کد خبر: 242353
|
۱۳۹۷/۰۸/۱۱ ۱۲:۲۴:۰۰
| |

رییس سازمان رگولاتوری:

قطع اینترنت غیر ممکن است

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قطع اینترنت به دلیل اعمال تحریم‌های آمریکا را از نظر فنی غیرممکن دانست و گفت: در حوزه‌هایی چون نامه‌های دامنه و بانک‌ها که احتمال ایجاد محدودیت به دلیل تحریم‌ها وجود دارد برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته و حتی مانورهایی نیز انجام شده است.

قطع اینترنت غیر ممکن است
کد خبر: 242353
|
۱۳۹۷/۰۸/۱۱ ۱۲:۲۴:۰۰

اعتمادآنلاین| حسین فلاح جوشقانی درباره اعمال تحریم‌های آمریکا در حوزه اینترنت گفت: اینترنت یک شبکه گسترده جهانی است و همچون تار عنکبوت در همه دنیا تنیده شده است و این‌طور نیست که بتوان آن را از طریق نقطه‌ای قطع کرد.

وی با بیان اینکه از نظر فنی قطعی اینترنت غیرممکن است، افزود: البته به دلیل اعمال تحریم‌ها ممکن است مشکلاتی در دسترسی ایرانیان به برخی سایت‌ها و خدمات ایجاد شود ولی به عنوان کارشناس این حوزه اعلام می‌کنم که قطع اینترنت نخواهیم داشت و مردم نیز نباید از این بابت نگرانی داشته باشند.

معاون وزیر ارتباطات اثر تحریم ها را معطوف به حوزه تامین تجهیزات توسعه‌ای اپراتورها و حتی مبادلات مالی با وندورهای خارجی دانست و اظهار کرد: تحریم‌ها باعث می‌شود تا اپراتورها در تامین تجهیزات توسعه‌ای خود با مشکلاتی مواجه شوند که از این بابت نیز هماهنگی‌ها با بانک مرکزی در مورد اختصاص ارز مورد نیاز اپراتورها برای تامین تجهیزات انجام شده و تا حدود زیادی مشکل برطرف شده است.

طبق اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، فلاح با اشاره به برگزاری جلساتی در وزارت ارتباطات با موضوع برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات احتمالی ناشی از تحریم‌ها، تصریح کرد: از مدت‌ها پیش این جلسات توسط سازمان فناوری اطلاعات با حضور بخش دولتی و خصوصی در حال انجام است تا آمادگی کاملی در مواجهه با تحریم‌های احتمالی داشته باشیم و حتی در حوزه‌هایی که احتمال ایجاد محدودیت‌هایی وجود دارد همچون نام دامنه‌های ایرانی و بانک‌ها مانورهایی نیز برای آمادگی بیشتر انجام شده است.

شبکه ملی اطلاعات نگرانی ناشی از تهدیدها و تحریم‌ها را کاسته است

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با تاکید بر اینکه پیاده‌سازی شبکه ملی اطلاعات نگرانی ناشی از تهدیدها و تحریم‌ها را کاسته است، خاطرنشان کرد: شبکه ملی اطلاعات بر اساس سیاست‌گذاری‌های شورای عالی فضای مجازی دارای سه لایه زیرساخت، خدمات و محتواست که لایه زیرساخت و شبکه که متولی اصلی آن وزارت ارتباطات محسوب می‌شود تا حدود بسیار زیادی پیاده‌سازی شده و جاهایی که نیاز به اقدامات تکمیلی دارد در حال انجام است.

وی لایه بعدی را لایه خدمات نامید و افزود: در این لایه خدماتی چون پیام‌رسان‌ها، موتورهای جست‌وجو، ایمیل و نقشه قرار دارند که خیلی از آنها همچون نقشه، بومی شده و وضعیت خوبی داریم و فکر نمی‌کنم از حوزه‌هایی باشند که در آن‌ها با قطعی ارایه خدمات روبرو شویم.

فلاح جوشقانی با بیان اینکه لایه سوم مربوط به محتوای ملی و مناسب برای مردم است، گفت: در لایه‌های دیگر متولی وزارت ارتباطات نیست و دستگاه‌های دیگر مانند وزارت ارشاد و صداوسیما مسوولیت دارند که زمینه‌های مناسبی برای توسعه محتوا در کشور وجود دارد.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه با درصد بسیار بالایی حداقل در حوزه وظایف وزارت ارتباطات از نظر تحریم‌ها مشکلی وجود ندارد، گفت: علاوه بر آن با تمهیدات وزیر ارتباطات و رییس کل بانک مرکزی بسته مقابله با تحریم و نوسانات ارزی در وزارت ارتباطات تهیه و تدوین و در دولت و ستاد ویژه اقتصادی مطرح شد که مجموع این سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌ها منجر شد تا ارز مورد نیاز اپراتورها از طریق بانک مرکزی تامین شود.

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تامین ارز از سوی بانک مرکزی را تنها برای تامین تجهیزات شبکه و زیرساخت‌ها و نه شامل گوشی‌های تلفن همراه دانست و اظهار کرد: متولی تامین بازار گوشی‌های تلفن همراه و تامین نیازهای مردم، وزارت صنعت، معدن و تجارت است و باید از آن طریق موضوع را پیگیری کرد، هرچند بر اساس اطلاعاتی که دارم هنوز گشایش‌هایی در آن حوزه انجام نشده است.

به گزارش ایسنا، واکنش مسوولان ارتباطی کشور در پاسخ به برخی از اظهارات مطرح شده که در شرایط تحریم‌ها، احتمال قطعی اینترنت کشور وجود دارد، که سردار جلالی -رئیس سازمان پدافند غیر عامل- در این خصوص اظهار کرده بود که این موضوع بیشتر از سوی کشورهای بیگانه مطرح شده و تهدیدی برای ملت ایران تلقی شده است. البته نباید توانایی کشورهای غربی همچون آمریکا در راستای محدودسازی دسترسی‌های ما از فضای جست‌وجوگر گوگل را دست کم گرفت.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها