کد خبر: 237336
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۶ ۱۶:۰۳:۰۰
| |

محمد دبیرسیاقی درگذشت

سیدمحمد دبیرسیاقی، پیشکسوت ادبیات و از شاگردان علامه دهخدا، در سن 99سالگی درگذشت.

محمد دبیرسیاقی درگذشت
کد خبر: 237336
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۶ ۱۶:۰۳:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدجواد حضرتی - مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین - با تأیید خبر درگذشت این نویسنده، پژوهشگر و مصحح متون کهن ادبیات فارسی گفت: متأسفانه ایشان امروز صبح (16 مهرماه) نزدیک اذان صبح از دنیا رفت. زمان مراسم تشییع هنوز مشخص نیست و منتظر یکی از فرزندان‌شان که در خارج از ایران زندگی می‌کند هستیم. اما احتما روز چهارشنبه یا پنج‌شنبه به خاک سپرده می‌شود.

سیدمحمّد دبیرسیاقی (زادهٔ 4 اسفند 1298 خورشیدی در قزوین) پژوهشگر، نویسنده، شاعر، مدرس ادبیات فارسی و مصحح متون کهن پارسی و از شاگردان دهخدا بود. او در سال‌های 1326 تا 1334 در گردآوری لغت‌نامه دهخدا با علی‌اکبر دهخدا همکاری داشت و از نخستین دستیاران دهخدا بود؛ مدت 9 سال با علامه علی‌اکبر دهخدا در تنظیم مطالب حروف «ظ»، «ض»، «ل» و «پ» و 11 سال با دکتر محمد معین در «لغت‌نامه دهخدا» و در انجمن ایران‌شناسی همکاری داشت. پس از پایان تالیف لغت‌نامه دهخدا، بنا به وصیت علامه دهخدا در کنار دکتر معین و دکتر سیدجعفر شهیدی به بررسی و تالیف لغت‌نامه پرداخت. دهخدا از او به عنوان یک جوان کوشا در زمینه تنظیم لغت‌نامه یاد کرده است.

دبیرسیاقی نزدیک به 80 متن ادبی و تاریخی را تصحیح و منتشر کرده‌ است، که از میان آن‌ها می‌توان به «شاهنامه فردوسی»، «دیوان منوچهری»، «نزههالقلوب»، «فرهنگ سُروری و سلطان جلال‌الدین خوارزمشاه» و «تصحیح لغت فرس اسدی طوسی» اشاره کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها