سهم 85 درصدی خوراک پتروشیمی‌ها در قیمت تمام شده/لزوم ایجاد هماهنگی میان قیمت خوراک با هزینه نهایی

معاون اجرایی انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: واحد‌هایی که میعانات گازی استفاده می‌کنند حدود 85 تا 95 درصد قیمت تمام‌شده‌شان به قیمت خوراک باز می‌گردد، از همین رو تغییر در محاسبه نرخ میعانات بر روی قیمت تمام شده محصولاتشان تاثیرگذار خواهد بود.

سهم 85 درصدی خوراک پتروشیمی‌ها در قیمت تمام شده/لزوم ایجاد هماهنگی میان قیمت خوراک با هزینه نهایی
کد خبر: 237737
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۸ ۱۰:۵۱:۰۰

اعتمادآنلاین| تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در قالب نرخ میعانات گازی با در خواست مکرر منتقدان برای اصلاح قیمت، در اوایل مهر ماه صورت گرفت.

طی این بخشنامه از سوی هیئت وزیران نحوه محاسبه گاز طبیعی خوراک تحویلی به واحد‌های پتروشیمی داخلی در هر ماه برابر با متوسط نرخ معاملاتی ارز در سامانه نیما اعلام شد تا از این طریق صحبت‌هایی در خصوص رانت تخصیص یافته به پتروشیمی‌ها از میان رود.

نکته قابل تامل در این میان آثار افزایش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها بر روی قیمت محصولات، تاثیر آن بر روی صنایع وابسته، بازار‌های صادراتی و شرایط واحد‌های تولیدی پتروشیمی به عنوان اصلی‌ترین صادرکنندگان غیرنفتی است.

برای اطلاع از شرایط پتروشیمی‌ها با معاون اجرایی انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی به گفت‌وگو پرداختیم.

پرویز صحاف‌زاده، در خصوص تغییر قیمت میعانات گازی تحویل داده شده به واحد‌های پتروشیمی و تاثیر آن بر روند کاری واحد‌ها گفت: محاسبه کل خوراک واحد‌های پتروشیمی بر اساس میعانات گازی صورت می‌گیرد که در این میان واحد‌های پتروشیمی که از این خوراک استفاده می‌کنند در مرز زیان قرار دارند.

وی افزود: واحد‌هایی که میعانات گازی استفاده می‌کنند حدود 85 تا 95 درصد قیمت تمام‌شده‌شان به قیمت خوراک باز می‌گردد که طبیعتا تغییر در محاسبه نرخ میعانات بر روی قیمت تمام شده محصولاتشان تاثیرگذار خواهد بود.

معاون اجرایی انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اشاره به اینکه هنوز مصوبه‌ای در این خصوص دریافت نکرده‌ایم، بیان کرد: این صحبت‌ها به صورت شفاهی به واحد‌های پتروشیمی منتقل شده و بنگاه‌های تولیدی نیز همچنان بر اساس قبل کار خود را ادامه می‌دهند.

صحاف‌زاده در خصوص تاثیر تغییر محاسبه میعانات گازی برای واحد‌های پتروشیمی بر روی میزان تولید و قیمت فروش گفت: محاسبات قیمت فروش محصولات با فرمول مشخصی از طریق شرکت ملی صنایع پتروشیمی (NPC) مشخص می‌شود و در نهایت در بورس به فروش می‌رسد.

معاون اجرایی انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اشاره به اینکه تغییر قیمت نیازمند هماهنگی در قیمت نهایی محصولات است، گفت: اگر قیمت خوراک تغییر کند و هماهنگی مناسبی در این زمینه ایجاد نشود نتیجه‌اش کاهش حاشیه سود و یا متضرر شدن واحد‌های پتروشیمی خواهد بود.

وی در خصوص تاثیر صادرات پس از اعمال این تغییرات گفت: قیمت جهانی محصولات نرخ ثابتی دارد که ما تعیین‌کننده آن نیستیم به همین خاطر اگر قیمت خوراک در داخل بالاتر رود حاشیه سود کمتر و قدرت رقابت را از شرکت‌های پتروشیمی سلب می‌کند.

معاون اجرایی انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی تصریح کرد: هدف از اتخاذ این سیاست برداشته شدن رانتی بوده که به پتروشیمی‌ها نسبت می‌دادند و با اجرای این مصوبه شفاف‌سازی قیمت خوراک بر اساس ارز نیمایی صورت می‌گیرد.

صحاف‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: نتیجه ایجاد هماهنگی در میان قیمت خوراک و قیمت محصولات، ایجاد رقابت در بورس و تبادل منطقی در بازار است.

منبع: میزان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها