کد خبر: 237105
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۶ ۰۷:۱۷:۰۰
| |

در پی ناپدید شدن جمال خاشقجی؛

کنسولگری عربستان درهایش را به روی خبرنگاران برای رفع اتهام باز کرد

کنسول عربستان سعودی در استانبول در‌ها را به روی خبرنگاران رویترز باز کرد تا نشان دهد که نویسنده سعودی در این ساختمان حضور نداشته و گزارش‌ها درباره ربوده شدن او بی‌اساس است.

کنسولگری عربستان  درهایش را به روی خبرنگاران برای رفع اتهام باز کرد
کد خبر: 237105
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۶ ۰۷:۱۷:۰۰

اعتمادآنلاین| خبرنگاران خبرگزاری رویترز ازکنسولگری عربستان سعودی در استانبول بازدید کردند.

کنسول عربستان سعودی در استانبول روز شنبه در‌های این کنسولگری را به روی‌ خبرنگاران خبرگزاری رویترز باز کرد تا نشان دهد که جمال خاشقجی نویسنده برجسته سعودی که از روز سه شنبه گذشته ناپدید شده است در این ساختمان حضور نداشته است و گزارش‌ها درباره ربوده شدن او بی اساس است.

روزنامه نگاران رویترز به کنسولگری 6 طبقه عربستان سعودی در شمال استانبول یعنی همان جایی که خاشقجی روز سه شنبه برای دریافت اسناد مربوط به ازدواج آتی خود وارد آنجا شده بود، رفتند. نامزد خاشقجی، که در بیرون ساختمان منتظر او بود، گفت که او هرگز از ساختمان خارج نشده است.

مقامات ترکیه گفته اند که آن‌ها معتقدند که او در داخل کنسولگری حضور دارد و آنکارا در روز شنبه گفت که دادستان‌ها تحقیقات خود را درباره ناپدید شدن او آغاز کرده اند. عربستان سعودی می‌گوید که او پس از تکمیل کارهایش کنسولگری ترکیه را ترک کرد.

محمد العطیبی کنسول عربستان در استانبول در این رابطه گفت: «من می‌خواهم این موضوع را تأیید کنم که جمال نه در کنسولگری و نه در عربستان سعودی است و کنسولگری و سفارت برای یافتن او تلاش می‌کنند کنسولگری ما در این مورد نگران است.»

خاشقجی از سال گذشته در تبعید در واشنگتن زندگی می‌کرد و می‌گفت که از این موضوع بیم دارد که به خاطر انتقاد از سیاست‌های عربستان سعودی از جمله جنگ در یمن و سرکوب مخالفان که ده‌ها تن از آن‌ها بازداشت شده اند، در صورت بازگشت به عربستان بازداشت شود.

گروه‌های حقوق بشر از عربستان سعودی درخواست کرده اند تا محل نگهداری وی را اعلام کند. سازمان دیده بان حقوق بشر می‌گوید اگر عربستان سعودی بدون تفهیم اتهام، خاشقجی را بازداشت کند، بازداشت او یک بازداشت اجباری است.

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان این هفته به بلومبرگ گفت که مقامات عربستان به مقامات ترکیه اجازه جستجوی کنسولگری را می‌دهند، اما مقامات ترکیه هنوز وارد این محل نشده اند.

العطیبی گفت که هیچ اتهام قانونی ضد خاشقجی در کنسولگری وجود ندارد و او به خبرنگاران خبرگزاری رویترز، ساختمان کنسولگری را نشان داد تا نشان دهد که روزنامه نگار گم شده در محل قرار ندارد.

کنسول عربستان به خبرگزاری رویترز گفت که کنسولگری مجهز به کابینت و تهویه مطبوع است. او تمامی بخش‌های ساختمان از جمله اتاق نمازخانه در زیرزمین، دفاتر، بخش ارائه ویزا، آشپزخانه و توالت و همچنین اتاق‌های انباری و امنیتی را هم نشان داد.

وی گفت که کنسولگری به دوربین مجهز شده است، اما فیلم‌ها را ضبط نکرده اند، پس از ورود خاشقجی به کنسولگری یا خروج وی از کنسولگری که با موانع امنیتی پلیس و همچنین سیم خاردار مجهز است تصویری ضبط نشده است.

وی گفت که این ساختمان دارای دو ورودی در جلو و پشت است و خاشقجی می‌توانسته است از هر دو درب خارج شود.

او گفت: «گر کسانی که می‌گویند او ربوده شده، تنها بر روی حضور وی در کنسولگری تمرکز می‌کنند، این‌ها فقط شایعات هستند که هیچ مدرکی برای آن‌ها وجود ندارد. متاسفانه برخی از این بیانیه‌ها را مقامات ترکیه منتشر کرده اند و اعلام کرده اند که خاشقجی در داخل کنسولگری است. آن‌ها بدون رجوع به حقایق این مطالب را بیان کرده اند.»

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها