معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی:

65 درصد نیاز کشور به روغن را در داخل تولید خواهیم کرد

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: قصد داریم طی پنج سال آینده 65 درصد نیاز کشور به روغن را در داخل تولید کنیم.

65 درصد نیاز کشور به روغن را در داخل تولید خواهیم کرد
کد خبر: 239451
|
۱۳۹۷/۰۷/۲۷ ۰۹:۱۳:۰۰

اعتمادآنلاین| عباس کشاورز معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: وزارت جهاد کشاورزی هشت محصول را در برنامه اقتصاد مقاومتی به منظور افزایش تولید، کاهش واردات و خوداتکایی کشور قرار داده است.


وی افزود: یکی از این محصولات دانه روغنی کلزا با هدف تولید روغن برای مصرف خوراکی و تولید کنجاله برای تولید شیر و گوشت است.

کشاورز یادآور شد: در گذشته وضعیت تولید مناسب نبود و هنوز هم مناسب نیست، اما درنظر است بتوانیم طی پنج سال آینده 65 درصد نیاز کشور به روغن را در داخل تولید کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: طی دو سال گذشته تولید کلزا از 180 هزار تن به 380 هزار تن رسیده است و خود اتکایی از شش به 14 درصد رسیده است، اگرچه این درصد کم بود اما افزایش دو برابری را نشان می‌دهد.

وی گفت: این برنامه در سال‌جاری نیز ادامه دارد و مقدار 750 تن بذر کلزای زمستانه و بیش از یک‌هزار تن بذر کلزای بهاره توزیع شده و پیش‌بینی ما این است که سطح زیر کشت این محصول امسال به بالای 330 هزار هکتار با هدف تولید 500 هزار تن برسد.

کشاورز به اهمیت افزایش عملکرد اشاره کرد و افزود: علاوه افزایش تولید، تمرکز ما بر روی افزایش عملکرد است، به‌طوری که طی دو سال گذشته افزایش عملکرد تولید کلزا در هکتار از 1600 کیلوگرم به 1900 کیلوگرم رسیده است.

وی در خصوص تامین بذر مورد نیاز کشاورزان در کشور و استان گفت: بذر گندم بیشتر از سالیان گذشته تولید شده است از جمله در لرستان بیش از 23 هزار تن بذر گندم تولید شده و در کل کشور تولید بذر به 530 هزار تن رسیده است.

کشاورز تصریح کرد: در طول تاریخ تولید این مقدار بذر سابقه ندارد و به طور کامل برای کشاورزی کشور کفایت می‌کند و کشاورزان می‌توانند با مراجعه به شرکت‌های رسمی بذر از بذور دارای گواهی ثبت کنترل که دارای کیفیت بالا و استاندارد بوده و ضد عفونی شده، استفاده کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پایان گفت: بذر جو از سال گذشته بیشتر تولید شده، امسال برای اولین بار بذر نخود در چرخه تولید آمده، گرچه ممکن است در حد نیاز نباشد، سالیان گذشته بذر نخود خیلی تقاضا نداشت اما امسال متقاضیان زیادی دارد و به حد مقدورات تأمین شده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها