کد خبر: 242932
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۹ ۱۲:۰۰:۰۰
| |

علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»

تحریم‌ها حتما بر کشور تاثیرگذار است/ اتحادیه اروپا در دو سال گذشته کاری نکرده است

علی بیگدلی، کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: اتحادیه اروپا هم از این نگران است که شرکت‌هایش دچار مشکلات تحریمی شوند، از طرفی دیگر هم خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده که اگر اتحادیه اروپا و مرکز سوئیفت بخواهند راهی برای ایران باز کند ما سوئیفت را تحریم می‌کنیم.

تحریم‌ها حتما بر کشور تاثیرگذار است/ اتحادیه اروپا در دو سال گذشته کاری نکرده است
کد خبر: 242932
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۹ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» با توجه به بازگشت تحریم‌های آمریکا بیان کرد: تحریم‌ها حتما بر روی وضعیت اقتصادی ما تاثیر خواهد گذاشت.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در ادامه عنوان کرد: وجه سیاسی این تحریم‌ها این است که آیا تحریم‌ها می‌تواند رویه و رفتار ایران را تغییر دهد؟ در این بخش دومشکل وجود دارد. به هر حال ایران مقاومت می‌کند تا تن به سازش و مذاکره ندهد.

بیگدلی با بیان اینکه بنابراین در این قسمت دوم ممکن است که ایران مقاومت داشته باشد و مقاومت طولانی هم خواهد بود، ادامه داد: بعضی‌ها معتقدند که در این دو سال و چند ماه ایران مقاومت خواهد کرد. به هر حال از جهت سیاسی ممکن است ایران بتواند مقاومت کند اما از لحاظ اقتصادی قطعا بر روی ساختار اقتصادی ما تاثیر خواهد گذاشت و هیچ شک و شبهه‌ای هم در آن وجود ندارد.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره احتمال تاثیرگذاری تحریم‌های جدید آمریکا گفت: وسعت تحریم‌ها به حدی گسترده و از حساسیت برخودار است که نمی‌توان گفت موثر نیست. آقای رییس‌جمهور هم به نظر می‌آید که به همین دلیل دو سال چنین اظهارنظری داشته است. اما قطعا این تحریم‌ها بر اقتصاد ما تاثیر می‌گذارد و هر چه بگذرد این تاثیرگذاری بیشتر مشهود خواهد شد.

او در پاسخ به این سوال که اگر ایران بتواند سطح روابط خود با اروپا را ارتقا دهد، می‌توان امیدوار بود که تحریم‌ها آسیب زیادی به کشور وارد نکند، گفت: نه نمی‌توان جلوی این وضعیت را گرفت، زیرا اتحادیه اروپا با توجه به تحریم‌هایی که آمریکا اعمال کرده و به دلیل حجمی از نیازهایی که ما داریم، زیر سختی و فشار نخواهد رفت است.

بیگدلی همچنین با اشاره به رفتار اروپایی‌ها و قول و قرارهایی که تا به حال با کشورمان داشته‌اند، بیان کرد: اتحادیه اروپا چیزی حدود دو سال است که مدام در حال وعده دادن است که بخشی از اقدامات را انجام می‌دهد مانند اینکه شبکه‌های بانکی را باز می‌کند یا سازوکارهایی را به وجود می‌آورد، اما تا به حال هیچ کاری نکرده است.

او در ادامه گفت: در حال حاضر هم صحبت از باز کردن یک صندوق است که به نظر نمی‌آید آنچنان راهگشار باشد. چون هنوز مشخص نیست که سازوکار این صندوق چیست، در چه کشوری قرار دارد، حاوی چه رقمی و امکاناتی و شیوه‌هایی است. البته آقای ظریف هم در این باره صحبت کردند اما هنوز قابل اعتماد نیست که بتواند مشکلات اقتصادی ما را برطرف کند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی درباره کمکی که اتحادیه اروپا و هر یک از کشورهای عضو آن به صورت مجزا می‌توانند در این شرایط به ایران کنند، عنوان کرد: هنوز شاید هیچ کس با دقت نتواند اعلام کند که اتحادیه اروپا چه مقدار می‌تواند برای ما در این تنگناهای اقتصادی راهگشا باشد.

بیگدلی در ادامه با اشاره به احتیاط‌هایی که کشورهای اروپایی لحاظ خواهند کرد، گفت: به هر حال اتحادیه اروپا هم از این نگران است که شرکت‌هایش دچار مشکلات تحریمی شوند، از طرفی دیگر هم خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده که اگر اتحادیه اروپا و مرکز سوئیفت بخواهند راهی برای ایران باز کند ما سوئیفت را تحریم می‌کنیم.

بیگدلی با بیان اینکه آمریکا این بار در حال پیگیری است تا همه منافذ را بر روی کشور ما ببندد، در واکنش به صحبت برخی مقامات ایران که تاکید دارند اعمال تحریم‌ها بر کشور اثری نخواهد داشت، عنوان کرد: به همین دلیل معتقدم که تحریم‌ها بر اقتصاد ما تاثیر دارد و تعجب می‌کنم که چرا آقایان می‌گویند اثر نمی‌گذارد. چطور ممکن است که اثر نگذارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها