جزئیات محتوای همایش بین‏المللی «سینما در عصر دیجیتال» تشریح شد

روح الله حسینی دبیر نخستین همایش بین المللی «سینما در عصر دیجیتال» جزئیات تازه ای را از محتوای موضوعات، سخنرانی ها و پنل های تخصصی مطرح در این همایش تشریح داد.

جزئیات محتوای همایش بین‏المللی «سینما در عصر دیجیتال» تشریح شد
کد خبر: 241396
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۶ ۱۰:۳۱:۰۰

اعتمادآنلاین| روح الله حسینی مدیرعامل مدرسه ملی سینمای ایران و دبیر نخستین همایش بین المللی «سینما در عصر دیجیتال» درباره چگونگی طراحی موضوعات این همایش گفت: طراحی و برگزاری این همایش محصول جلسات مشترکی است که از مهر تا بهمن‏ماه سال گذشته میان مدرسه ملی سینمای ایران و نمایندگانی از خانه سینما تشکیل شد. این جلسات پیرو تفاهمنامه با خانه سینما و به منظور شناسایی نیازهای آموزشی و پژوهشی فعالان سینمای ایران که عموماً از اعضای صنوف مختلف هستند، برنامه‏ریزی شده بود و همچنان هم ادامه دارد.

وی ادامه داد: طبیعتاً وقتی دو نهاد مهم، در چنین سطحی به تامل و چاره‏اندیشی پیرامون مسائل سینمای ایران می‏پردازند، حوزه‏های کلان‏تر با ابعاد و تاثیرات گسترده‏تر بیشتر و زودتر محل مداقه و پژوهش قرار می‏گیرند. فناوری دیجیتال و تاثیرات شگرف و گسترده‏اش بر صنعت سینما از جمله این حوزه‏هاست. دست یافتن به این فناوری گرچه خیلی سریع و چه بسا آسان بوده، اما تقریباً هرگز فرصت درک و فهم تجربه‏ای که از خلال این فناوری و استفاده از آن باید حاصل می‏شده، دست نداده است؛ تجربه‏ای که صرفاً منجر به آسانتر شدن کار فیلمسازی یا تغییر مناسبات اقتصادی نشده، بلکه بر حوزه‏های فکر و فرهنگ هم تاثیر گذاشته و در جاهایی حتی منجر به توزیع و جابجایی قدرت شده است. درک این تغییرو تحولات و مناسبات، موضوع کلیدی و بنیادی این همایش است.

به گزارش اعتمادآنلاین - حسینی با اشاره به حضور رشته های علمی در کنار مباحث مطرح در حوزه سینما در همایش بین المللی «سینما در عصر دیجیتال» بیان کرد: در همین راستا در حوزه‏های دیگر هنری و علمی مثل ارتباطات، جامعه‏شناسی، ادبیات یا نقاشی هم به این گفتگو دعوت شده‏اند. تعامل میان سینما و ادبیات یا نقاشی و هنرهای دیگر در دوران جدید از جمله موضوعاتی است که در این همایش به آنها پرداخته ایم. تحولات فرهنگ و جامعه‏ای که فیلمساز یا هنرمند ناگزیر از ارتزاق از آن‏هاست تا اثر خود را خلق کند، تحت تاثیر فناوری‏ها که بارزترین آنها همین فناوری دیجیتال است، از دیگر موضوعات مباحثات و مناظرات در این همایش است. بنابراین سخنرانی‏های این همایش از تخصصی‏ترین موضوعات که طراحی کانسپت در سینما یکی از آنهاست تا موضوعی میان‏رشته‏ای مانند قصه‏گویی تعاملی در سینما که محل تلاقی گیم، ادبیات و سینما است را شامل می‏شود. سخنرانی‏ها عموماً بر مبنای مقالاتی که به دبیرخانه رسیده‏اند ارائه می‏شوند و ماهیتی تخصصی‏تر و علمی‏تر دارند.

در عوض پنل‏ها با توجه به موضوعات و سیاست‏های در دست اجرا و مبتلابه سینمای ایران یا حتی جهان طراحی شده‏اند و گرچه ماهیتی کم‏تر تخصصی دارند لیکن به موضوعاتی حساس‏تر و کلیدی‏تر می‏پردازند. مثل اینکه در عصر دیجیتال کنترل و نظارت بر سینما و آثار سینمایی چه شکل و نظامی پیدا کرده است. یا اساساً آیا می‏توان مثل گذشته بر تولید و توزیع و نمایش آثار در این عصر نظارت کرد یا خیر؟ و در این موضوعات به تجربه کشورهایی مانند هند و آلمان هم مراجعه می‏شود. در مجموع نزدیک به 50 شخصیت سینمایی، فرهنگی و علمی در 6 پنل مجزا و طی بیش از 20 سخنرانی تخصصی تلاش می‏کنند تصویری تا حد امکان جامع از سینما و شرایط و تحولات آن در عصر دیجیتال ارائه دهند. و این تازه شروع فعالیت‏های مدرسه است برای گفتگو درباره سینما و فناوری‏ها در سال‏های آتی.

مدیرعامل مدرسه ملی سینمای ایران درباره انتخاب سرفصل موضوعاتی که در همایش مطرح می شود، توضیح داد و گفت: متر و معیار اصلی ما در انتخاب این موضوعات نظر نمایندگان کمیته مشترک خانه سینما و مدرسه ملی بوده، به علاوه اینکه از همان ابتدا و پس از تایید موضوع و عنوان همایش شورایی بزرگ تحت عنوان شورای سیاستگذاری شامل مدیران و سینماگران و استادان دانشگاه تشکیل شد که تک‏تک محورهای همایش را تعریف و تعیین کردند. محورهایی که چنانکه که گفتم با هدف ارائه تصویری جامع و روشن از اهمیت و جایگاه و تاثیر این فناوری بر سینما، تعریف و تشریح شدند. بعد هم کمیته علمی همایش شکل گرفت که این کمیته کار بررسی چکیده‏ها و تطابق آنها با ضوابط علمی و محورهای همایش را بر عهده داشت.

وی با اشاره به انتخاب اعضای کمیته مشترک خانه سینما و مدرسه ملی گفت: در انتخاب و تعیین اعضای کمیته علمی تلاش کردیم همان ملاحظه‏ای که در انتخاب محورها و موضوعات همایش به کار گرفته شده بود، برقرار باشد. به این شکل که اعضای کمیته علمی هم با رویکردی میان‏رشته‏ای انتخاب شدند. هم از سینما، هم از حوزه‏های ارتباطات و جامعه‏شناسی و هم از انیمیشن و ادبیات. وانگهی توجه هریک از دوستان به سینما و همزمان تحولات تکنولوژیک در این انتخاب موثر بود . البته می‏شد کمی گسترده‏تر عمل کرد و افراد بیشتری از حوزه‏های دیگری همچون تئاتر هم که نسبت ویژه‏ای با سینما دارد انتخاب کرد، اما همزمان باید به امکانات اجرایی و زمان کمی که در اختیار داشتیم، توجه می‏کردیم.

دبیر نخستین همایش بین المللی «سینما در عصر دیجیتال» در پایان صحبت های خود با اشاره به چشم‏انداز برگزاری این همایش در سال های آینده گفت: به نظر من، برای کشوری مثل ایران که مدتی است در عرصه سینما صاحب نام و جایگاه ویژه‏ای است و بیرون از مرزهای آن، در همه جای جهان به آثار و تولیدات و سینماگران آن توجه می‏شود، برگزاری مراسمی سالانه که طی آن این سینما خود و شیوه‏ها و نظام کار و تولیدش را مورد ارزیابی و پژوهشی علمی قرار دهد، کاری مفید و چه بسا ضروری است. خوب است که در کنار زمان و مکانی ویژه برای عرضه تولیدات این سینما که جشنواره فیلم فجر نام دارد، زمان و مکانی ویژه هم برای تامل در باب این تولیدات و میزان نسبت و عیار آنها در قیاس با تولیدات جهانی و آخرین شیوه‏ها و تحولات نظام سینما، در نظر گرفته شود. جایی که سینماگران در کنار پژوهشگران و اهل دانشگاه با یکدیگر گفتگو و تبادل نظر کنند و حاصل آن ارتقاء کیفیت آثار سینمای ایران باشد. بر این اساس، استمرار در برگزاری این همایش را موثر و لازم می‏دانم.

همایش بین المللی «سینما در عصر دیجیتال» با حضور صاحبنظران و استادان حوزه نظری و عملی سینما در حوزه فناوری دیجیتال در عرصه ملی و بین الملل از تاریخ 21 تا 23 آبان ماه در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی ایران برگزار می شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها