محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»

بزرگان حوزه در مقابل نامه شیخ محمد یزدی به آیت‌الله شبیری ساکت نمانند/ عده‌ای می‌خواهند قدرت حوزه را با قدرت خود ادغام کنند/ یزدی عذرخواهی نکند زیان می‌کند

یک عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم گفت: نمونه این نامه نشان‌دهنده این است که افکاری وجود دارد که جای آن مشخص نیست که در داخل یا خارج از حوزه باشد اما می‌خواهد حوزه را مخدوش کند و به تابعیت درآورد.

بزرگان حوزه در مقابل نامه شیخ محمد یزدی به آیت‌الله شبیری ساکت نمانند/ عده‌ای می‌خواهند قدرت حوزه را با قدرت خود ادغام کنند/ یزدی عذرخواهی نکند زیان می‌کند
کد خبر: 241465
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۶ ۱۴:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با « اعتمادآنلاین » درباره نامه تند آیت‌الله محمد یزدی به آیت‌الله شبیری زنجانی مرجع تقلید شیعه بیان کرد: این نامه، نامه بدی بود. البته حمله و توهین به مراجع در قم از زمان آیت‌الله منتظری و آیت‌الله صانعی و دیگران سابقه دارد.

عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در واکنش به این نامه و سابقه نگارش نامه‌هایی از این دست عنوان کرد: موضوع این است که فردی که سمت حوزوی دارد و عضو جامعه مدرسین و شورای نگهبان است چنین نامه‌‌ای آن هم خطاب به آیت‌الله شبیری زنجانی منتشر کند که فرد مستقل، محترم و ریشه‌دار مورد حمایت همه حوزویان است، در حوزه بی‌سابقه بوده است.

فاضل میبدی در ادامه تاکید کرد: از نظر من این نامه، نامه‌ای نبود که در آن توهین نباشد. بالاخره اینکه شما به یک مرجع تقلید امر و نهی و تکلیف کنید آن هم در جایگاهی که شما در رتبه آن فرد قرار ندارید، این یک موضوع بی‌سابقه در حوزه است.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه درباره آیت‌الله شبیری زنجانی بیان کرد: ایشان یک فرد مشهور و معروف مورد حمایت امام، رهبری و ... است و اینکه این فرد بخواهد در حوزه مورد هجوم آقای یزدی قرار گیرد، برای حوزویان که اصلا قابل تحمل نیست، خوشبختانه در خارج از حوزه هم واکنش‌های تندی علیه آقای یزدی دیدم.

این عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم با اشاره به عقبه نگارش چنین نامه‌هایی عنوان کرد: به هر حال این نامه را یا آقای یزدی خود نوشته یا از بیرون کسی ایشان را هدایت کرده است که این نامه را بنویسد.

او افزود: چون به هر حال عده‌ای در جامعه هستند که استقلال حوزه را بر نمی‌تابند و تلاش می‌کنند استقلال حوزه را براساس آنچه می‌خواهند به حرکت درآورند؛ یعنی حوزه بشود پیروی یک سری افکار خاص و نشانه‌های آن هم امثال همین نامه آقای یزدی یا سخنرانی چند وقت قبل آقای ازغدی است که انجام شد و سخنرانی بسیاربدی بود که حوزه را به مسخره گرفت و به مراجع حمله کرد. یا پلاکاردهایی که بالا رفت در آن نسبت به رییس‌جمهور تهدید شده بود و گفته بود استخر فرح در انتظارت است.

فاضل میبدی با تاکید بر اراده‌ای برای هدایت قدرت حوزه علمیه گفت: اینها نشان‌دهنده این است که افکاری وجود دارد که جای آن مشخص نیست که در داخل یا خارج از حوزه باشد اما می‌خواهد حوزه را مخدوش کند و به تابعیت درآوردند.

او ادامه داد: به هر حال حوزه در میان مردم جایگاه و پایگاهی دارد و این عده می‌خواهند این جایگاه، پایگاه و قدرت حوزه را در قدرت خود ادغام کنند، این موضوعی است که علائم آن هم کاملا روشن است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به سکوت برخی از مراجع و علما در قبال اینگونه حرکات، عنوان کرد: متاسفانه از طرف دیگر بعضی از بزرگان و مراجع حوزه باید در برابر این حرکات واکنش نشان دهند که ما شاهد این واکنش‌ها نیستیم.

عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در ادامه با تاکید بر واکنش‌هایی که علما در حوزه باید در برابر این نوع حرکات داشته باشند، تاکید کرد: یعنی تا الان و پس از انقلاب و به‌ویژه در سال‌های اخیر پاره‌ای حرکات در حوزه رخ داده که هیچ کدام از این حرکات برای حوزه نبوده و از جاهای دیگری هدایت شده است. اما متاسفانه مراجع ما که در برابر کوچک‌ترین مسئله‌ای موضع می‌گیرند در برابر این حرکات خطرناک موضع نمی‌گیرند.

فاضل میبدی درباره واکنش آیت‌الله محمد یزدی برای ترمیم وضعیتی که پیش آمده گفت: معتقد هستم که آقای یزدی باید به حضور آیت‌الله شبیری زنجانی برود و معذرت‌خواهی کند و نامه دیگری بنویسد تا آن نامه قبلی را جبران کند.

او درباره عواقب عذرخواهی نکردن از آیت‌الله شبیری زنجانی تاکید کرد: در غیر این صورت آقای یزدی زیان می‌کند و در حوزه منزوی می‌شود، چون مدرسین بالای حوزه، خیلی از بزرگان حوزه این نامه را برنمی‌تابند. برای همین ایشان به خاطر اینکه بیشتر از این در انزوا قرار نگیرد جا دارد که عذرخواهی کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها