اسلامی رفتند و در خصوص بحث منع به کارگیری بازنشسته‌ها جلسه‌ای با علی لاریجانی، رئیس مجلس و علی مطهری نایب رئیس مجلس برگزار کردند.

مسئولان فدراسیون فوتبال در این جلسه اعلام کردند که طبق اساسنامه فدراسیون، دولتی نیستند اما علی لاریجانی اعلام کرد فدراسیون فوتبال نیز شامل حال قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان است.

بدین ترتیب رئیس مجلس به صورت رسمی اعلام کرد که مدیران بازنشسته فدراسیون فوتبال نیز باید در مهلت تعیین‌شده از فدراسیون بروند چرا که قانون شامل حال آنها نیز می‌شود.

تبصره‌هایی که راه را برای مدیران بازنشسته باز می‌کنند

قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان هرچند که می‌تواند نقطه عطفی در جریان مدیریتی کشور باشد اما بدون شک نقاط ضعفی هم دارد. در سال‌های گذشته این قانون در مجلس به تصویب رسید؛ اما مشکلاتی در آن وجود داشت. قانون پیشین عملاً راه را برای مدیران بازنشسته باز گذاشته بود؛ مدیران می‌توانستند با ارائه مدرک تحصیلی به نهادهای نظارتی و دولت در سمت‌ خود باقی بمانند. همین موضوع هم باعث شد تا از اجرای این قانون جلوگیری شود. بهارستان‌نشینان این قانون را دوباره مورد بازبینی قرار دادند و برخی از مشکلات آن را برطرف کردند؛ اما این بار هم گذاشتن شرط‌هایی مانند شرط ایثارگری باعث شد که مدیران بازنشسته به دنبال جمع‌آوری سند برای اثبات ایثارگر بودن خودشان باشند. موضوعی که تاکنون به دنبال آن نبودند.

سؤالی که باید جواب داده شود

بااین‌حال این قانون به تصویب رسیده و دولت هم موظف به اجرای آن شده، دراین‌بین سؤالی که مطرح می‌شود این است که این مدیران بازنشسته که با مدرک ایثارگری بر عمر مدیریت خود افزوده‌اند تا چه زمانی می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند؟ آیا مجلسی‌ها انتهایی برای پایان فعالیت مدیران ایثارگر در نظر گرفته‌اند یا خیر؟

محمدرضا بادامچی نماینده فراکسیون امید و عضو کمسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین به این پرسش‌ها پاسخ داد و گفت: «متأسفانه بندی در این قانون وجود ندارد که مشخص کند افرادی که از تبصره بازنشستگی استفاده می‌کنند تا چه زمانی می‌توانند در پست مدیریتی خودشان بمانند و به کار خودشان ادامه بدهند.»

این نماینده عضو فراکسیون امید در پاسخ به این سؤال که آیا نمایندگان مجلس نمی‌توانستند در این تبصره مدت‌زمان مدیریت این افراد را بر مبنای درصد جانبازی که ارائه می‌دهند مشخص کنند؟ گفت: «این قانون بعد از ساعت‌ها کار کارشناسی به تصویب نمایندگان مجلس رسیده‌ است. مطمئن باشید که در این قانون مشکلاتی وجود دارد و وحی منزل نیست. البته صاحب‌نظران می‌توانند کمبودهای این قانون را به‌عنوان یک طرح به مجلس شورای اسلامی و کمیسیون اجتماعی ارائه دهند. ما در کمیسیون اجتماعی سعی می‌کنیم که آن را پخته‌تر کنیم و در صحن مجلس دوباره به رأی بگذاریم تا این قانون را اصلاح کنیم.»

بهروز بنیادی نماینده مردم کاشمر در مجلس هم درباره تبصره ایثارگری قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان و دلیل اینکه چرا سقفی برای بازنشسته‌ها در این قانون تعیین نشده به اعتمادآنلاین گفت: «متأسفانه این مشکل در قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان وجود دارد. البته باید بگویم که در قانون کلی بازنشستگی سقفی که برای مدیران در نظر گرفته‌شده است 35 سال خدمت است. هرکدام از مدیران محترم که از تبصره ایثارگری استفاده می‌کنند طبق قانون بیشتر از 35 سال نمی‌توانند در پست مدیریتی خود باقی بمانند و بعد از آن باید این پست را ترک کنند. به‌صورت کلی باید گفت جواب این سؤال در از قبل داده‌شده است.»

سقف 35 سال؛ قانونی که می‌تواند خواب برخی مدیران را آشفته کند

اگر سقف بازنشستگی را 35 سال کار مدیریتی بدانیم و اگر دولت و دیگر نهادهای نظارتی این قانون را به‌صورت کامل اجرا کنند باید گفت؛ مدیران بازنشسته هرچقدر هم که تلاش کنند و مدارک جانبازی ارائه دهند، بازهم نمی‌توانند به عمر مدیریتی خودشان اضافه کنند. حالا باید منتظر ماند و دید که چه اتفاقی برای مهدی تاج و دیگر روسای فدراسیون‌های ورزشی رخ خواهد داد و آیا قانون به‌صورت کامل اجرا خواهد شد و یا اینکه بازهم باید شاهد حضور مدیران بازنشسته در سطح اول ورزش کشور باشیم؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها