کد خبر: 242095
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۹ ۱۵:۵۸:۰۰
| |

محمدعلی وکیلی عضو هیات رئیسه مجلس:

میدان‌داری جریان‌های افراطی مشهود است/ اصولگرایان معتدل و اصلاح طلبان عاقل برای ترمیم ائتلاف دست به کار شوند

محمدعلی وکیلی گفت: دولت چه سهمی برای اصلاح‌طلبان گذاشته است که بخواهند با توسل به اهرم جهانگیری سهم‌خواهی کنند. تنها سهم اصلاح‌طلبان در دولت یک جهانگیری بود که آن هم با نحوه تصمیم‌گیری‌ها و میدان ندادن به او عملا از چرخه حذف شده است.

میدان‌داری جریان‌های افراطی مشهود است/ اصولگرایان معتدل و اصلاح طلبان عاقل برای ترمیم ائتلاف دست به کار شوند
کد خبر: 242095
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۹ ۱۵:۵۸:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدعلی وکیلی نماینده مردم تهران درباره شدت گرفتن اختلافات در اردوگاه اصلاح طلبی و احتمال‌ ظهور و بروز احمدی‌نژادی دیگر به خبرآنلاین گفت: به طور بدیهی وقتی فرصت ها به سود مردم بهره برداری نشود این موضوع سرخوردگی مردم را به دنبال خواهد داشت و این سرخوردگی مقدمه پوپولیسم رادیکال است.

وی افزود: مسیر عقلانیتی که از سال 92 شروع شد در 94 تکرار شد و در 96 دوباره در نتیجه ائتلاف اصلاح طلبان و اعتدالیون شکل گرفته بود، با روندی که ما پیش می رویم یعنی فرصت نشناسی دولت و قدر نشناسی سرمایه اجتماعی و بی توجهی و بی تفاوتی نسبت به ریزش سرمایه اجتماعی هر روز یک بند این ائتلاف گسسته می شود و این موضوع موجب می شود مردم به ائتلاف عقلایی پشت کنند و زمینه برای مانور نیروهای افراطی فراهم می شود.

عضو فراکسیون امید مجلس یادآور شد: امروز شواهد میدان‌داری هر روز جریان های افراطی مشهود است. به همین دلیل، من نسبت به اینکه چشم انداز آینده چیست معتقدم که با این شرایط چشم انداز آینده حاکمیت مطلق جریانات افراطی و تکرار جریان پوپولیسم رادیکال است.

او در پاسخ به این سوال که برخی مطرح می کنند برخی اصلاح طلبان با دامن زدن به موضوع استعفای جهانگیری در تلاش هستند تا با توسل به این اهرم از دولت سهم‌خواهی کنند گفت: این یک تحلیل سطحی است. اصلا چه سهمی برای اصلاح طلبان وجود دارد که بخواهند با توسل به اهرم جهانگیری سهم خواهی کنند. تنها سهم اصلاح طلبان در دولت یک جهانگیری بود که آن هم با نحوه تصمیم گیری ها و میدان ندادن به او عملا از چرخه حذف شده است مضاف بر اینکه وقتی سهمی برای اصلاح طلبان وجود ندارد چطور می توان با اهرم جهانگیری یا فرد دیگری در خواست سهم کنند. جهانگیری عملا حذف شده است و قدرت ابزاری خود را از دست داده است بنابراین ظرفیت اهرم و ابزار را اساسا ندارد که حالا اصلاح طلبان بخواهند به آن ابزار متوسل شوند.

این نماینده تهران همچنین گفت: دولت هم فرصت هایش و هم سرمایه اصلاح طلبی خود را از دست داده است و از سوی دیگر اصلاح طلبان اساسا ظرفیتی در دولت نمی بینند که بخواهند از ابزار جهانگیری یا فرد دیگری استفاده کنند.

او در پاسخ به این سوال که چطور می توان این ائتلاف زخمی شده را ترمیم کرد گفت: من با این روندی که هم در دولت و هم در اصلاح طلبان می بینم بعید می دانم زمان و امکان برای جبران وجود داشته باشد مگر آنکه هم جریانات سیاسی از اصولگرایان معتدل تا اصلاح طلبان عاقل دست به کار شوند و دست به یک اصلاحات بنیادین بزنند وگرنه هر کسی در جزیره خودش گمان می کند برنده این آشفتگی است. به هر حال اصولگرای معتدل یک جور در تخیل پیروزی آینده است و اصلاح طلبان به نوعی دیگر در توهم هستند. اما واقعیت این است که برنده این آشفتگی کنونی پوپولیسم رادیکال است.

وکیلی در پاسخ به این سوال که برخی می گویند روحانی از سوی افرادی خط داده می شود و تحت تاثیر برخی قرار می گیرد ایا اساسا حسن روحانی چنین شخصیتی دارد گفت: به نظرم روحانی تحت تاثیر هیچ جریان و فردی نمی تواند باشد البته ممکن است افراد محدودی که اطاف رئیس جمهور قرار دارد می تواند تاثیر گذار باشد اما غیر از آن تحت تاثیر و حتی اهل اعتماد به دیگران نیستند حال این دیگران می خواهد اصلاح طلبان باشد یا اصولگرایان میانه رو.

منبع: خبرآنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها