وزارت ارشاد، حمید هیراد را به اجرای یک کنسرت رایگان در شیراز محکوم کرد

واحد نظارت و ارزشیابی دفتر موسیقی وزارت ارشاد با بررسی فیلم کنسرت حمید هیراد، لب زدن (پلی بک) این خواننده را تأیید و وی را به اجرای یک کنسرت رایگان در شیراز محکوم کرد. مهدی رنجبر، معاون هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در گفت‌وگویی از تذکر به خواننده، مؤسسه و تهیه‌کننده خبر می‌دهد و خبر ممنوعیت هیراد از برگزاری کنسرت در شیراز تا پایان سال 97 را در حالی اعلام می‌کند که در این گفت‌وگو از اختصاص یک سانس رایگان برای مردم در شیراز در ازای آن بخش از کنسرت که «پلی‌بک» بوده نیز خبر می‌دهد.

وزارت ارشاد، حمید هیراد را به اجرای یک کنسرت رایگان در شیراز محکوم کرد
کد خبر: 242035
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۹ ۱۲:۰۷:۰۰

اعتمادآنلاین| واحد نظارت و ارزشیابی دفتر موسیقی وزارت ارشاد با بررسی فیلم کنسرت حمید هیراد، لب زدن (پلی بک) این خواننده را تأیید و وی را به اجرای یک کنسرت رایگان در شیراز محکوم کرد.

انتشار ویدئوی کوتاهی از یکی از کنسرت‌های حمید هیراد که در آن خواننده فراموش می‌کند با صدا همخوانی کند، داستان پرتنشی را در فضای مجازی برای هیراد به همراه داشت. این ویدئو نشان می‌داد هیراد اجرای زنده نداشته است و به اصلاح «پلی بک» کرده و برای حضار در کنسرت که بلیت خریداری کرده بودند، صرفاً ادای خواندن را درآورده است.

«پلی بک» (PlayBack) نوعی اجراست که در آن صدای خواننده پخش می‌شود و صرفاً خواننده با آهنگ ضبط شده همخوانی می‌کند یا حتی لب می‌زند. این نوع اجرا معمولاً در برنامه‌های تلویزیونی و محل‌هایی که امکان اجرای موسیقی زنده وجود ندارد، انجام می‌گیرد. غالب حضور خواننده‌های پاپ در برنامه‌های تلویزیونی با پلی بک آهنگ‌های مشهور آن‌ها همراه است و همه حس و حالی که خواننده در تلویزیون از خودش نشان می‌دهد صرفاً نمایشی است. بیننده تلویزیونی هم انتظاری ندارد که موسیقی زنده را ببیند و اجرای واقعی را گوش کند ولی این قضیه در کنسرت‌های موسیقی کاملاً برعکس است. علاقه‌مندان به موسیقی برای تماشای یک کنسرت واقعی همراه با اجرای زنده، هزینه می‌کنند و با توجه به شرایط اقتصادی، این هزینه هم در سبد اقتصادی خانواده مبلغ قابل توجهی است.

ماجرای لو رفتن پلی‌بک‌خوانی حمید هیراد به برگزاری کنسرتی در تیرماه امسال در شیراز باز می‌گردد. بعد از آن با سیل انتقادات از این خواننده، وی از اصحاب رسانه دعوت کرد تا در کنسرت بعدی‌اش حضور پیدا کنند تا مشخص شود وی پلی‌بک‌خوانی نمی‌کند و اجرای زنده دارد. وی در زمان اجرای این کنسرت تلاش کرد تا به همه حضار بفهماند که اجراهایش زنده است! ولی این موضوع چیزی از حجم انتقاد‌ها کم نکرد، به خصوص اینکه این خواننده جوان کمی قبل‌تر از سوی ترانه‌سرا‌ها به دزدی ادبی محکوم شده بود. شاعران و ترانه‌سرایان با مطابقت اشعاری که هیراد مدعی بود خودش سراینده آنهاست با شعر‌های اصلی، نشان دادند که وی با کلاژ آثار دیگران، اشعاری را سرهم کرده و خوانده است. این سابقه بد، قضیه لب زدن هیراد را پررنگ‌تر کرد و حتی حمایت افرادی، چون «حمید عسگری» از وی را به جایی نرساند. حمید عسگری، خواننده پاپ در حمایت از هیراد مدعی شده بود که اتهام پلی‌بک‌خوانی صرفاً پاپوشی برای هیراد است که دشمنانش برای او درست کرده‌اند، اما تحقیقات دفتر موسیقی نشان داد قضیه نه تنها پاپوش درست کردن و دشمنی نیست بلکه حمید هیراد در کنسرت شیراز پلی‌بک اجرا کرده است. مجید فروغی مدیر روابط عمومی معاونت هنری که خبر پلی‌بک‌خوانی هیراد را تأیید کرده است، می‌گوید: پیش از این مواردی از پلی‌بک در کنسرت‌ها نبوده و با وجود این اتفاق باید قوانین مرتبط با آن نیز وضع شود.

در عین حال مهدی رنجبر، معاون هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در گفت‌وگویی از تذکر به خواننده، مؤسسه و تهیه‌کننده خبر می‌دهد و خبر ممنوعیت هیراد از برگزاری کنسرت در شیراز تا پایان سال 97 را در حالی اعلام می‌کند که در این گفت‌وگو از اختصاص یک سانس رایگان برای مردم در شیراز در ازای آن بخش از کنسرت که «پلی‌بک» بوده نیز خبر می‌دهد. به گفته این مسئول محلی علت اعلام نشدن این خبر به دلیل تقارن آن با ماه‌های محرم و صفر و سوگواری این ایام بوده است.

اجرای پلی بک، پیش از حمید هیراد نیز توسط بسیاری از خواننده‌های سرشناس‌تر از وی انجام شده است. مهم این است که بعضی از خواننده‌ها این موضوع را اعلام و بسیاری دیگر آن را کتمان می‌کنند تا به جایگاه هنری و اعتباری که در بین علاقه‌مندان به صدایشان دارند لطمه‌ای وارد نشود.

منبع: انتخاب

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها