با خاطرات آیت‌الله:

عوامل ترور آیت‌الله هاشمی دستگیر شدند

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از کشف ساختمان و دستگیری عوامل ترورشان در سال 58 می‌نویسد.

عوامل ترور آیت‌الله هاشمی دستگیر شدند
کد خبر: 241086
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۵ ۰۶:۳۴:۰۰

اعتمادآنلاین| نظرات اولیه، ترور من را به ویژه بعد از آن سخنرانی ضد آمریکایی که در توضیح بیانات امام پس از مصوبه کینه‌توزانه کنگره آمریکا، در میدان شهدا داشتم، به عوامل خارجی نسبت می‌داد، اما گروهک فرقان، اعلامیه‌ای منتشر کرد و مسئولیت این کار را پذیرفت.

پیش از آن، گروهک فرقان مسئولیت، ترور نظامی مبارز شهید قره‌نی و استاد شهید مطهری را پذیرفته بود و بعدها نیز ترور مبارز قدیمی و مقاوم حاج مهدی عراقی و پسرش حسام را در تهران ]در تاریخ 4 شهریور 1358[ و نیز ترور مبارز روحانی آیت‌الله ]سیدمحمدعلی[قاضی طباطبایی در تبریز ]در تاریخ 9 آبان 1358[ و ترور روحانی مبارز و همسنگر قدیمی‌مان، دکتر محمد مفتح، در دانشکده الهیات و معارف اسلامی و دو پاسدار شهیدش را ]در تاریخ 27 آذر 1358[، به علاوه چندین ترور دیگر، برعهده گرفت.

انتشار اخبار این ترورها، حساسیت عمومی را هر روز بیشتر کرد و مردم به شدت خواهان دستگیری جنایتکاران شدند و همین امر، جدیت نیروهای کمیته و سپاه را افزایش داد و به دستگیری عوامل ترورها سرعت بخشید.

به طوری که چند ماه بعد مخفیگاه بزرگ این گروهک ]در تاریخ 5 آبان 1358[ در کرج کشف شد و بعد هم محل رهبر آنها و جمع دیگری از افراد این گروه ]در تاریخ 20 دی 1358[، شناسایی و بعد از ساعتها درگیری مسلحانه، همه آنها دستگیر شدند.

با تحقیقاتی که انجام شد، مشخص گردید که ترور من توسط یک گروه سه نفره انجام گرفته و شخصی به نام سعید واحد، مسئولیت تیر اندازی به من را بر عهده داشته و فرد دیگری به نام غلامرضا یوسفی وی را حمایت کرده و راننده این عملیات هم شخصی به اسم ابوالقاسم سیاه پوش بوده است.

جریان محاکمه این اشخاص نشان داد، که آنها افرادی کج اندیش با انحرافات عقیدتی و ایدئولوژیکی بودند که به سادگی فریب خورده و به بازی گرفته شده‌اند به همین خاطر در محکمه نیز سخنی برای دفاع از عملکرد ضد دینی و ضد انقلابی خود نداشتند. دادگاه این اشخاص را به جرم جنایات متعددشان به اعدام محکوم کرد و حکم صادره را برای آن گروه سه نفره ]در تاریخ 12 اسفند 1358[ و رهبر این گروهک به اسم اکبر گودرزی ]در تاریخ 3 خرداد 1359[، پس از طی مراحل قانونی، به اجرا گذاشت. من پیش از محاکمه این گروه گفته بودم: مجازات آنها را دادگاه باید مشخص کند و من، هیچگونه حالت انتقام جویی در خودم ندارم.


دستگیری، محاکمه و سپس اعدام اعضای این گروه، آرامش خاصی را در میان مردم و مسئولان ایجاد کرد، هر چند که ما حتی بعد از اعدام این افراد، مطمئن نبودیم که چنین جنایاتی پایان یافته است.

منبع: کتاب هاشمی رفسنجانی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها