کد خبر: 238655
|
۱۳۹۷/۰۷/۲۳ ۱۰:۰۹:۰۰
| |

جانشین فرمانده ناجا اعلام کرد

انهدام 1241 باند قاچاق و کشف بیش از 500 تن مواد مخدر

جانشین فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به انجام بیش از یک‌هزار عملیات مبتنی بر اطلاعات برای کشف مواد مخدر، از متلاشی شدن 1241 باند قاچاق، انهدام 99 کارخانه تولید مواد، کشف بیش از 500 تن انواع مواد مخدر و ضبط 543 قبضه سلاح طی 9 ماه اخیر خبر داد.

انهدام 1241 باند قاچاق و کشف بیش از 500 تن مواد مخدر
کد خبر: 238655
|
۱۳۹۷/۰۷/۲۳ ۱۰:۰۹:۰۰

اعتمادآنلاین| سردار اسکندر مومنی در همایش «بررسی ابعاد مختلف تولید و انحراف پیش سازها» با اشاره به افزایش 87 درصدی تولید مواد مخدر در افغانستان در سال 2017 نسبت به سال قبل ، گفت: رسیدن به رکورد بی سابقه تولید 10 هزار تنی مواد افیونی در این منطقه مساله مهمی است که موجب نگرانی روز افزون شده است.


وی افزود: زمانی که اولین بار حدود 26 سال پیش ایده تشکیل کنفرانس تعامل و اعتمادسازی آسیا (cica) در چهل و هفتمین نشست عمومی مجمع سازمان ملل متحد با هدف ایجاد سازوکار مناسب برای گفتگو و تعامل میان کشورهای آسیایی در زمینه مسائل مورد علاقه و ایجاد تدابیر اعتماد ساز بر پایه اجتماع شکل گرفت، شاید تصور اذهان عمومی باور دستیابی به توفیقات چشمگیر حاصل شده را بر نمی تابید.

مومنی ادامه داد: به یاری خدا و اهتمام جدی کشورها و سازمان‌های عضو، اکنون با بیش از دو دهه از پایه‌ریزی این نهاد مهم منطقه‌ای شاهد اقدامات اثربخش در چهارچوب سند، اقدامات اعتمادساز به منظور اتخاذ تدابیر سیاسی، امنیتی، اقتصادی، محیط زیستی و اجتماعی فرهنگی هستیم.


وی با بیان اینکه در این راستا بر مبنای تعیین جمهوری اسلامی ایران به عنوان هماهنگ کننده موضوع کنترل مواد مخدر، در سند یاد شده، تلاش شده تا برنامه‌ها و اقدام متنوعی در زمینه‌های مختلف تدوین و اجرا شود، اظهار کرد: گردهمایی تخصصی امروز نیز در همین جهت و با هدف تبادل اطلاعات و تجربیات حاصله در زمینه بررسی ابعاد مختلف تولید و انحراف پیش ساز ها، روش‌های شناسایی و کشف و راههای مقابله با آن، برگزار شده و امیدواریم با مشارکت فعال هیئت‌های شرکت کنند نتایج بسیار خوبی را به دنبال داشته باشد و پیشنهادها و اثربخشی را برای نشست آتی مقامات ارشد سیکا ارایه کند.

مومنی اضافه کرد: افزایش حدود 87 درصدی تولید مواد مخدر در افغانستان در سال 2017 نسبت به سال قبل آن و رسیدن به رکورد بی سابقه 10 هزار تنی تولید مواد افیونی موضوع بسیار مهمی است که قطعاً موجبات نگرانی روز افزون جامعه بشری را فراهم کرده است.

مومنی اظهار کرد: در بخش‌های تخصصی این همایش دو روزه ابعاد مختلف این موضوع مورد بحث و بررسی و تبادل آرا هیات‌های مختلف قرار خواهد گرفت. چرخه کشت، تولید، توزیع و مصرف مواد مخدر همچون یک زنجیره به هم پیوسته و البته قابل گسست در راستای مطامع شوم سودجویانه سوداگران مرگ بوده و غفلت از هر یک از آنها نه تنها ما را در رسیدن به اهداف خود دور خواهد کرد بلکه زمینه‌های لازم را برای جولان هرچه بیشتر قاچاقچیان مواد مخدر، در سطوح داخلی منطقه‌ای و بین‌المللی مهیا خواهد ساخت.

وی گفت: بر این اساس بهره گیری از کلیه ظرفیت‌های موجود، تقویت زیرساخت‌های فنی و تجهیزاتی و صد البته تلاش مضاعف در ایجاد و گسترش ابتکارات و همکاری‌های منطقه‌ای از جمله موضوعات حائز اهمیت است که با تشریک مساعی جمعی دربردارنده نتایج موثر در ابعاد گوناگون مقابله اصولی با پدیده ضدبشری مواد مخدر خواهد بود.

مومنی با بیان اینکه موضوع انحراف پیش سازهای کل مسائل جدی مرتبط با قاچاق مواد مخدر است، تصریح کرد: تجربه سال‌های اخیر نشان می‌دهد سود اغواکننده حاصل از انحراف آن موجب شده است خود به یک قاچاق خطرناک تبدیل شود و متاسفانه به دلیل استمرار فزاینده کشت و تولید مواد مخدر در منطقه و روند انحراف پیش سازها به سوی این بخش از جهان بر رشد شتابان نیز حضور یافته است.

مومنی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو کنوانسیون‌های سه گانه بین المللی سازمان ملل متحد و در مشارکت با هیئت بین المللی کنترل مواد مخدر، با اتخاذ سیاست‌های نوین، بهبود ظرفیت های کمی و کیفی و ارتقای قوانین و مقررات داخلی را با هدف انطباق با تعهدات بین المللی در زمینه جلوگیری از انحرافات مواد پیش ساز را در دستور کار قرار داده است.

وی ادامه داد: از جمله آنها، ایجاد کمیته ملی پیش سازها با هدف نظارت بیشتر و دقیق‌تر بر نقل و انتقال تحت نظارت این مواد را با برگزاری جلسات مستمر پیگیری می‌کند. در جمهوری اسلامی ایران فرایند واردات صادرات و ترانزیت پیش ساز های شیمیایی تحت نظارت دقیق کمیته ملی پیش سازهای مستقر در ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام می‌گیرد.

مومنی تاکید کرد: باید اطمینان حاصل شود این محموله‌ها منشاء غیر قانونی نداشته و صرفا در جهت مصارف علمی، صنعتی و قانونی استفاده می‌شود و به مسیر غیرقانونی انحراف پیدا نمی‌کند. در بخش کاهش عرضه، جمهوری اسلامی ایران برنامه‌های کنترل و انسداد مرز و نوار شرقی کشور را ادامه داده و این اقدامات را به مرزهای غربی در مسیر بالکان نیز گسترش داده و علی رغم برخی محدودیت‌ها، مبادی ورودی و خروجی زمینی، هوایی و آبی را تقویت و تجهیز کرده است.

وی افزود: در همین راستا در 9 ماهه سال 2018 دستگاه‌های مقابله کشور موفق شدند با اجرای حدود 1000 مورد عملیات مبتنی بر اطلاعات تعداد 1241 باند قاچاق را متلاشی، 99 کارگاه را انهدام و بیش از 500 تن انواع مواد مخدر شامل 32 تن هروئین و مرفین را کشف و تعداد 543 قبضه سلاح را ضبط کنند.


مومنی در پایان با بیان اینکه همچنین جمهوری اسلامی ایران که تاکنون 3890 شهید و 12 هزار مجروح داشته است، بر ضرورت عزم و اراده بین المللی بر مبنای اصل مسئولیت مشترک در رویارویی با این معضل جهانی تاکید کرد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها