کد خبر: 243267
|
۱۳۹۷/۰۸/۱۸ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

گزارش اعتمادآنلاین از دیدارهای رئیس‌جمهور با طیف‌های مختلف سیاسی

چرا دیدار روحانی با اصولگرایان بعد از حدود یک ماه هنوز برگزار نشده است؟/ اصولگرایان: خبر نداریم

دیدار اصولگرایان با حسن روحانی بعد از گذشت حدود یک ماه از صحبت‌های واعظی مسئول دفتر او برگزار نشده است. تمایل جریان‌های فکری حامی برای ملاقات‌های خصوصی‌تر با رییس‌جمهوری و مشاوره دادن و نظر گرفتن در هر دو دوره ریاست‌جمهوری روحانی وجود داشته، اما او چقدر به این خواسته پاسخ مثبت داده است؟

چرا دیدار روحانی با اصولگرایان بعد از حدود یک ماه هنوز برگزار نشده است؟/ اصولگرایان: خبر نداریم
کد خبر: 243267
|
۱۳۹۷/۰۸/۱۸ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| هنوز خبری از دیدار اصولگرایان با رییس‌جمهوری نیست؛ بعد از اینکه یازده مهرماه اصلاح‌طلبان با حسن روحانی رییس‌جمهوری دیدار کردند اخباری منتشر شد که حکایت از ادامه دیدارها و دیدار اصولگرایان با رییس‌جمهوری داشت.

به گزارش اعتمادآنلاین ؛ با پرحاشیه شدن این خبر کار به پرسش خبرنگاران از محمود واعظی، رییس دفتر رییس‌جمهوری در حاشیه حیاط دولت برای تایید صحت و سقم آن رسید و واعظی بر درستی آن صحه گذاشت.

واعظی البته تاکید کرد جلسه‌ای که رئیس‌جمهور می‌خواهد بگذارد جلسه مشورتی با صاحب نظران در دانشگاه، بخش خصوصی و سیاسیون است و قصد دارد از نظر و دیدگاه آنها برای اداره بهتر کشور بهره بگیرد. او همچنین تاکید کرد این جلسات با افراد و چهره‌های معتدل برگزار خواهد شد و گروه‌ها و جریان‌های مخالفی مانند جبهه پایداری در آن جایی نخواهند داشت.

پس از آن هم رییس‌جمهوری بیست و سه مهرماه دیداری با فعالان اقتصادی از جریان‌های مختلف فکری ترتیب داد و علاوه براین دیداری با جامعه‌شناسان در یکم آبان برگزار کرد که در آن هم متخصصان از دیدگاه‌های فکری متفاوت حضور داشند.


البته در همان محدوده زمانی اوایل مهرماه اخباری منتشر شد که براساس آن چهره‌های اصولگرا به صورت مستمر با محمود واعظی، رییس دفتر رییس‌جمهوری دیدارهایی را برگزار کرده‌اند؛ اتفاقی که به نظر می‌رسد حتی قبل از دیدار روحانی با اصلاح‌طلبان و آغاز این جلسه‌های هم‌اندیشی یا همزمان با آن انجام شده بود. این موضوع مورد تایید محمدرضا باهنر، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری قرار گرفت و در این باره گفت: ما ارتباطات دائمی با نمایندگان دولت داریم. باز شدن این بحث در رسانه‌ها البته این شبهه را بیش از پیش تقویت کرده است که بین اصولگرایان یا حداقل اصولگرایان معتدل حامی دولت با واعظی رییس دفتر رییس‌جمهوری سَر و سِر زیادی دارند.

او در پاسخ به این سوال که آیا رئیس دفتر رئیس جمهور در این جلسه نظر شما را درباره گزینه‌های پیشنهادی برای وزارتخانه‌های بدون وزیر جویا شد گفته بود: اینکه ما بگوییم برای معرفی وزیر به دولت جلسه با آقای واعظی را برگزار کردیم، مطلب درستی نیست. ما در این جلسه درباره مسائل جاری مملکت از جمله نوسانات ارزی، تحریم‌ها و دیپلماسی خارجی به بحث‌ و گفت‌وگو پرداختیم.


اما به هر حال بعد از گذشت حدود یک ماه دیدار اصولگرایان با حسن روحانی همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. همان زمان هم برخی چهره‌های اصولگرا مانند حسن بیادی با تاکید بر اینکه برگزاری چنین جلساتی مثمرثمر نخواهد بود، گفته بود که به نظر نمی‌رسد جلسه رییس‌جمهوری با جریان فکری اصولگرا برگزار شود.

حالا هم حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی درباره دیدار اصولگرایان با رییس‌جمهوری حدود یک ماه بعد از اولین دیدار به «اعتمادآنلاین» گفت: تا الان صحبتی نشده یعنی نه کسی دعوتی کرده و نه کسی برنامه‌ریزی کرده است.

ترقی همچنین درباره طرح موضوع دیدار اصولگرایان با رییس‌جمهوری گفت: درباره اصل این دیدار کسی ادعایی نکرده که چنین کاری قرار است انجام شود.

این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که رییس دفتر رییس‌جمهور در این باره صحبت کرده بود، بیان کرد: موضوعی را مطرح کردند اما تا به حال که ما مذاکره و صحبتی در این باره نشنیده‌ایم.

همچنین سید کمال‌الدین سجادی، سخنگوی جبهه پیروان خط و امام و رهبری درباره این دیدار به «اعتمادآنلاین» گفت: هیچ اطلاعاتی نه من دارم، نه آقای مهندس باهنر دارند و نه هیچ یک از دبیران کل جبهه پیروان خط امام و رهبری که حدود 18 حزب و گروه هستیم، خبری در این زمینه دارند.

این فعال سیاسی اصولگرا همچنین با توجه به طرح این موضوع از طرف واعظی عنوان کرد: باید از منابعی که این موضوع را مطرح کردند پرسید که داستان چه بوده ما که هیچ کدام، هیچ خبری در این زمینه نداریم.

مهدی چمران، عضو شورای مرکزی جبهه مردمی انقلاب اسلامی (جمنا) هم در پاسخ به خبرنگار «اعتمادآنلاین» تاکید کرد که اگر چنین جلسه‌‌ای برگزار شود و یا قرار باشد که برگزار شود، شما خبرنگاران زودتر مطلع می‌شوید. او در ادامه تاکید کرد که تا به حال کسی چیزی در این باره به او نگفته و قراری برای چنین ملاقاتی نداشته‌ است.

حسن روحانی تا به حال با چه گروه‌هایی دیدار داشته است؟

لزوم دیدار و هم‌اندیشی با رییس‌جمهوری از نقدهایی است که جریان اصلاح‌طلب و حامی دولت و با درصد کمتر جریان اصولگرا در 6 سالی که از ریاست‌جمهوری حسن روحانی می‌گذرد، همواره بر آن تاکید می‌کنند.

به‌خصوص اصلاح‌طلبان حامی دولت بارها این نقد را مطرح کرده‌اند و خواستار دیدار با روحانی شده‌اند و البته که هر چه بر این خواسته اصرار کرده‌اند، کمتر به آن رسیده‌اند.

در واقع ملاقات‌های عمده روحانی معمولا محدود می‌شود به دید و بازدیدهایی که زمان انتخابات و بعد از آن انجام شده یا در مناسبت‌هایی مثل ماه رمضان صورت گرفته است که براساس همان روال همیشگی دیدارهای رییس‌جمهورهای ایران با گروه‌ها و اقشار مختلف مردم است.

حسن روحانی برعکس دوران انتخابات که تلاش کرده تا همه گروه‌های حامی خود را از هر طیفی به نوعی در کنار خود نگه دارد، در بقیه موارد تقریبا منزوی بوده است؛ به‌طوری که یکی از تاکیدات منتقدان او همواره این بوده که او حتی با مردم هم کم سخن می‌گوید. براساس بررسی اعتمادآنلاین ، دیدارهای هم‌اندیشی و خصوصی او با گروه‌های معتدل، حامی و متخصص به چند مورد محدود، خلاصه می‌شود.

به جز دیدارهای اخیر که از ابتدای مهرماه برگزار شده است، نشست‌های هم‌اندیشی که رسانه‌ای هم شده باشد، انگشت‌شمار است. البته که احتمال وجود خطا در بررسی‌ها وجود دارد اما تعداد به اندازه‌ای است که با احتساب ضریب خطا هم به نظر چشم‌گیر نمی‌آید.

  • روحانی یک مرداد سال 97 و یک سال بعد از پیروزی در دور دوم انتخابات زمانی که با درخواست متعدد نمایندگان عضو فراکسیون امید برای دیداری خصوصی روبرو شد، با هیات‌رییسه این فراکسیون ملاقات کرد.
  • پیش از آن هم در 24 مهرماه سال 96 در پی انتقادهای متعددی که اعضای جامعه روحانیت مبارز مطرح می‌کردند مبنی بر این موضوع که حسن روحانی به عنوان یکی از اعضای این تشکل روحانی در جلسات آن حاضر نمی‌شود، انجام شد. برخی از چهره‌های این تشکل مانند غلامرضا مصباحی‌مقدم که سخنگو هم هست گفته بود که روحانی راه خود را از اصولگرایان جدا کرده است و شاید این دیدار بیشتر برای دلجویی از اعضای جامعه روحانیت مبارز انجام شد.

  • چند روزی قبل از برگزاری انتخابات در 20 اردیبهشت 96 با فراکسیون امید به عنوان فراکسیون حامی دولت در مجلس شورای اسلامی انجام داد.

  • بعد از اینکه روحانی برای بار دوم در انتخابات ریاست‌جمهوری رای آورد، دوم مردادماه سال 96 دیداری با فرماندهان عالی‌رتبه سپاه پاسداران برگزار کرد. در این دیدار سردار قاسم سلیمانی، علی جعفری، غلامحسین غیب‌پرور و محمداسماعیل کوثری و امیرعلی حاجی‌زاده حضور داشتند.
  • همچنین در راستای دیدارهای انتخاباتی با 100 نفر از اعضای مجمع عمومی فراکسیون امید در 23 اسفندماه سال 95 برگزار کرد.

  • او در تاریخ 13 آبان 95 هم با هیات‌ریسه فراکسیون امید و برخی از مقامات دولتی جلسه هم‌اندیشی داشت.

  • روحانی همچنین 18 اردیبهشت 93 در کاخ سعدآباد با جمعی از فعالان سیاسی اصولگرا دیدار کرد.

  • رئیس جمهوری 19 اسفند سال 92 زمانی که هنوز مجلس نهم بر سر کار بود با فراکسیون رهروان ولایت مجلس به عنوان فراکسیون اکثریت و معتدل در نهاد ریاست‌جمهوری دیدار کرد.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها