گزارش ویدئویی «اعتمادآنلاین»؛

در شبکه «ایران اینترنشنال» چه می‌گذرد؟ (بخش اول)

تلویزیون «ایران اینترنشنال» به مدد کمک هنگفت مالی عربستان، به خبرنگاران و کارکنان خود 3 برابر تعرفه مرسوم دستمزد می‌دهد. شرکت «گلوبال مدیا سرکیولیتینگ»، صاحب امتیاز اصلی این رسانه است که به «عادل عبدالکریم» یک تبعه سعودی تعلق دارد.

حجم ویدیو: 16.46M | مدت زمان ویدیو: 00:05:04 دانلود ویدیو
کد خبر: 244168
|
۱۳۹۷/۰۹/۰۸ ۱۷:۳۵:۰۰

اعتمادآنلاین| فرشاد اعظمی: پوشش گسترده تجمع منافقین در فرانسه، حادثه تروریستی اهواز و گفت‌وگو با سخنگوی الاحوازیه و بعدتر گفت‌وگو با رضا پهلوی خیلی سریع شبکه نوظهور «ایران اینترنشال» را جنجالی و حاشیه‌ساز کرد. در این میان افشاگری در مورد پشت پرده حمایت مالی عربستان از این شبکه، مهم‌ترین و محوری‌ترین عامل این حواشی شمرده می‌شود، آن هم در روزهایی که قتل جمال خاشقجی، منتقد و روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری این کشور در خاک ترکیه موجب خشم جهانی نسبت به ریاض شده است و حالا به نظر می‌رسد این قتل به پرونده ایران اینترنشنال هم ارتباط داشته باشد.

روزنامه گاردین هم در گزارشی منابع مالی «ایران اینترنشنال» را افشا کرد و پس از آن سعید کمالی دهقان خبرنگار گاردین در توییترش پشت پرده دیگری از پرونده این شبکه ماهواره‌ای را فاش کرد و نوشت: جمال خاشقجی روزنامه نگار مقتول سعودی منبع خبر او درباره کمک مالی هنگفت ولیعهد سعودی به شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال بوده است. با این حال گویا او مورد تهدید قرار گرفته و احساس نگرانی می‌کند، به طوری که بعیدی‌نژاد سفیر ایران در انگلیس در توییترش نوشت: مقامات ذیربط از مخاطرات احتمالی برای آقای کمالی آگاه هستند و سفارت نیز با آنها در تماس است.

بنابر اطلاعات منتشر شده، فردی که پیشتر سابقه همکاری با رسانه‌های عرب‌زبان چون العربیه و الشرق الاوسط داشته و البته ارتباط نزدیک او با محمد بن‌سلمان نیز باعث شده دربار سعودی بودجه بالغ بر 250 میلیون دلار در اختیار این رسانه قرار داده تا مواضع سیاسی «ایران اینترنشنال» را تحت تاثیر خود قرار دهد.کما اینکه همین شرکت گلوبال مدیا سرکیولیتینگ در فرآیند گزینش و استخدام نیروهای خبری این رسانه نقش اجرایی داشته و حتی بخشی از فعالیت روزانه این رسانه تحت نظارت همین شرکت و با مسئولیت «باب بینون» دنبال می‌شود.

اما دردسرهای «ایران اینترنشنال» با ماجراهای دیگر هم گره خورده است. حمایت و توجه ویژه به منافقین آن هم در شرایطی که همچنان بخش مشخصی از اقشار عمومی جامعه نسبت به این جریان حساس هستند یا نحوه پوشش اخبار حادثه تروریستی اهواز و تریبون دادن به حامیان و عوامل این حادثه و نیز مصاحبه این شبکه با رضا پهلوی و نوع چیدمان سوالات باعث شد تا این شبکه نه در سطح مقامات و مسئولان که بین اقشار جامعه نیز مورد انتقاد قرار بگیرد و سرانجام یکی از خبرنگاران این شبکه استعفا بدهد.

مصطفی تاجزاده یکی از کسانی است که به این موضوعات واکنش نشان داده و در حساب کاربری خودش در اینستاگرام نوشته «با انتشار گزارش گاردین وقت آن رسیده که روزنامه‌نگاران مستقل و نیز مخالفان ایران‌دوستِ جمهوری اسلامی که دغدغه‌ی سلامت منابع مالی دارند از همکاری با این رسانه پرهیز کنند».

همچنین حمید بعیدی‌نژاد، هم چندی پیش در حساب کاربری خودش در توییتر نوشت که «با افشای وابستگی شبکه‌های فارسی‌زبان مستقر در انگلیس به ویژه «ایران اینترنشنال» برخی از کارکنان در تماس با سفارت لندن از تهدیدات حقوقی توسط این شبکه‌ها در صورت قطع همکاری‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند. سفارت برای کمک به این افراد وکیل مجربی را برای ارائه مشاوره حقوقی در نظر گرفته است».

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها