مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

شفافیت و قانون‌گذاری منافع برخی را به خطر می‌اندازد/ کسانی که پیامک تهدیدآمیز ارسال می‌کنند، منافع خود را در خطر می‌بینند

مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به جنجال بر سر تصویب لایحه CFT گفت: فضای طبیعی جامعه را ملتهب کردن برخلاف منافع ملی است و به نظر می‌رسد در این قضایا عده‌ای منافعی دارند که با شفافیت و قانون‌گذاری منافع آنها به خطر می‌افتد.

شفافیت و قانون‌گذاری منافع برخی را به خطر می‌اندازد/ کسانی که پیامک تهدیدآمیز ارسال می‌کنند، منافع خود را در خطر می‌بینند
کد خبر: 238059
|
۱۳۹۷/۰۷/۲۰ ۱۱:۲۲:۰۰

اعتمادآنلاین| مخالفان FATF این روزها از هر طریقی تلاش کردند تا مانع تصویب این کنوانسیون در مجلس شوند. در عین حال، پس از تصویب کنوانسیون اخیر باز هم مخالفان خواستار رد آن توسط دیگر نهادهای قانونی کشور هستند.

از سوی دیگر FATF موافقانی را هم دارد که معتقدند در جهت تسهیل روابط مالی با اروپا پس از خروج آمریکا از برجام، امری ضروری است. در همین رابطه، یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است که در همین تجمع اخیر که در مخالفت با FATF در مقابل مجلس شکل گرفت، بسیاری از شرکت کنندگان در آن نه می دانستند که FATF چیست و نه حتی می توانستند آن را به درستی تلفظ کنند. به نظر من، فضای طبیعی جامعه را ملتهب کردن برخلاف منافع ملی است و به نظر می رسد در این قضایا عده ای منافعی دارند که با شفافیت و قانون‌گذاری منافع آنها به خطر می افتد.

اختلاف دیدگاه همیشه بوده و هست

انصاری در این باره گفت: آنچه که مسلم است اینکه، جامعه ما هرقدر متحد و منسجم باشد بهتر است. به ویژه اگر تأمین منافع ملی از طریق مواجهه با کشورهای دیگر و در تعامل با جامعه جهانی باشد، طبیعی است که شرط لازم برای موفقیت کشور، مردم و نظام یکپارچگی و همدلی است. البته این بدین معنا نیست که مردم در همه مسائل با یکدیگر هم نظر باشند، زیرا اختلاف دیدگاه حتی بین متخصصین و علما نیز همیشه بوده و هست.

وی افزود: نکته ای که در رابطه با جریان FATF و لوایح چهارگانه مربوط به آن از جمله CFT مطرح می شود، این است که فرآیند قانون‌گذاری در کشور ما طبق قانون اساسی روشن هست؛ به نحوی که لایحه یا طرح در مجلس مطرح شده و در کمیسیون های تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد. پس از آن به صحن مجلس می آید و موافقان و مخالفانش صحبت کرده و از سوی دیگر دولت و متخصصین اظهار می کنند.

کسانی که لشگرکشی کرده یا پیامک تهدیدآمیز ارسال می کنند، منافع خود را در خطر می بینند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفت: نهایتاً این نمایندگان مردم هستند که اگر اکثریت به یک طرح رای دادند، آن را تبدیل به قانون می کنند. زمانی که لایحه یا طرح از سوی مجلس تصویب شد، به شورای نگهبان ارجاع می شود و شورای نگهبان اگر تأیید کرد آن مصوبه تبدیل به قانون می شود و اگر ایراد گرفت مجلس باید رفع ایراد کند و چنانچه مجلس همچنان بر نظر خود اصرار ورزد، آن طرح برای بررسی به مجمع تشخیص مصلحت نظام می آید.

وی بیان کرد: این فرآیند معقولی است که در قانون اساسی پیش بینی شده و ما 40 سال بر مبنای همین روش، نظام قانون‌گذاری کشور را پیش بردیم و قوانین بسیار مهمی را که بعضاً به جان و مال مردم مربوط می شد از قبیل قوانین جزایی و حقوقی یا قوانین مربوط به موضوعات اقتصادی و برنامه های توسعه را بر همین مبنا تصویب کردیم.

انصاری اظهار کرد: اینکه یک عده به طور غیر طبیعی و غیرمتعارف درباره موضوعی خاص در بیرون مجلس لشگرکشی کرده و در فضاهای مجازی و حقیقی فضاسازی کنند یا در مقابل مجلس تجمع کرده و پیامک های تهدیدآمیز و بعضاً هتاکانه برای نمایندگان بفرستند و تلاش کنند تا آنها را برای رای دادن یا ندادن به یک موضوع تحت فشار قرار دهند، نشان می دهد که منافع عده ای به این مسأله گره خورده و آنها منافع خود را در خطر می بینند.

بسیاری از شرکت‌کنندگان در تجمع اخیر نه می دانستند که FATF چیست و نه می توانستند آن را به درستی تلفظ کنند

وی گفت: اگر قرار باشد پیروی هر قانونی که در مجلس تصویب می شود، یک عده موافق و مخالف در بیرون تجمع کرده و اقدام به تهدید نمایندگان کنند یا بخواهند آرامش جامعه را برهم زده و علمای دین و روحانیت را به میدان بیاورند، حرکتی غیرمتعارف و غیرمردم سالارانه است. تجربه نیز نشان داده هر زمان که در موضوعی یک عده از بیرون مجلس چنین برآشفته می شوند و بدون آنکه اطلاعی از موضوع داشته باشند تجمع می کنند، حتماً سازماندهی ای در پشت آن وجود دارد.

انصاری در ادامه گفت: در همین تجمع اخیر که در مخالفت با FATF در مقابل مجلس شکل گرفت، بسیاری از شرکت کنندگان در آن نه می دانستند که FATF چیست و نه حتی می توانستند آن را به درستی تلفظ کنند. به نظر من، فضای طبیعی جامعه را ملتهب کردن برخلاف منافع ملی است و به نظر می رسد در این قضایا عده ای منافعی دارند که با شفافیت و قانون‌گذاری منافع آنها به خطر می افتد.

این موضوع که جمهوری اسلامی رسماً اعلام کند با منابع مالی تروریسم مبارزه می کند برای چه کسی عزاست؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: کشور جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب تاکنون همواره قربانی تروریسم بوده است. به نحوی که منافقین در دهه 60 بنابر روایتی 17000 و بنابر تعبیری 36000 نفر از مردم را ترور کردند و از شهید بهشتی تا روحانیون و مردم به دست آنها ترور شد. بعد از آن نیز ما همواره قربانی تروریسم بود که آخرین اقدامات آنها حمله سال گذشته به مجلس و حرم امام و در کمتر از یک ماه گذشته حمله به رژه نیروهای مسلح در اهواز بود. طبیعی است کشوری که خود قربانی تروریسم است باید از لایحه مبارزه با تأمین منابع مالی تروریسم استقبال کند.

وی افزود: ما افتخار می کنیم که این قانون را از قبل داشتیم و امروز نیز توسط مجلس تکمیل شده است. اینکه یک عده با تصویب این قانون مخالفت کنند و روز تصویب آن را عزای ملی عنوان کنند و چنین شعار دهند که «عزا عزاست امروز...» باید از آنها پرسید این موضوع که جمهوری اسلامی رسماً اعلام کند با منابع مالی تروریسم مبارزه می کند، برای چه کسی عزاست؟ چرا این افراد با رفتارهای خود جمهوری اسلامی را در مظان اتهام دنیا قرار می دهند؟

پیوستن به FATF، در جهت منافع ملی ماست و نگرانی‌ها در مخالفت با آن منطقی و به جا نیست

مجید انصاری بیان کرد: برخی دشمنان نظیر آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان ایران را متهم به حمایت از تروریسم می کنند؛ در حالی که اگر جمهوری اسلامی نبود امروز تروریست های داعش در عراق حکومتی کامل داشتند و اروپا را روزانه آماج حملات خود قرار می دادند. این جمهوری اسلامی بود که کمک کرد تا گروه های تروریستی متفرق شده و ریشه کن شوند.

وی افزود: ما این همه هزینه برای مبارزه با تروریسم پرداخت کردیم و نباید به دلیل رفتار نسنجیده و مغرضانه عده ای به حمایت و دفاع از تروریسم متهم شویم. من به عنوان فردی که قوانین را مطالعه کرده و در مجمع تشخیص مصلحت نیز مفصل در جریان بحث های FATF و لوایح مربوط به آن بودم، می گویم که پیوستن ما به FATF، همچنین تصویب CFT در جهت منافع ملی ماست و نگرانی هایی هم که در مخالفت های برخی نمایندگان در مجلس منعکس شد، منطقی و به جا نیست.

کاسبان تحریم فکر می کنند اگر شرایط عادی و شفاف شود، منافع‌شان از بین می رود

عضو مجمع روحانیون مبارز گفت: ما تحفظ داریم و در تحفظ‌هایمان هم در تعریف «تروریست» و هم در سایر مسائل تحفظ لازم را پیش بینی کردیم. بنابراین هیچ مشکلی برای جمهوری اسلامی ایران پیش نخواهد آمد ولی به نظر می رسد یک عده تمایل ندارند که نظام پولی ما و مراودات بین المللی ما در روال طبیعی خود قرار گیرد، زیرا در فضای تحریم و به بهانه دور زدن تحریم منافع کلانی در گذشته داشتند و امروز نیز همین هدف را دارند.

وی اظهار کرد: کاسبان تحریم فکر می کنند اگر شرایط عادی و شفاف شود، منافع شان از بین می رود. در حالی که باید به منافع ملی فکر کنند. همانطور که آقای دکتر ظریف گفت جمهوری اسلامی نمی تواند هیچ تضمینی بدهد که اگر ما به FATF پیوستیم، وضع بانکی‌مان درست می شود ولی قطعاً اگر ما در این نظامات قرار نگیریم، وضع‌مان بدتر خواهد شد و حداقل آن این است که آمریکا و اسرائیل و دشمنان ما بهانه ای بیشتر برای تحریم ایران بدست می آورند.

آیا درست است در شرایط تحریم، خودمان به دست خود زمینه کمک دیگر کشورها را محدود کنیم؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: کشورهایی نیز نظیر روسیه، چین و اتحادیه اروپا که می خواهند با جمهوری اسلامی ایران کار کنند، اعلام کردند به دلیل آنکه آنها عضو FATF هستند با آنکه مایل هستند با ما کار کنند اگر ما عضو آن نباشیم نمی توانند با ایران کار کنند. آیا درست است در شرایطی که آمریکایی‌ها ما را تحت فشار تحریم قرار دادند ما خودمان به دست خود زمینه کمک دیگر کشورها را محدود کنیم؟

وی در پایان گفت: چنین اقداماتی در مخالفت با این لوایح در مجلس برخلاف منافع ملی است و به کسانی که چه در حوزه علمیه، روحانیون و مردم عادی دغدغه جدی ملی دارند؛ می گویم که آنچه این روزها برخی درصدد القای آن به جامعه هستند نادرست است. اگر هم افرادی منافع دیگری جز منافع ملی دارند که دیگر حرفی باقی نمی ماند زیرا منافع شخصی را به منافع ملی ترجیح می دهند.

منبع: جماران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها