کد خبر: 240485
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۱ ۱۵:۰۲:۰۰
| |

رییس اتحادیه گل و گیاهان زینتی:

سهم ایران از بازار 30 میلیارد دلاری گل منطقه تنها 25 میلیون دلار است

رییس اتحادیه گل و گیاهان زینتی ایران با ابراز تاسف از سهم 25 میلیون دلاری سال گذشته ایران از بازار 30 میلیارد دلاری گل منطقه اظهار داشت: پژوهشکده گل و گیاهان زینتی با بضاعت مالی بسیار اندک دستاوردهای بزرگی داشته و با حمایت دولت و بخش خصوصی می تواند صنعت گل کشور را متحول کند.

سهم ایران از بازار 30 میلیارد دلاری گل منطقه تنها 25 میلیون دلار است
کد خبر: 240485
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۱ ۱۵:۰۲:۰۰

اعتمادآنلاین| ابراهیمی که سه شنبه اول آبان ماه در افتتاحیه سومین کنگره ملی گل و گیاهان زینتی در محلات سخن می گفت خاطرنشان کرد: فعالیتهای علمی تحقیقاتی و برگزاری چنین کنگره هایی قطعا اثر مثبتی بر تولید و صادرات گل دارد. در همه دنیا حداقل یک درصد تولید ماخالص ملی را به تحقیقات اختصاص می دهند اما متاسفانه پژوهشکده ای مثل پژوهشکده گل و گیاهان زینتی با همه دستاوردهای بزرگی که داشته به دلیل عدم توان مالی قادر نیست انتظارات بخش خصوصی را پاسخ دهد.

وی با بیان این که اتحادیه گل و گیاهان زیستی تعامل خوبی با اعضای هیات علمی پژوهشکده داشته و از کمک به آن دریغ نمی کند اظهار داشت: در حال حاضر بخش خصوصی فعال در صنعت گل و گیاهان زینتی توان مالی حمایت از محققان را دارد ولی انتظار می رود که بخش دولتی هم مثل همه کشورها سهم کافی از درآمد ناخالص ملی را به مراکز پژوهشی تخصیص دهد.

ابراهیمی گفت: از 15 کشور همسایه ما بیشترشان مگر با هزینه های بسیار سنگین قادر به تولید و صادرات گل و گیاهان زینتی نیستند مثلا چند سال پیش اعلام شد که عربستان 200 هزار شاخه رز صادر کرده که با بررسی ببشتر متوجه شدیم این اقدام، نمادین بوده و توجیه اقتصادی ندارد.

رییس اتحادیه گل و گیاهان زینتی خاطرنشان کرد: روسیه به دلیل سرمای شدید و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس به دلیل شرایط نامساعد همیشه واردکننده گل باقی خواهند ماند و وظیفه مسوولان است که با افزایش توان مالی پژوهشکده امکان دستیابی بخش خصوصی به سهمی درخور از بازار منطقه را فراهم کنند. در حال حاضر حتی یک پانزدهم نیاز گل عراق را هم که بزرگترین مقصد صادراتی ماست تامین نمی کنیم.

ابراهیمی با اشاره به سخنان دکتر آزادی، رییس انجمن علمی گل و گیاهان زینتی ایران مبنی بر پیش بینی ظرفیت یک میلیارد دلاری صادرات گل و گیاهان زینتی ایران این رقم را کاملا قابل تحقق دانست و گفت: سال 1381 هم بخش خصوصی اعلام کرد در صورت حمایت دولت تا سال 85 حجم صادرات گل و گیاهان زینتی را به 250 تا 500 میلیون دلار می رساند. اگرچه به دلیل فراهم نشدن شرایط حداکثر صادرات سالانه گل و گیاهان زینتی ما 80 میلیون دلار بوده ولی مطمئنیم که با توجه به ظرفیتهای موجود در صورت توانمند شدن بیشتر بخش حصوصی در حوزه تجاری سازی امکان رسیدن به رقم یک میلیارد دلار صادرات را هم داریم.

وی تصریح کرد: بازار گل بسیار متنوع و در حال تغییر است مثلا محققان پژوهشکده گل و گیاهان زینتی موفق شده اند بیش از 800 نوع مختلف گل های داوودی با رنگ های بسیار متنوع تولید کنند. در دنیا بیش از 167 هزار واریته مختلف گل رز با رنگهای مختلف و گل های میخک با بیش از 30 رنگ مختلف وجود دارد که باید برای پاسخگویی به این بازار متنوع آماده باشیم. چه بسا مثلا چهار سال دیگر گل رز زرد در دنیا مد شد در آن صورت برای موفقیت در صادرات این گل باید توان تولید سریع آن را داشته باشیم.

ابراهیمی در پایان از واردات بذر و پیازچه برخی گل های زینتی که امکان تولید آنها در داخل وجود دارد انتقاد کرد و گفت: وارد کردن بذر واریته های بی کیفیت شمعدانی و اطلسی از خارج هیچ توجیهی ندارد. چه اشکالی دارد که بخشی از رقم هنگفتی که صرف واردات غیرضروری می شود به بخش تحقیقات اختصاص پیدا کند؟

گفتنی است، دومین کنگره بین المللی و سومین کنگره ملی گل و گیاهان زینتی با همکاری انجمن گل و گیاهان زینتی ایران تا سوم آبان ماه در پژوهشکده گل و گیاهان زینتی در محلات ادامه دارد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها