نخست‌وزیر عراق با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ایران

بر اساس منافع خود عمل می‌کنیم/ عراق قصد دارد خود را از هر گونه مداخله در امور دیگر کشورها دور کند

نخست‌وزیر جدید عراق گفت که بغداد در مواجهه با تحریم‌های آمریکا علیه ایران منافع مردم عراق و استقلال این کشور را در نظر خواهد داشت.

بر اساس منافع خود عمل می‌کنیم/ عراق قصد دارد خود را از هر گونه مداخله در امور دیگر کشورها دور کند
کد خبر: 241017
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۴ ۱۴:۰۴:۰۰

اعتمادآنلاین| عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق در یک نشست خبری تاکید کرد که کشورش هنگام مواجهه با تحریم‌ها علیه ایران بر اساس منافع خود عمل خواهد کرد.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وی تصریح کرد: ما درخصوص هر چیزی در ارتباط با کمک به اجرای اقدامات محدود کننده علیه ایران، استقلال و منافع خود را در اولویت قرار می‌دهیم.

عبدالمهدی همچنین گفت که دولت جدید عراق قصد دارد خود را از هرگونه مداخله در امور دیگر کشورها دور کند.

عادل عبدالمهدی که در سال‌های 2014 تا 2016 وزیر نفت عراق بود، روز سوم اکتبر از سوی رئیس جمهور کشورش به عنوان نخست وزیر جدید عراق معرفی شد و روز چهارشنبه گذشته در مراسم تحلیف خود سوگند یاد کرد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با وجود مخالفت شدید دیگر طرف‌های توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5، در ماه مه خروج خود از این توافق را اعلام کرد و گفت که تحریم‌ها علیه این کشور را بازمی‌گرداند. بخش اول این تحریم‌ها در ماه اوت اجرا شد و بخش دوم نیز از اوایل نوامبر اعمال خواهد شد که صادرات نفت ایران را هدف قرار می‌دهد.

دولت آمریکا بارها اعلام کرده است که قصد دارد خرید نفت از ایران را به صفر برساند و در همین راستا از مشتریان بزرگ نفت جمهوری اسلامی خواسته است تا به این واردات خود از ایران پایان دهند.

این در حالی است که محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان تاکید کرده است که ایران در شرایط فعلی هم قادر به فروش نفت خود است و هم می‌تواند اقتصاد خود را حفظ کند. وی همچنین تصریح کرد: دولت آمریکا می‌تواند با بازگشت به توافق هسته‌ای که به‌صورت غیرقانونی از آن خارج شد و لغو تحریم‌هایی که پس از این خروج علیه ایران اعمال کرد، راه را برای مذاکره با ایران هموار کند.

ظریف ابراز اطمینان کرد که ایران می‌تواند بر تحریم‌های ایالات متحده غلبه کند و خاطرنشان کرد که بسیاری از کشورها برای تجارت با ایران آمادگی خود را نشان داده‌اند.

به گفته وزیر امورخارجه کشورمان، علاوه بر سه کشور اروپایی (آلمان، انگلستان و فرانسه)، کشورهای دیگری که اهمیت زیادی برای توافق هسته‌ای قائل هستند، از جمله روسیه، چین و ژاپن، آماده‌اند تا به سهم خود در [در تجارت با ایران] عمل کنند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها