معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی به مناسبت دومین سالگرد تاسیس معاونت حمل‌ونقل در یادداشتی برای «اعتمادآنلاین» نوشت

لزوم تغییر نگرش‌های اساسی در بخش حمل‌و‌نقل همگانی

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در مراسم دومین سالگرد تاسیس معاونت حمل و نقل طی یادداشتی نوشت که با گذشت دو سال از تاسیس معاونت حمل و نقل، اقدامات موثری در رابطه با افزایش هماهنگی و یکپارچه سازی شیوه‌های مختلف حمل و نقل صورت گرفته است و برای آینده نیز اقدامات مهمی در دست پیگیری است.

لزوم تغییر نگرش‌های اساسی در بخش حمل‌و‌نقل همگانی
کد خبر: 239538
|
۱۳۹۷/۰۷/۲۷ ۱۴:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| مهرداد تقی زاده معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی هماهنگی ترابری کشور طی یادداشتی که در اختیار «اعتمادآنلاین» قرار داده است به مناسبت دومین سال تاسیس این معاونت نوپا نوشت: معاونت وزارت راه و شهرسازی با ایجاد معاونت حمل و نقل به دنبال افزایش هماهنگی و یکپارچه‌سازی شیوه‌های مختلف حمل‌ونقل است. دو سال از تاسیس این معاونت نوپا می‌گذرد و اقدامات موثری در این زمان به ثمر نشسته و برای آینده نیز اقدامات مهمی در دست پیگیری است. تدوین استراتژی‌های بخش حمل و نقل، شروع مطالعات به هنگام سازی طرح جامع حمل و نقل و تدوین سند آمایش مراکز لجستیک، برخی از مهمترین مصادیق اقداماتی است که در این مدت برای ایجاد هماهنگی و یکپارچگی مدل‌های مختلف حمل‌و‌نقل در قالب یک شبکه یکپارچه و به هم تنیده انجام شده و پیاده سازی و اقدامات آتی آن‌ها با قدرت در دست پیگیری است.

یکی از مظاهر هماهنگی و یکپارچگی در حوزه حمل و نقل کالا مفهوم لجستیک و بستر سازی حمل و نقل چند وجهی است.

با توسعه روزافزون صنایع و افزایش تردد و حمل و نقل، لازم است تا حداکثر سازی از ظرفیت‌های شبکه حمل و نقل پاک بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و با بهینه سازی حمل و نقل شیوه‌های مختلف حمل، ضمن ارایه خدمات به موقع و قابل اطمینان به صاحبان کالا از اتلاف منابع انرژی و آلودگی زیست بومهای نسل فعلی و آینده جلوگیری شود. یکی از زیرساختهای توسعه مفهوم لجستیک و حمل و نقل چند وجهی، ایجاد مراکز لجستیک است که تا کنون آنگونه که باید و شاید مورد توجه نبوده است.

از ابتدای شکل گیری معاونت، پروژه جانمایی مراکز لجستیک با رویکرد بهینه سازی جریان کالا در شبکه لجستیک کشور در دستور کار قرار گرفت و نهایتا بر مبنای نتایج مطالعات و مدل ریاضی طراحی شده برای این منظور، سند آمایش مراکز لجستیک در ستاد مراکز لجستیک به تصویب رسید که می‌تواند به عنوان یک سند مادر، مبنای برداشتن گام‌های آتی در توسعه مراکز لجستیک کشور قرار گیرد.

در بخش حمل‌ونقل بین المللی و ترانزیت، ایجاد هماهنگی بین نهادهای مختلف درگیر در حوزه ترانزیت جهت مزیت‌بخشی به کریدورهای حمل و نقل بین المللی ایران از اهمیت بسزایی برخوردار است. شناسایی مشکلات 77 گانه مرتبط به این حوزه و تدوین برنامه های اجرایی حل این مشکلات با جدیت در دستور کار بوده است.

همچنین برگزاری جلسات منظم کارگروه‌های لجستیک و مسافری به عنوان مرجعی برای همفکری و هم اندیشی کلیه ذی‌نفعان حوزه حمل و نقل از دیگر اقدامات انجام شده در این بخش بوده که توانسته در حوزه لجستیک، ترانزیت، حمل و نقل بین المللی و بخش مسافری نقش موثری در شناسایی خلآهای موجود در راستای روانسازی، هماهنگی و همفکری کلیه ذی نفعان (بخش دولتی، خصوص و دانشگاهی) نقش ایفا کند.

در بخش حمل و نقل همگانی، لازم است تا تغییر نگرشهای اساسی ایجاد شود. آینده توسعه شهرهای این سرزمین در گرو تغییر نگاه از حمل و نقل خودرو به حرکت انسان و حفظ کرامت شهروندان با برگشت فضاهای شهری به شهروندان به جای خودروها خواهد بود. در این راستا مطالعات مرتبط به توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی در دستور کار قرار داشته و با برگزاری سمینارها، همایشها، جلسات تخصصی، سعی شده تا مفاهیم جدید در سطح جامعه تسری یابد و از سوی دیگر هماهنگی های لازم برای تحقق توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی در بین همه ذینفعان این حوزه انجام شود. با تصویب سند و راهنمای ملی توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی، بسترهای لازم قانونی برای پیشبرد اقدامات آتی، انجام و در آینده ای نزدیک طرحهای پایلوت در پنج شهر کشور اجرایی خواهد شد.

ایمنی حمل و نقل به خصوص در بخش حمل و نقل خودروهای شخصی به یک دغدغه اصلی مردم و سطوح مختلف مدیریت کشور تبدیل شده است و متاسفانه با سیر روز افزون خودرومحوری در کشور، حفظ ایمنی حمل و نقل جاده ایی با دشواری بیشتری مواجه خواهد بود. از این رو تدوین نقشه راه ایمنی کشور مبتنی بر پنج رکن اصلی ایمنی و نیز توجه جدی به حمل و نقل همگانی در بخش برون شهری در دستور کار بوده و مراحل تصویب آن در هیات دولت در دست اقدام است تا با اجرای برنامه‌های پیش بینی شده در آینده بتوان تعداد تلفات جاده‌ای را به سطح استانداردهای جهانی نزدیک کرد.

پیشرفت و توسعه صنعت حمل‌ونقل در گرو شناخت به موقع تغییرات تکنولوژی و به کارگیری فناوری نوین در این حوزه‌هاست که در این بین استارتاپ‌های این صنعت می‌توانند نقش کلیدی ایفا کنند. امید است با حمایت بیش از پیش از صنایع نوآورانه و کسب و کارهای نوپا با تمرکز بر فناوری اطلاعات و شرکتهای استارتاپ پیشرو در صنعت حمل و نقل در آینده نزدیک شاهد رشد و شکوفایی تمامی حوزه‌های حمل و نقل باشیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها