بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه:

FATF در جهت منافع ایران است/ خبر منتشره درباره بمب‌گذاری و تخلیه سفارت ایران در ترکیه کذب محض است

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ایران در بازسازی سوریه شرکت خواهد کرد و توصیه و برنامه مبنی بر حضور بخش خصوصی در این امر است.

FATF در جهت منافع ایران است/ خبر منتشره درباره بمب‌گذاری و تخلیه سفارت ایران در ترکیه کذب محض است
کد خبر: 238674
|
۱۳۹۷/۰۷/۲۳ ۱۰:۴۸:۰۰

اعتمادآنلاین| بهرام قاسمی در نشست خبری هفتگی خود با رسانه‌ها درخصوص اینکه گفته شده ایران در بازسازی سوریه مشارکت می‌کند و این مشارکت از نظر اقتصادی و سیاسی چه توجیهی دارد گفت: ایران با توجه به درخواست دولت سوریه و حضور قبلی خود در آنجا در مبارزه با تروریسم و با توجه به اینکه امر بازسازی این کشور مساله مهمی است شرکت خواهد داشت.

وی افزود: توصیه و برنامه ما حضور بخش خصوصی و بنگاه‌های صنعتی و تجاری و بخش‌های فناوری است که امیدوارم آغاز کار هرچه زودتر فراهم شود و بخش خصوصی بتواند در این حوزه و در کمک به مردم سوریه نقش حیاتی خود را ایفا کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در رابطه با توئیت وزیر امور خارجه کشورمان که تلویحا از عربستان برای همکاری در مسائل منطقه‌ای دعوت شده و اینکه برای برقراری مجدد ارتباط ایران و عربستان چه چشم‌اندازی متصور است، گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران نسبت به همسایگان و کشورهای پیرامونی روشن است. مواضع ما بارها تکرار شده درخصوص همه کشورها و به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس. این سیاست می‌تواند در صورت فراهم شدن زمینه‌های لازم شکل عملی به خود گیرد.

قاسمی خاطرنشان کرد: نقل قولی هم که از آقای ظریف بیان شد درواقع همان سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران که تکرار شده لذا در صورتی که شرایط در منطقه فراهم شود قطعا همکاری کشورهای منطقه در ایجاد صلح و ثبات تاثیر به سزایی خواهد داشت.

وی در مورد تصویب و اجرای لوایح FATF نیز اظهار کرد: این اقدام در جهت منافع ایران بوده و از مزایای بسیاری برخوردار است و با در نظر داشتن مجموعه قوانین خودمان از اجرای آن سودمند خواهیم شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند که قصد دارند از پیمان مودت خارج شوند آیا در این ارتباط به صورت کتبی چیزی به ایران اعلام شده است یا نه؟ گفت: به صورت کتبی یادداشتی در ارتباط با خروج آمریکا از پیمان نامه مودت دریافت کرده‌ایم.

{سخنگوی وزارت خارجه در حین برگزاری نشست خبری با رسانه‌ها در پاسخ به سوال فوق گفت که بر اساس اطلاعات بنده، تاکنون یادداشت مکتوب آمریکا برای خروج از پیمان مودت را دریافت نکرده‌ایم که پس از پایان نشست پاسخ به این سوال را اصلاح کرد و از دریافت یادداشت مکتوب آمریکا برای خروج از پیمان مودت خبر داد.}

بهرام قاسمی در ادامه صحبت‌های خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد سفرای ایران در چین و هند گفت: سفرای ایران در این دو کشور مشخص شده است و به زودی یکی از این سفرا به محل مأموریت خود اعزام خواهد شد در مورد یکی دیگر از کشورها پروسه کمی عقب‌تر است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که به تازگی در نشست مشترک اعضای کمیسیون امنیت ملی با سفرای کشورهای اروپایی در تهران سفیر اتریش در تهران که کشورش در حال حاضر ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد بار دیگر موضوع بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در تهران را مطرح کرد. نظر وزارت امورخارجه در این ارتباط چیست؟ گفت : این موضوع قبلا توسط اتحادیه اروپا مطرح شده بود، بررسی این موضوع در دستور کار است و بررسی ها در مورد آن کماکان ادامه دارد. در این مورد، مجددا و جدیداً چیزی رسمی دریافت نکردیم و آنچه که هست موضوعی است که قبلا مطرح شده بود و همان طور که گفتم بررسی آن در دستور کار ایران قرار دارد و پس از انجام بررسی‌های لازم نظر نهایی خود را اعلام می‌کنیم .

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مکانیزم مالی ویژه‌ای که اروپا برای انجام تعاملات تجاری با ایران مشخص شده تا قبل از 13 آبان در اختیار ایران قرار داده می‌شود و آیا روسیه و چین نیز در این زمینه همراهی دارند، گفت: آنچه که خواست ما بود و از طرف ما مطرح و پیگیری شد، مطالبه از گروه 1+4 بود. در واقع در کنار سه کشور اروپایی عضو برجام چین و روسیه نیز در این ارتباط مسئول بودند بنابراین ‌آنها نیز در راستای تدوین این موضوع حضور و فعالیت داشتند و در مذاکرات شرکت کرده‌اند.

وی ادامه داد: البته ما با چین و روسیه خارج از بحث 1+4 نیز تعاملات و روابط خاصی داشته و خواهیم داشت و می‌توانیم همکاری‌هایمان را در بخش‌هایی مضاعف کنیم.

وی ادامه داد: تمام تلاش‌ها در این راستا است که تا این تاریخ شاهد دریافت این مکانیزم و ساز و کار باشیم و فکر می‌کنم با توجه به روندی که در پیش است باید به زودی بتوانیم این مکانیزم را دریافت نماییم و در صورت امکان جزئیات آن را اعلام کنیم.


همچنین در پی ادعای بمب گذاری انتحاری در سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنکار و تخلیه آن، سخنگوی وزارت امور خارجه با تکذیب این خبر اظهار داشت: چنین خبر و ادعایی کذب محض است و پرسنل سفارت ما در سلامت و امنیت کامل در محل کار خود حضور دارند و مشغول کار روزانه خود هستند.

این خبر تکمیل می‌شود...

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها