کد خبر: 243156
|
۱۳۹۷/۰۸/۱۴ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

در صحن علنی مجلس و در جریان سوال از وزیر امورخارجه صورت گرفت

ظریف: رهبری گفتند مذاکره‌کنندگان امین هستند نه پنهانکار/ نمایندگان مجلس: قانع شدیم

محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه امروز به مجلس رفت تا پاسخگوی سه سوال 6 نماینده مجلس باشد مجلس باشد. در آخر بعد از ارائه توضیحات ظریف، نمایندگان از پاسخ‌های او قانع شدند.

ظریف: رهبری گفتند مذاکره‌کنندگان امین هستند نه پنهانکار/ نمایندگان مجلس: قانع شدیم
کد خبر: 243156
|
۱۳۹۷/۰۸/۱۴ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز سوالات حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، از وزیر امور خارجه در زمینه این که بر اساس چه مجوز قانونی بعد از اجرایی شدن برجام توافق محرمانه با نماینده آمریکا امضاء شده است را بررسی کردند که پس از توضیحات و انجام رای گیری از مجموع 194 نماینده حاضر در مجلس، 112 رای موافق و 66 رای مخالف و 8 رای ممتنع در نهایت نمایندگان از پاسخ وزیر امور خارجه قانع شدند.

در خصوص سوال حاجی‌دلیگانی از وزیر امور خارجه در زمینه این که وقتی در مذاکرات برجام زورتان به طرف‌های مقابل نرسید چرا نیامدید و به مجلس شورای اسلامی و مردم گزارش ‌آن را ارائه ندادید؟ آیا مردم نامحرم بودند یا مجلس و یا هر دو؟» در نهایت پس از شنیدن توضیحات از 194 نماینده حاضر با 119 رای موافق، 58 رای موافق، و 8 رای ممتنع از پاسخ محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه قانع شدند.

در ادامه سوال حاجی دلیگانی از وزیر امور خارجه در زمینه‌ی اینکه بر اساس چه مجوز قانونی بعد از اجرایی شدن برجام توافق محرمانه با نماینده آمریکا امضاء کردید پس از بحث و بررسی از مجموع 194 نماینده حاضر با 112 رای موافق 66 رای مخالف و 8 رای ممتنع از پاسخ وزیر امور خارجه مجلس قانع شد.

ظرفیت‌های دیپلماتیک وزارت امور خارجه کجا رفته است؟

حسینعلی حاجی دلیگانی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در توضیح سوال از وزیر خارجه در زمینه اموال مصادره شده ایران در خارج از کشور بیان کرد: هم رئیس قوه قضائیه و هم معاون اول رئیس جمهور در سال 93 در جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی آقای ظریف را مکلف کردند تا اموال ایران را در خارج از کشور هم شناسایی کرده و هم به کشور برگردانند. اگر این اموال را شناسایی کردید لیستش را ارائه دهید و اگر اموالی را به کشور بازگرداندید لیست آن را نیز ارائه دهید. بیش از هفت میلیارد یورو از اموال ایران در اختیار بابک زنجانی است که در زندان است و 90 درصد اموال ایشان در خارج از کشور است.

وی در ادامه بیان کرد: سوال این است که چرا وزارت امور خارجه از ظرفیت خود برای بازگرداندن اموال بابک زنجانی به کشور استفاده کند. وزارت امور خارجه بیش از 150 سفارت و نمایندگی در خارج از کشور بیش از 1500 کارمند دارد. این وزارتخانه دارای ظرفیت بالایی است. از طرف دیگر همه مردم ایران نمایندگان مجلس را و چه دیگر مسئولان را به عنوان پیمانکار در نظر گرفته‌اند و آنها کارفرمای ما هستند. ما باید ببینیم که چگونه می‌توانیم از حق و حقوق آنها دفاع کنیم.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس ادامه داد: فردی که یک میلیون تومان در ماه درآمد دارد اکنون این اموال که در خارج از کشور است از جیب او رفته است. چرا حداقل اموال بابک زنجانی در خارج شناسایی نشده است؟ اگر شناسایی کردید لیست آن را به مجلس ارائه دهید. اینکه بگویید چند نفر برای رسیدگی اعزام شده‌اند و چند جلسه در این زمینه تشکیل شده است کارساز نیست و تنها مقدمه کار است. مجلس در انتظار نتیجه کار است. بگویید چند میلیارد یورو یا دلار به کشور بازگرداندید. ممکن است شما در جواب بگویید زنجانی با روش‌های غیر رسمی اموال خود را در خارج پنهان کرده است. خب این امری واضح است. چرا که اگر اینگونه نبود دستگاه‌های دیگر نیز می‌توانستند این اموال را شناسایی کنند. پس ظرفیت‌های دیپلماتیک وزارت امور خارجه کجا رفته است؟

وی تصریح کرد: بگویید تا کنون چند بانک را شناسایی کردید و گردش مالی ایشان را در بانک‌ها پیگیری کردید. چگونه در پیگیری رفتار کردید که بخشی از اموال ایشان که در مالزی بود نه تنها از سوی دولت مالزی به ایران تحویل داده نشد بلکه با پیگیری‌های انجام شده خواستار بخشی از این اموال شد تا مابقی را به ما بازگرداند و این یعنی باج دادن به آنها. چرا اجازه دادید که دولت تاجیکستان اموال یاد شده را توقیف کند و در مقابل این کار چه اقدامی انجام دادید؟ چرا برای بازگرداندن اموال 15 شرکت بابک زنجانی که اتحادیه اروپا بر اساس قطعنامه 1364.2012، آنها را تحریم کرد اقدامی انجام ندادید؟ شما در جلسه کمیسیون امنیت ملی در تاریخ 9 آبان 96 توضیح دادید که در چند روز آینده نامه‌هایی که رئیس قوه قضائیه از همکاری ما تشکر کرده است را ارائه خواهم داد اما تا کنون که ارائه نداده‌اید.

15 سال ملت ایران را از حقوق خود محروم کردید

عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی در ادامه سوالاتش از ظریف گفت: طبق بند 7 برجام، صریحا ایران پذیرفته است که در کشور 300 کیلوگرم اورانیوم غنی شده باشد و ایران می تواند به عنوان محصول تولیدشده نهایی از این اورانیوم استفاده کند.

وی اظهارداشت: اما در مذاکرات فرانکفورت قبول کردید و به آمریکا تعهد دادید که رسوبات این مواد غنی شده که در داخل لوله ها و تجهیزات قرار دارند را نیز جزو آن 300 کیلو به حساب آورید. این توافق جدید، پایمال کردن حق ملت و نقض برجام است.

حاجی دلیگانی افزود: در بند 10 برجام ایران مکلف شده مازاد آب سنگین تولید شده بیش از 130 تن را در دسترس برای فروش قرار دهد اما در فرانکفورت تعهد دادید که مازاد بر این 130 تن آب سنگین را صادر کنید.

وی تصریح کرد: به چه حقی شما توافق برجام را نقض کردید که علاوه بر هزینه های حیثیتی برای کشور، هزینه مادی نیز روی دست ملت گذاشتید و برای صادرات باید هزینه حمل و نقل، بیمه و انبارداری بپردازید؟

حاجی دلیگانی خطاب به ظریف تأکید کرد: شما ماورای سقف تعهدات برجام را اجرا کردید و تا 15 سال ملت ایران را از حقوق خود محروم کردید.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: شما در توافق فرانکفورت اجازه دادید آمریکایی‌ها الیاف کربن که در رتورها به کار برده شده بود را نمونه برداری کنند. در متن برجام چنین چیزی نبوده است و اطلاعات جدیدی از این طریق به آمریکایی ها داده شد.

حاجی دلیگانی ادامه داد: در موضوع اقدام مالی[FATF] هم آقای طیب نیا در سال 95 تعهدی را امضا کردند که 41 بند را اجرا کنند. پس از آن آقای ظریف، سیف و طیب نیا نامه پشیمانی نوشتند.

وی خطاب به ظریف گفت: علت محرمانه بودن این توافقات چه بوده است؟ چرا نمایندگان مجلس باید از طریق رسانه های بیگانه از این توافقات مطلع شوند؟ پیشنهاد می دهیم دولت قبل از اینکه اسناد بیشتری از این توافقات از سوی هم پیمانان اروپایی اش منتشر شود، پرده از این توافق محرمانه بردارد تا اعتماد افکار عمومی را جلب کند.

عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی تأکید کرد: این توافق بدون اطلاع مجلس، شورای عالی امنیت ملی و هیات نظارت بر برجام امضا شده است.

حاجی دلیگانی اظهارداشت: این توافق در حالی صورت گرفت که در خردادماه سال 95 مقام معظم رهبری خطاب به مسئولان نظام تأکید کردند توافقات جدید طرف غربی در زمینه الیاف کربن و رتورها را مطلقا قبول نکنید و زیر بار نروید.

وی تصریح کرد: این تعهدات جدید بوده و مذاکرات جدیدی است و برخلاف دفعات قبل، ایران پیشقدم شده است.

ظریف: آمریکا مجبور شد از ادعاهایش در مورد تحریم ایران عقب‌نشینی کند


در ادامه جلسه علنی مجلس محمد جواد ظریف که برای پاسخ به سوالات حسینعلی حاجی‌دلیگانی و جمعی دیگری از نمایندگان درباره‌ ردیابی اموال بابک زنجانی در خارج از کشور، امضای اسنادی بعد از برجام و این که چرا در مذاکرات، زور ایران به آمریکایی‌ها نرسیده است؟ به مجلس آمده بود، اظهار کرد: سوال اول در مورد حمایت وزارت خارجه از تلاش‌های جمهوری اسلامی برای استرداد اموال بابک زنجانی به کشور بود که در این موضوع نقش وزارت خارجه نقش حمایتی است ما موظفیم اقدامات دستگاه قضایی را پیگیری کنیم و درخواست‌هایی که دستگاههای مختلف برای تخلفات صورت گرفته داشتند را دنبال کنیم که وزارت خارجه این کار را انجام داده و درخواستی نبوده که پیگیری نکرده باشد.

وی افزود: برای این که دهها ملاقات تنظیم شده اما برای این که اقدامی از سوی وزارت خارجه انجام شود یا باید حکمی باشد یا معاضدت قضایی با آن کشور داشته باشیم یا دادخواست و شرایطی باشد که وزارت خارجه آن را دنبال کند. اما چنین چیزی نبوده است. ما گزارش پیگیری‌های وزارت خارجه را ارائه می‌کنیم وزارت خارجه در این موارد مسئول پیگیری و تسهیل انجام کار است اما اقدام باید توسط دستگاه قضایی ذیربط انجام شود.

وزیر امور خارجه در ادامه درباره‌ی سوال دیگر نمایندگان گفت: در مورد امضای اسنادی بعد از برجام هر سندی که امضا شده در معرض دید عموم قرار گرفته و در سایت ما، اروپایی‌ها و محافل خبری منتشر شده است. در واقع سندی بعد از برجام امضا نشده اما علاوه بر برجام چند توافق برای اجرای برخی مواد فنی برجام در حوزه انرژی هسته‌ای صورت گرفته که در معرض دید عموم قرارگرفته و بر اساس نظر کارشناسان هسته‌ای در جهت منافع ملی کشور بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در مذاکرات زورتان به آمریکایی‌ها نرسید و به مردم گزارش ندادید؟ خاطرنشان کرد: برجام حاصل توافق چند جانبه است. در توافق چند جانبه هیچ طرفی نمی‌تواند تمام خواسته‌هایش را بگیرد. آمریکا می‌خواست برنامه‌ هسته‌ای ما متوقف شود، فردو تعطیل شود، درش را گل بگیرند، راکتور آب سنگین اراک بسته شود. و ایران فقط روی سانتریفیوژ آی آر وان تحقیق و توسعه داشته باشد. آنها دهها خواست دیگر هم داشتند ولی به آن نرسیدند.

وی در ادامه یادآور شد: مذاکره‌ای نیست که تمام خواسته ها را به طرف مقابل دیکته کنیم و همه چیز وفق مراد ما انجام شود بلکه مذاکره رسیدن به توازنی است که منافع را حفظ کنند. برجام آنقدر در جهت منافع ملت ما بود که آمریکا با افتضاح از آن خارج شد. آنها نه تنها مجبور شدند از ادعاهایشان عقب نشینی کنند بلکه قرار بود فروش نفت ما امروز به صفر برسد و آمریکا هم سر و صدایی کرده بود اما خودشان بیانیه دادند که تا 6 ماه دیگر فرصت دارید.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه آمریکا می‌خواست با انواع دروغ پردازی‌ها دنیا را علیه ایران تهییج کند، ادامه داد:‌ برجام از چنان استحکامی برخوردار بود که هنوز هم دنیا روی آن تاکید می‌کند. بحث اصلی تفاهمی است که برای همه طرف‌ها قابل قبول باشند. آنها زورشان نرسید که آنچه می‌خواهند بگیرند و بعد از مدت‌ها تلاش هنوز هم نمی‌توانند برجام را تضعیف کنند.

ظریف همچنین گفت: برجام با توجه به مقاومت مردم و با پشت گرمی آنها و استفاده از همه امکانات بهترین توافقی بود که امکان داشت اگر چه ما آرزوهای بالاتری داشتیم ولی آنچه امکان داشت همین توافق بود که امیدواریم با تلاش، همفکری و همکاری در بین نمایندگان در این شرایط حساس کشور را پیش ببریم. ما در چند ماه گذشته توفیقات زیادی در رای دیوان بین‌المللی دادگستری، فضاحت آمریکا در شورای امنیت و سایر مسائل داشتیم و این نشان دهنده‌ی این است که جمهوری اسلامی در سطح دیپلماسی موفق ظاهر شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها