کد خبر: 237562
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۸ ۱۰:۳۰:۰۰
| |

گزارش اعتمادآنلاین از بازیکنانی که در آسیا بهترین شدند

بیرانوند بهترین بازیکن آسیا می‌شود؟

در سال‌های گذشته هم گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر اینکه بازیکنانی ایرانی چون مهدی طارمی و سردار آزمون گزینه‌های ای‌اف‌سی برای انتخاب بهترین بازیکن سال آسیا بوده‌اند مطرح شده اما این شایعه‌ها هرگز به واقعیت تبدیل نشد. حالا باید منتظر باشیم و ببینیم که علیرضا بیرانوند می‌تواند طلسم فوتبال ایران را در این زمینه بشکند یا خیر.

بیرانوند بهترین بازیکن آسیا می‌شود؟
کد خبر: 237562
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۸ ۱۰:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| بیرانوند نامزد بهترین بازیکن سال آسیا شد. خبری که اگر حقیقت داشته باشد می‌تواند خبری خوب برای فوتبال ایران باشد. فوتبالی که سال‌ها است جایگاه خودش حداقل در سطح باشگاهی را در آسیا از دست داده و هیچ نماینده‌ای در بین بهترین‌های آسیا نداشته است.

علی کریمی؛ آخرین جادوگر

علی کریمی آخرین بازیکن ایرانی بود که توانست به‌عنوان بهترین بازیکن فوتبال آسیا انتخاب شود. گویا با انتخاب او فوتبال ایران هم به پایان خودش رسید. کریمی بعد از حضور در پرسپولیس، سال 2001 به الاهلی امارات رفت. کریمی با درخشش در این تیم اماراتی و همچنین تیم ملی ایران توانست مسئولان فوتبال آسیا را قانع کند که او را به‌عنوان بهترین بازیکن سال آسیا در سال 2004 انتخاب کنند. رقبای کریمی در آن سال علاء هبیل از بحرین و شونسوکه ناکامورا از ژاپن بودند.

عکس

مهدی مهدوی‌کیا؛ موشک فوتبال ایران

زننده گل دوم ایران برابر آمریکا در جام جهانی 98 فرانسه و موشک هامبورگ، دیگر بازیکن ایرانی بود که به‌عنوان بهترین بازیکن سال آسیا انتخاب شد. مهدوی‌کیا بعد از درخشش در بانک ملی به پرسپولیس آمد. او به‌قدری در پرسپولیس خوب کارکرد که خیلی زود توانست مدافع راست ثابت این تیم پر از ستاره شود. مهدی بعد از درخشش در جام جهانی 98 به بوخوم رفت و بعد از آن راهی هامبورگ شد. او هشت سال در این تیم بازی کرد و بازوبند کاپیتانی هامبورگ را هم به بازو بست. مهدوی‌کیا در سال 2003 میلادی به‌عنوان بهترین بازیکن سال فوتبال آسیا انتخاب شد. رقبای مهدی در این سال تردساک چایمان از تایلند و ماکسیم شاتسیخ از ازبکستان بودند.

علی دایی؛ آقای گل فوتبال جهان

آقای گل فوتبال جهان دومین بازیکن ایرانی بود که عنوان بهترین بازیکن سال فوتبال آسیا را به دست آورد. او در بانک تجارت بازی می‌کرد که مورد توجه پرسپولیس قرار گرفت و به این تیم پیوست. او بعد از درخشش در پرسپولیس و تیم ملی فوتبال ایران به السد قطر رفت و بعد از آن‌هم به فوتبال اروپا ترانسفر شد.

او در هرتابرلین و بایرن مونیخ گل‌های حساسی در فوتبال آلمان و لیگ قهرمانان اروپا به ثمر رساند. همین درخشش باعث شد تا کنفدراسیون فوتبال آسیا مجاب شود تا او را به‌عنوان بهترین بازیکن سال 1999 این قاره انتخاب کند. رقبای دایی در این سال هیدتوشی ناکاتا از ژاپن و ریوزو موریوکا از ژاپن بودند.

خداداد عزیزی؛ غزال تیزپای فوتبال ایران

سال 1996 شاید بهترین سال برای فوتبال ایران بود. سالی که یک بازیکن ایرانی توانست برای نخستین‌بار عنوان بهترین بازیکن سال فوتبال آسیا را از آن خود کند. خداداد عزیزی در بهمن کرج بازی می‌کرد و نمایشی بی‌نظیر از خودش در این تیم و تیم ملی فوتبال ایران به نمایش گذاشته بود. او در آن سال با تیم ملی ایران توانست به‌عنوان سومی جام ملت‌های آسیا برسد و کنفدراسیون فوتبال آسیا راهی نداشت جز اینکه عزیزی را به‌عنوان بهترین بازیکن سال قاره کهن انتخاب کند. علی دایی از ایران و کو جئونگ وون از کره جنوبی رقبای خداداد در این سال بودند.

عکس

بازیکنانی که نتوانستند بهترین شوند

از سال 1984 که کنفدراسیون فوتبال آسیا بهترین بازیکن سال این قاره را انتخاب کرده تاکنون بازیکنان زیادی از ایران در بین سه گزینه نهایی ای‌اف‌سی بوده‌اند اما موفق نشدند عنوان بهترین بازیکن سال قاره کهن را از آن خود کنند. فرشاد پیوس اولین بازیکن ایرانی بود که در سال 1990 نامش در بین گزینه‌های نهایی ای‌اف‌سی قرار گرفت، اما در رقابت با کیم جو سونگ کره‌ای شکست خورد و در جایگاه دوم قرار گرفت. بعد از پیوس، عبدالصمد مرفاوی، مهدی فنونی‌زاده، علی دایی، خداداد عزیزی، کریم باقری، فرهاد مجیدی و هادی عقیلی همه در جایگاه‌های دوم و سوم لیست بهترین بازیکنان سال آسیا قرار گرفته‌اند.

ای‌اف‌سی تغییر روش داد

از سال 2012 میلادی تاکنون هم ای‌اف‌سی تغییراتی در نحوه برگزاری این مراسم ایجاد کرد و نام این مراسم را به برندگان بهترین بازیکن شاغل در لیگ‌های آسیایی تغییر داد. این اقدام به این دلیل بود که تعداد بازیکنان آسیایی شاغل در لیگ‌های خارج از قاره آسیا افزایش پیداکرده بود. ای‌اف‌سی با این تغییر یک جایزه دیگر هم به جوایز خودش اضافه کرد. کنفدراسیون فوتبال آسیا حالا بهترین بازیکن شاغل در لیگ‌های غیر آسیایی را هم انتخاب می‌کند. در این دوره هم تنها علی کریمی در سال 2012 و جواد نکونام در سال 2013 توانستند در بین نامزدهای ای‌اف‌سی برای انتخاب بهترین بازیکن آسیا قرار بگیرند.

بیرانوند؛ امید فوتبال ایران

حالا اینستاگرام لیگ قهرمانان آسیا اعلام کرده، علیرضا بیرانوند دروازه‌بان پرسپولیس و تیم ملی فوتبال کشورمان به همراه حسن الهیدوس قطری و یوشیما مدافع تیم ملی ژاپن و باشگاه کاشیما به‌عنوان نامزدهای نهایی ای‌اف‌سی برای کسب عنوان بهترین بازیکن سال 2018 انتخاب شده‌اند.

بیرانوند

در سال‌های گذشته هم گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر اینکه بازیکنانی ایرانی چون مهدی طارمی و سردار آزمون گزینه‌های ای‌اف‌سی برای انتخاب بهترین بازیکن سال آسیا بوده‌اند مطرح شده اما این شایعه‌ها هرگز به واقعیت تبدیل نشد. حالا باید منتظر باشیم و ببینیم که علیرضا بیرانوند می‌تواند طلسم فوتبال ایران را در این زمینه بشکند یا خیر.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها