کد خبر: 243230
|
۱۳۹۷/۰۸/۱۴ ۱۴:۳۷:۰۰
| |

روزنامه لبنانی الاخبار:

ترامپ ایرانی‌ها را متحدتر از قبل کرده و تحریم‌هایش زوری ندارد

روزنامه لبنانی الاخبار راهپیمایی‌های 13 آبان در ایران و رزمایش پدفند هوایی ایران را نماد چالش بزرگ در برابر دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران توصیف کرد و گفت: ترامپ، ایرانی‌ها را متحدتر از قبل کرده و تحریم‌هایش زوری ندارد.

ترامپ ایرانی‌ها را متحدتر از قبل کرده و تحریم‌هایش زوری ندارد
کد خبر: 243230
|
۱۳۹۷/۰۸/۱۴ ۱۴:۳۷:۰۰

اعتمادآنلاین| وبگاه روزنامه لبنانی «الاخبار» تیتر یک صفحه نخست خود را به گزارشی درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران اختصاص داد و با انتشار تصاویری از راهپیمایی دیروز 13 آبان در ایران این عنوان را برای گزارش خود برگزید: «تحریم‌های ترامپ، ایران را متحد کرد: آمریکا قضاوقدر محتوم نیست».

در این گزارش آمده است: با یک زبان چالشی ایران امروز به استقبال دومین بسته تحریم های سخت آمریکا می‌رود؛ ایرانی‌ها در عین حال که تاثیر تحریم صنعت نفت را انکار نمی‌کنند، تاکید کردند که حمله جدید آمریکا وحدتشان را قوی‌تر کرده است واین بار ایران با برگه‌های قدرت بزرگ‌تر به مواجهه با تحریم‌ها می‌رود بخصوص که در این میان ویژگی‌های نقشه سیاسی جهان هم تغییر کرده است.

الاخبار افزود: امروز دور دوم تحریم‌ها علیه ایران آغاز می‌شود که در ظاهر، سخت‌ترین در نوع خود شمرده شده است، با توجه به اینکه حوزه‌های حیاتی اقتصاد ایران و در مقدمه آن نفت و انرژی ، بنادر و کشتیرانی و صادرات محصولات پتروشیمی را دربرمی‌گیرد.

به نوشته این روزنامه لبنانی، «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور ایران نخستین هدف خود از تحریم ایران را وادار کردن این کشور به نشستن پای میز مذکره جدیدی قرار داده است؛ اما امروز جریان‌های مختلف ایرانی برای اولین بار به شکست مذاکره با آمریکا در هر سطحی اتفاق نظر دارند، بخصوص که این ایران نبوده که توافق هسته‌ای را که به موجب آن وارد اولین گفت‌وگوی مستقیم با واشنگتن شد، نقض کرد.

در همین خصوص «حسین رویوران»، یک کارشناس امور منطقه در ایران با تاکید بر اینکه آمریکا قدرتی نیست که نتوان از آن عبور کرد، گفت: درست است که آمریکا نقشه‌ها را ترسیم می‌کند اما ایران هم نقشه‌ها برای چگونگی مقاومت را ترسیم می‌کند، امروز در ایران همبستگی اجتماعی بزرگ بر سر این مساله وجود دارد که اراده ایرانی‌ها بر پذیرش تحریم ‌ها و روبرو شدن با آنهاست.

رویوران گفت: «سه سال قبل ما خواهان گفت‌وگو با آمریکا بودیم، آن زمان ایران با آمریکا وارد گفت‌وگو شد و توافق هسته ای را امضا کرد و بعدا از تعهد خود به آن شانه خالی نکرد، اما آمریکا دبه درآورد و با این اتفاق، دیگر کسی در ایران نیست که خواهان گفت‌وگو با آمریکا باشد، چون این گزینه، سوخته است و هبستگی رسمی و اجتماعی بر سر این قضیه نقطه قوتی برای حکومت ایران شمرده می‌شود.

وی افزود: ایران از زمان خروج از زیر سلطه آمریکا در 40 سال پیش تحریم ها را تجربه کرده است، آمریکا برای سرکوب نظام جمهوری اسلامی ایران و سیاست‌های آن مبارزه می‌کند به گونه ای که فروپاشی اقتصادی را مقدمه فروپاشی اجتماعی و سیاسی نظام ایران می‌داند از همین رو آمریکا در دور جدید حمله خود علیه ایران تنها به دنبال مجازات اقتصادی ایران نیست، بلکه برنامه وسیع تری پیش گرفته است به گونه ای که با ایجاد محاصره اقتصادی ایران را در تنگنا قرار دهد و ناتوی عربی و همبستگی در منطقه علیه ایران ایجاد کند.

الاخبار ادامه داد: بر اساس اظهارات مقامات رسمی و دیدگاه نخبگان در ایران هدف از تحریم‌های آمریکا ضربه به نظام جمهوری اسلامی و نقش آن به عنوان کشور پیشرو در منطقه است.

الاخبار در ادامه گزارش خود گفت‌وگویی با «حسن هانی زاده »، کارشناس روابط بین المللی در ایران هم داشته است.

به نوشته الاخبار، هانی زاده با بیان اینکه تهران به دلیل نقش مثبتی که در حل مشکلات منطقه ای و بخصوص در مبارزه با گروه‌های تکفیری منطقه و به شکست کشاندن آمریکا در پیاده کردن نقشه هایش برای منطقه داشته، مجازات می‌شود، گفت: در برابر تلاش‌های آمریکا، ایرانی‌ها احساس می‌کنند که امروز برای رویارویی با تحریم‌ها و ایجاد جایگزین‌ها، قوی‌تر از هر زمان دیگری هستند؛ بخصوص که دونالد ترامپ هم از تصمیم خود بازگشته و هشت کشور را از پیروی از تحریم‌های نفتی معاف کرده است تا بدین تریب به صفر رساندن صادرات نفت ایران آن گونه که دولت آمریکا همواره از آن سخن می‌گفت، لغو شود.

وی با اشاره به خرسندی ایران از مخالفت اروپایی‌ها با تحریم‌های آمریکا و ادامه حمایت مسکو و پکن از ایران، گفت: ظرف همین چند روز گذشته تماس‌های مختلفی از سوی کشورهایی تاثیرگذار از جمله انگلیس، فرانسه، رو سیه و غیره با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران برقرار شده و آنها آمادگی خود را برای پیشبرد مبادلات اقتصادی با ایران اعلام کردند.

وی افزود: این امر ثابت می‌کند که امروز موضع ایران در سطح بین المللی قوی تر شده اگرچه با مشکلات اقتصادی شدیدی روبرو شده و امکان کاهش شدید فروش نفت وجود دارد.

هانی زاده با پیش بینی بازتاب منفی نبرد تحریم‌ها بر واشنگتن گفت: ایران با برخی کشورها بر سر جایگزینی ارزهای دیگری به جای دلار در معاملات مذاکره کرده و این بخشی از راهبرد ایران در مقابله با تحریم‌هاست به گونه ای که خسارت ناشی از تحریم ها را کم می‌کند.

این کارشناس ایرانی تاکید کرد: مردم ایران دیروز با مشارکت در تظاهرات روز مبارزه با استکبار جهانی که مصادف با سالگرد حمله به سفارت آمریکا در تهران بود، قدرت خود را برای مقاومت در برابر تحریم‌ها به منصه ظهور گذاشتند چرا که ایران سراسر شاهد برپایی تظاهرات‌های باشکوه در محکومیت سیاست‌های آمریکا بود و بالاخره این تظاهرات مناسبی برای اعلام آمادگی در برابر تحریم های تازه آمریکا بود.

به نوشته الاخبار از امروز نیروهای نظامی ایران با مشارکت در رزمایش دو روزه پدافند هوایی هم آمریکا را به چالش می‌کشند و در همین راستا «حبیب الله سیاری»، معاون هماهنگ کننده ارتش ایران گفت: ما به مردم خود اطمینان خاطر می‌دهیم که دشمن قادر به عملی کردن تهدیدهایش علیه کشورمان نیست.

الاخبار نوشت: در مقابل ، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، روز یکشنبه در مصاحبه‌ای با فاکس نیوز اظهار داشت گفت: «تحریم‌هایی که از فردا دوباره برقرار می‌شود، کمرشکن ترین تحریم‌ها علیه ایران است و شامل بیش از 600 شرکت و فرد خواهد بود.

این روزنامه لبنانی آورده است: با این وجود بنا به گفته آیت الله خامنه ای، رهبر عالی انقلاب اسلامی ایران، تحریم‌های آمریکا نتیجه معکوس خواهد داشت و هرگز هدف آمریکا در سلطه مجدد بر ایران که قبل انقلاب این کشور داشته محقق نمی‌کند، امروز سیاست‌های ترامپ با مخالفت بسیاری در اقصی نقاط جهان روبرو ست و آمریکا در طول چهل سال اخیر از جمهوری اسلامی شکست خورده و قدرت آن رو به افول رفته است.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها