کد خبر: 244282
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۰ ۱۲:۴۶:۰۰
| |

گزارش اعتمادآنلاین از جلسه علنی شورای شهر

آخوندی و حناچی گزینه‌های نهایی تصدی شهرداری تهران/ سید کامل تقوی نژاد؛ تهران 1400/ پیروز حناچی؛ ایجاد درآمدهای پایدار چالش شهرداری تهران/ عباس آخوندی؛ باید هویت مستقل شهری را بپذیریم/ کشت‌پور انصراف داد/ غلامرضا انصاری؛ باید هویت شهری را بازسازی کنیم

در نود و نهمین جلسه شورای شهر تهران کاندیداهای تصدی شهرداری تهران به ارائه برنامه‌های خود می‌پردازند.

آخوندی و حناچی گزینه‌های نهایی تصدی شهرداری تهران/ سید کامل تقوی نژاد؛ تهران 1400/ پیروز حناچی؛ ایجاد درآمدهای پایدار چالش شهرداری تهران/ عباس آخوندی؛ باید هویت مستقل شهری را بپذیریم/ کشت‌پور انصراف داد/ غلامرضا انصاری؛ باید هویت شهری را بازسازی کنیم
کد خبر: 244282
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۰ ۱۲:۴۶:۰۰

اعتمادآنلاین| کامل تقوی نژاد از ساعت 9: 30 تا 10: 30، پیروز حناچی از ساعت 10: 45 تا 11: 45، عباس آخوندی از ساعت 12 الی 13، رسول کشت پور از ساعت 14 الی 15 و علامرضا انصاری از ساعت 15: 15 تا 16: 15 برنامه‌های خود را در صحن شورای شهر تهران ارائه می‌کنند.

پس از ارائه برنامه کاندیداها، اعضای شورای شهر تهران با رأی خود دو نفر از نامزدها را به‌عنوان کاندیداهای نهایی انتخاب می‌کنند.

انصراف کشت پور از کاندیداتوری

رسول کشت پور که به عنوان یکی از کاندیداهای شهرداری تهران از سوی اعضای شورای اسلامی شهر تهران با بیشترین آرا و 14 رای به عنوان یکی از کاندیداهای شهرداری تهران انتخاب شده بود، روز گذشته (شنبه) طی نامه‌ای به محسن هاشمی، رییس شورای اسلامی شهر تهران انصراف خود از کاندیداتوری شهرداری تهران را اعلام کرد.

در متن نامه رسول کشت‌پور، کاندیدای شهرداری تهران به محسن هاشمی که در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته، آمده است: «احتراما به استحضار می رساند انتخاب اینجانب توسط اعضای شورای اسلامی شهر تهران در لیست پیشنهادی برای تصدی پست شهرداری تهران پیش از هر چیز نشانگر توجه نمایندگان محترم مردم تهران به عملکرد یک ساله مدیریت شهری و بهره‌گیری از ظرفیت موجود کارکنان شهرداری تهران می‌باشد که بنده به سهم خود به عنوان عضو کوچک از این مجموعه عظیم از این نگاه حرفه‌ای بسیار سپاسگزارم.»

این کاندیدای شهرداری تهران در ادامه این نامه عنوان کرده است: «همان گونه که مستحضرید، این جانب قبل از تصویب "قانون منع به کارگیری با زنشستگان" به دیوان عدالت اداری مراجعه کرده‌ام و به دلیل تکمیل سنوات خدمت و جانبازی دستور موقت بازگشت به کار اخذ و با حکم کارگزینی کارمند رسمی شهرداری تهران می باشم.»

وی ادامه‌ داده است: «اما از آن جایی که حکم قطعی دیوان هنوز صادر نگردیده است و اینجانب راضی نیستم این وضعیت موجب اختلال در تصمیم شورای محترم اسلامی شهر تهران شود. ضمن تشکر از بذل توجه آن عزیزان گرامی و در راستای تثبیت تصمیمات شورای پنجم و انسجام کار آن در عرصه مدیریت شهری، به نفع منتخب شورا انصراف داده و در انجام وظایف پر تلاش خود خواهم افزود.»

سید کامل تقوی نژاد؛ تهران 1400

سیدکامل تقوی نژاد، کاندیدای پست شهرداری تهران با حضور در صحن شورا با اعلام برنامه‌های خود گفت: ابتدا باید بگویم که من برای حضور در این جلسه و در این عرصه با هیات دولت مشورت کردم که در صورت موفقیت دولت محترم همکاری لازم را با ما داشته باشند. همچنین از سایر ستاد قول همکاری برای اداره شهر تهران گرفتم و با متخصصان اقتصادی و بزرگان عرصه اعتدال مشورت کردم. لازم است از کسانی که در تهران منشأ خیر بودند، تشکر کنم. امیدوارم در کنار اعضای شورای شهر تمام توانم را برای تهران 1400 به تلاش ببندم.

وی ادامه داد: در حال حاضر بدهی‌های شهرداری تهران به 50 هزار میلیارد تومان می‌رسد. باوجود پتانسیل‌هایی که در بخش‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی وجود دارد با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستیم.

تقوی نژاد بابیان اینکه تهران به‌عنوان پایتخت سیاسی و اقتصادی متأثر از سیاست‌های کلان اقتصادی کشور است، گفت: در دوران رکود شهر تهران و اقتصاد آن تحت تأثیر قرار می‌گیرند. ما برای اینکه کسری بودجه را پوشش دهیم ناچاریم برخی از نگرش‌ها در اداره شهر را تغییر دهیم. تلاش می‌کنم سهم درآمدهای پایدار را از 27 درصد به 40 درصد در سال 1400 افزایش بدهم. اکنون مهم‌ترین چالش، چالش مالی است.

کاندیدای پست شهرداری تهران ادامه داد: باید از تجربیات گذشته استفاده کنیم. من سه سال مدیر بانک سپه بودم که در این سه سال سرمایه بانک سپه را 9 برابر کردم. هر فعالیتی که می‌خواهد صورت بگیرد باید روشن باشد. ما می‌توانیم ابزار جدیدی را در این زمینه ارائه دهیم و راه‌حل‌های ملموسی را داریم که امیدواریم موردحمایت قرار بگیرد.

تقوی نژاد با اشاره به اینکه من تاکنون در هرجایی که فعالیت داشتم، مدیر خلق درآمد بودم نه هزینه، بیان کرد: ازاین‌رو معتقدم باید هزینه‌های شهر تهران را کنترل کرد. تهران گران اداره می‌شود و ما باید کاری کنیم تا هزینه‌ها کاهش پیدا کند و باید اثربخش‌ترین خدمات را در مسیر توسعه شهری به شهروندان داد.

او بابیان اینکه باید برای حل چالش‌های شهر تهران تلاش کرد، توضیح داد: اعتقاد من این است که ابر چالش ما چالش مالی است. برای موفقیت در شهر تهران من انگیزه دارم و پرکاری برای خودم و همکاران را وظیفه می‌دانم. شهرداری تهران و شورای شهر فرصت اندکی دارند که امید و اعتماد را به همشهریانشان هدیه کنند.

او افزود: شهردار به‌تنهایی نمی‌تواند این کار را کند و باید صدای شهروندان را از دست‌فروش تا کارآفرین را همه باهم بشوند. ناگفته نماند که تنوع قمی و قبیله‌ای در تهران یک سرمایه بی‌بدیل در شهر است. پس مسائل اجتماعی و فرهنگی اولویت ما خواهد بود.

تقوی نژاد اضافه کرد: شهر تهران ظرفیت بالای گردشگری دارد و باید در این زمینه تلاش مضاعف شود و شهروندان نیز از آن بهره ببرند. بحث مهم دیگر آرامش در شهر تهران است که باید آن را در کنار آسایش لحاظ کنیم. همچنین باید سرانه‌های ورزشی و فرهنگی ویژه زنان و دختران را افزایش دهیم زیرا ظرفیت و حق زنان در این مورد تقریباً صفر است.

این کاندیدای پست شهرداری تهران بابیان اینکه شهروند تهرانی باید مشارکت مالی و همه‌جانبه در اداره شهر داشته باشد، اظهار داشت: یکی از مسائل شهروندان تهران مسئله ترافیک است که این‌یک مسئله جدی است. ما باید پروژه‌های فنی و عمرانی را موردتوجه قرار دهیم و باید از توزیع نامناسب که در پروژه‌های شهری وجود دارد جلوگیری کنیم. درمجموع 40 درصد پروژه‌های ما رشد فیزیکی دارند در این میان نباید از توسعه فضای سبز و باغ‌ها غافل شویم.

تقوی نژاد در پایان اظهار داشت: روزانه در تهران هشت هزار تن زباله تولید می‌شود و این در حالی است که زباله، طلای کثیف است و ما طرح مدیریت پسماند را به‌عنوان یک مسئله مهم پیگیری خواهیم کرد، زیرا روزانه در تهران هشت هزار تن زباله تولید می‌شود. باید فرایندها در جهت کاهش زمان و برخورد با فساد و ارائه خدمات بهتر بازنگری شود. ضمن اینکه من برنامه جدی و بی‌رحمانه جهت مبارزه با فساد دارم. من از گفتن این جمله ابایی ندارم که مبارزه بی‌رحمانه با فساد دارم و از همه ابزارها برای این مبارزه استفاده می‌کنم.

الویری خطاب به تقوی نژاد:

گفتید که ماهی یک ایستگاه مترو افتتاح می‌کنید که عملی نیست!

میرلوحی خطاب به تقوی نژاد:

56 هزار میلیارد بدهی داریم و اگر روند گذشته ادامه می‌یافت از 60 هزار میلیارد بیشتر می‌شد

چه طور باید بدهی را پرداخت کنیم که آخر دوره بدهی به 120 هزار میلیارد خواهد رسید؟ راه‌حل شما برای مدیریت بدهی چیست؟

حسن رسولی خطاب به تقوی نژاد:

شهرداری سازمانی فربه و دارای مشکلات زیادی است و باید کوچک‌سازی کنیم چقدر مرد این میدان هستید آماده هستید تهمت بشنوید؟

حق شناس خطاب به تقوی نژاد:

ما میراث دار 12 سال مدیریت جهادی هستیم ما با 60 هزار میلیارد تومان بدهی چه کنیم

مردم تهران هزینه اداره پایتخت را هم می‌دهند درحالی‌که هزینه اداره پایتخت ربطی به شهروندان تهران ندارد

مسجدجامعی خطاب به تقوی نژاد:

می‌گویند ساخت‌وساز کلید رونق در زمان تحریم است اما واحدهای خالی در تهران زیاد است و در شرایط فعلی راهکار عملی نیست!

لایحه مالیات بر ارزش‌افزوده ریشه درامدهای پایدار را مخدوش کرده و گفته‌هایتان با مبانی قانونی نمی‌خواند!

تقوی نژاد در پاسخ به سؤالات اعضای شورای شهر تهران

سید کامل تقوی‌نژاد در پاسخ به سؤالات اعضاء گفت: شعار من در سازمان امور مالیاتی مبارزه هوشمند با فساد بود و قطعاً بازرسی‌ها ادامه خواهد داشت، اما به نظرم برخوردهای نرم‌افزاری بر برخوردهای سخت‌افزاری اولویت دارد.

وی بابیان این‌که من به همه حوزه‌های شهر تهران اشراف دارم، اما معتقدم اگر منابع مالی وجود نداشته باشد حتی بهترین پروژه‌ها نیز محقق نمی‌شود، اظهار کرد: جای سؤال است که چرا شما نتوانستید از فرصت فاینانس و اوراق مشارکت استفاده کنید؟ غیر از این است که پشتوانه‌ای وجود نداشت و حالا تأکید من بر بحث مالی به دلیل پشتوانه بودن مسائل مالی است.

تقوی‌نژاد بابیان این‌که تبدیل سهم 70 درصدی شهرداری از محل مالیات بر ارزش‌افزوده به 85 درصد پیشنهاد بنده بود و من در کنار شهردار تهران پابه‌پا در مجلس شورای اسلامی فعال بودم، ادامه داد: من برای افزایش سهم شهرداری‌ها، تأمین آسایش و مطالبات مردم با صدای بلند و شجاعانه مسائل را بیان می‌کنم.

پیروز حناچی؛ ایجاد درآمدهای پایدار چالش شهرداری تهران

پیروز حناچی، کاندیدای تصدی شهرداری تهران در نود و نهمین جلسه شورای شهر تهران به ارائه برنامه‌های خودپرداخت و گفت: ایجاد درآمدهای پایدار یکی از چالش‌های شهرداری تهران است و درحالی‌که حاضر سهم درآمدهای پایدار از کل درآمدهای حاصله تنها 25 درصد است. کاهش سهم درآمدهای حاصل از صدور پروانه و متناسب کردن دریافت عوارض شهری به میزان بهره‌مندی از مواهب شهر از برنامه‌های من برای رفع این چالش است.

وی افزود: من برنامه خود را "شهری برای همه" نام نهاده‌ام. در شهری برای همه به پایداری و زیست پذیری توجه می‌شود و از میان برداشتن عرصه‌های ناکارآمد شهری، عدالت در برخورداری از خدمات و کاهش ترافیک از راهکارهای من در این راستاست.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران بابیان اینکه شهری برای همه پررونق و رقابت‌پذیر خواهد بود، اظهار کرد: کاهش نقاط ضعف گردشگری و ایجاد رونق در کسب‌وکارهای جدید و همچنین برخورداری از سیستم برنامه‌ریزی و مدیریت کارآمد و شفاف از محورهای شهری برای همه است.

حناچی ادامه داد: تهران شهری است که چند زلزله مهیب را پشت سر گذاشته و تاب‌آوری آن مقابل زلزله و آتش‌سوزی از موضوعات محوری شهری برای همه خواهد بود.

وی افزود: در شهر باید برای همه فرصت‌های برابر وجود داشته باشد. در همه برنامه‌های جهانی کنترل فقر اصلی‌ترین قدم برای جوامع شهری است.

وی با اشاره به چالش آلودگی هوای تهران، بیان کرد: در سال 95 بیش از 260 روز ناسالم داشتیم. همچنین آلودگی آب و عدم مدیریت بهینه پسماند و عدم پایبندی به پیمان‌های زیست‌محیطی از دیگر چالش‌های تهران است. در این راستا تکمیل شبکه فاضلاب تهران، هدایت و بهره‌برداری از آب‌های سطحی و احیای شبکه قنات‌ها را در برنامه‌های خودداریم.

کاندیدای تصدی پست شهرداری تهران با اشاره به چالش ترافیک و نظام دسترسی در شهر تهران گفت: سهم پایین حمل‌ونقل عمومی زیبنده شهر تهران نیست. در شهر تهران سواره‌ها درحرکت غلبه دارند.

وی افزود: گسترش شبکه حمل‌ونقل عمومی و مناسب‌سازی شهر برای گروه‌های خاص از دیگر برنامه‌های ماست.

کاندیدای تصدی پست شهرداری تهران با اشاره به اینکه چالش دیگر ما در مدیریت شهر عدالت در برخورداری است، گفت: عدم توزیع مناسب فضاها و خدمات شهری در این حوزه از چالش‌های ما است و از همین رو ساماندهی شهر برای همه گروه‌ها به‌ویژه گروه‌های خاص را در برنامه خود قرار داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه 4.5 میلیون نفر در حوزه نفوذ شهر تهران و خارج از 22 منطقه تهران قرار دارند، گفت: برنامه ما برای این تعداد، ساماندهی نظام حرکت و فعالیت و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی در تهران است. همچنین ما پیگیر طرح مصوب حریم پایتخت هستیم.

حناچی همچنین در پاسخ به سولات اعضای شورای شهر تهران درباره پسماند گفت: باید پسماند و الگوی تولید زباله در اولویت قرار بگیرد و تفکیک زباله‌ها باید از خانه‌ها آغاز شود، ضمن اینکه باید شیوه جمع‌آوری زباله تغییر یابد.

وی ادامه داد: من در مسئولیت‌های دیگر وظیفه کنترل را به عهده داشتم. من عادتم این است که اگر کاری به عهده‌ام باشد جدی پیگیری می‌کنم ضمن اینکه تخلفاتی که در حوزه کار ما است قبل از اینکه دستگاه‌های دیگر ورود کنند باید خودمان پیگیری کنیم و اگر کسی خلاف قاعده رفتار کند، قطعاً با آن برخورد خواهیم کرد.

این کاندیدای پست شهرداری افزود: من نگاه و نگرشی که قبل از ورودم به شهرداری و بعد از آن داشتم با هم متفاوت است، آن چیزی که در شهرداری تهران با آن مواجه شدم با ذهنیت و عقبه‌ای که داشتم، متفاوت است و مشکلات شهرداری را پیش از این چندان درک نمی‌کردیم و الان درک متفاوتی دارم.

حناچی با بیان اینکه چالش اصلی امروز منابع مالی پایدار، نیروی انسانی و آلودگی هوا است، گفت: باید به این سه نکته توجه ویژه داشت. من توان این را دارم که مجموعه شهردای را برای کارهای بزرگ آماده کنم. همچنین تغییر برج باغ به خانه باغ را در دستور کار داریم. توجه ویژه به بانک زمین برای توسعه فضای سبز را نیز در لازم می‌دانیم.

الهام فخاری خطاب به حناچی:

در 15 ماه گذشته شما تنها کسی بودید که به الگوی فراخوان وفادار بودید

زهرا صدراعظم خطاب به حناچی:

ما نتوانستیم در زمینه شهرسازی به اهداف خود برسیم و سیاست‌های این حوزه موجب نابودی محیط‌زیست و افزایش آلودگی هوا شده است و مردم هم در این زمینه ناراضی هستند برنامه شما چیست.

میلانی خطاب به حناچی:

برای انسان محور شدن شهر چه باید بکنیم سهم پیاده محوری بسیار پایین است حرکت حدی در این زمینه وجود ندارد.

امینی خطاب به حناچی:

شما برای تأمین منبع درآمد برای شهرداری چه برنامه‌ای دارید؟

امانی خطاب به حناچی:

اگر شهردار شوید کدام معاونت‌ها را ادغام خواهید کرد؟

عباس آخوندی؛ باید هویت مستقل شهری را بپذیریم

عباس آخوندی به عنوان کاندیدای تصدی شهرداری تهران در نودونهمین جلسه شورای شهر تهران ضمن ارائه برنامه‌های خود اظهار داشت: اگر بپذیریم شهر یک سازمان اجتماعی است قاعدتاً باید بپذیریم این سازمان نیاز به نظام حکمروایی اجتماعی دارد که دارای استقلال نسبی باشد. من همواره معتقد بوده‌ام نظام ایران نیاز به یک نظام حکمروایی شهری دارد و یکی از دلایل ناکارآمدی جامعه شهری در ایران عدم پذیرش این مهم است. ما به این مفهوم باید نه فقط به عنوان یک شعار بلکه به عنوان یک حقیقت نگاه کنیم.

کاندیدای تصدی شهرداری تهران با اشاره به اینکه در ایران تنها یک نظام حکمروایی داریم که نظام حکمروایی ملی است، اظهار داشت: ما مفهومی به نام دولت محلی نداریم حال آنکه در اکثر کشورهای دنیا؛ نظام دولت محلی وجود دارد و حتی برخی کشورها در سطح ایالتی هم نظام دولتی دارند.

وی افزود: در ایران خیلی از عدم تمرکز صحبت می‌شود اما این به چه معناست؟ در ایران این عبارت به این مفهوم است که دولت متمرکز به صورت متمرکز تصمیم بگیرد که عدم تمرکز داشته باشد. معلوم است که این تعارفی بیش نیست. اگر بخواهیم این مفهوم را در ایران داشته باشیم باید هویت مستقل شهری را بپذیریم. اگر بپذیریم باید یک نظام حکمروایی شهری داشته باشیم. باید پذیرش منافع جمعی محلی را قبول کنیم.

آخوندی با تأکید بر اینکه ما می‌توانیم منافع جمعی شهری داشته باشیم، گفت: منافع جمعی شهری باید هم‌راستا با منافع ملی باشد. قطعاً منافع شهر کاشان می‌تواند با اصفهان و تهران متفاوت باشد. آیا اگر به دنبال منافع ملی باشیم نمی‌توانیم هیچ نوع منافع محلی را در ذیل آن تعریف کنیم؟

وی با اشاره به اینکه رقابت شهری یکی از بحث‌های مهم دنیاست، گفت: اگر قرار بود همه یک نوع منفعت داشته باشند رقابت بی‌معنا بود. ما در ایران این متفاوت بودن منافع شهری را به رسمیت نشناخته‌ایم. خلق مزیت‌های رقابتی برای شهرها در این رابطه اهمیت دارد.

نامزد تصدی شهرداری تهران تأکید کرد: اگر قرار است دولت مرکزی داشته باشیم فقط یک کالا تولید خواهیم کرد؛ پس نیاز به دولت محلی داریم تا منابع و ظرفیت داشته باشد و بتواند یک نوع کالای عمومی تعریف کند.

وی ادامه داد: آیا منفعت عمومی بدون هزینه ایجاد می‌شود؟ هیچ کالایی بدون هزینه تولید نمی‌شود. خلق منبع مستقل مالی برای شهر بسیار حائز اهمیت است. اگر قرار است کارگزار دولت باشند دیگر نیازی به شورا نیست. ما در عمل مفهوم حکمروایی شهری را نپذیرفته‌ایم. من اصرار دارم به مفهوم حکمروایی شهری بازگردیم. البته این به مفهوم تضاد و ستیز نیست؛ بلکه یک سلسله‌مراتب است.

آخوندی اضافه کرد: در ایران به غلط تعریف شده که دولت محلی به مفهوم ستیز با دولت مرکزی است. استقرار نظام حکمروایی شهری به مفهوم یکه‌تازی نیست. نظام دولت محلی باید به دولت مرکزی پاسخگو باشد و در عین حال باید به شهروندان خود پاسخگو باشد.

آخوندی با بیان اینکه اولین رویکرد من ارتقای نظام شهرداری تهران به سطح حکمرانی محلی است، گفت: این نظام باید به دولت مرکزی و شهروندان پاسخگو باشد و قدرت رقابت با همتایان خود در سایر کشورهای منطقه را داشته باشد.

وی در بخش بعدی سخنان خود با بیان اینکه نباید شهرداری را درگیر نزاع‌های سیاسی کنیم، گفت: شهرداری تهران باید از جنگ قدرت بیرون برود. شهرداری باید به نهادی اجتماعی تبدیل شود که بزرگترین مسئولیت آن در حوزه آبادانی است.

وی افزود: از شهردار چه می‌خواهیم؟ ما در سطح ملی و سطح تهران دو چالش عمده داریم: یکی چالش ریسک‌پذیری و دیگری چالش حرکت‌پذیری است. پنج راهکار عمده در این رابطه وجود دارد: اولین راهکار بازآفرینی شهری است. این به این معنا نیست که فقط چند پروژه و محله مورد بازآفرینی قرار گیرند بلکه باید تمام محلات تهران مورد بازآفرینی قرار گیرند و تمام شهرداری‌ها و مناطق و نواحی آنها باید تبدیل به ستاد بازآفرینی شوند.

آخوندی با بیان اینکه باید برای هر محله برنامه جامع اقدام مشترک داشته باشیم، گفت: منظور برنامه‌ای است که در آن امکانات شهرداری و همه نهادهای موجود در یک محله در خدمت مردم قرار گیرند. همچنین باید به شورایاری‌ها توجه شود تا شهرداری تهران به سازمانی برای سازمان‌دهی اجتماعی بازآفرینی تمام محلات تهران تبدیل شود.

عباس آخوندی در ادامه به اهمیت یکپارچگی به عنوان اصلی‌ترین مسئله تهران اشاره کرد و گفت: هنوز بین دولت و وزارت نیرو در ارتباط با بحث آب و استفاده از پساب برنامه یکپارچه وجود ندارد. پساب می‌تواند بخش عمده‌ای از مصرف آب را در سطح شهر تأمین کند.

آخوندی با اشاره به اهمیت ایجاد شهر هوشمند گفت: تمام بهره‌برداران از خدمات شهر باید از نظام الکترونیک استفاده کنند. ما باید شبکه‌ای از کلانشهرهای واقع در تمدن ایران- شهری ایجاد کنیم که می‌تواند منابع درآمدی بسیار زیادی را ایجاد کند. این شعار نیست اگر بتوانیم چنین بحثی ایجاد کنیم و در بحث گردشگری هم موفق عمل کنیم این یکی از عمده‌ترین منابع درآمد برای ساکنان شهرها خواهد بود.

محمد سالاری خطاب به آخوندی:

نگرانی از عدم ارتباط با سازمان های دولتی و حاکمیتی را تشریح کنید.

نژادبهرام خطاب به آخوندی:

چرا فقط به نهاد شورایاری توجه کردید؟ موضوعی به نام شهروند چه مفهومی برای شما دارد؟

خداکرمی خطاب به آخوندی:

بانک شهر هزاران مشکل دارد و تسلط شما چقدر است

الویری خطاب به آخوندی:

تعامل تان با شورا چگونه خواهد بود و ممکن است اعضا شورا تعدادی را معرفی و در عزل و نصب نظر داشته باشند؟

تعامل شما با نهادهای انقلابی همچون سپاه و ... چگونه است؟

رسولی خطاب به آخوندی:

سازمان پهن و پیچیده ای داریم. نظرتان را در مورد مداخله شهرداری در زندگی مردم تشریح کنید

آخوندی در پاسخ به سوالات نمایندگان شورای شهر چه گفت؟

عباس آخوندی در پاسخ به سوالات اعضای شورای شهر تهران در رابطه با برنامه‌هایش گفت: یکی از اصلی‌ترین چالش‌های ما بحث مالی در شهرداری تهران است، تا سال 1392 اسناد مالی تلفیقی مصوب داریم و بی‌انضباطی مالی در شهرداری بسیار گسترده است.

وی ادامه داد: درآمد تهران عمدتا متکی به شهرفروشی شده است هزینه‌های جاری شهر آنقدر زیاد است که هزینه عمرانی تنها یک هفدهم هزینه کل بودجه است. با توجه به تحریم‌ها اقتصاد ملی هم دچار مشکل است. در رابطه با مسائل مالی شهرداری بحث نظام مالیه محلی راهکاری مناسب است که برای آن باید بحث حکمروایی شهری را بپذیریم. شهرداری پایتخت باید متقاضی تحولات استراتژیک در نظام مدیریتی تهران باشد.

نامزد تصدی سمت شهرداری تهران با اشاره به اهمیت خصوصی‌سازی بیان کرد: شهرداری تهران 41 سازمان و شرکت دارد و تهران بسیار سنگین اداره می‌شود. خصوصی‌سازی می‌تواند بار اداره تهران را سبک کند برای نظام تامین مالی شهرداری تهران می‌توانیم یک مشاور بین‌المللی بگیریم تا در این حوزه بازنگری شود.

آخوندی با بیان اینکه سازمان شهرداری چارتی بسیار آشفته دارد، گفت: سازمان مرکزی و مناطق شهرداری بسیار متورم هستند شاید از 42 سال گذشته نظام شهری تهران را با تکیه بر تجارب اداری بازنگری نکرده باشیم که در این حوزه نیز نیاز به یک مشاور بین‌المللی احساس می‌شود.

وی تاکید کرد: من تیم ندارم و این یکی از خوبی‌های من است کسی که شهردار می‌شود باید سازمان را رهبری کند؛ نه اینکه مدیران خود را بر سر کار بیاورد. من در مناصب قبلی خود کمترین نیروی نیروی انسانی را برده‌ام اما بیشترین تغییرات را ایجاد کرده‌ام.

او ضمن اشاره به اهمیت خط متروی شش و هفت تهران بیان کرد: یک پروژه که در وزارت راه و شهرسازی تعریف کردیم انتقال مراکز باربری از تهران به خارج از آن است. حدود 25 هزار کامیون و وسایل نقلیه سنگین وارد کشور می‌شوند و اساسا می‌توان مراکز بارانداز را از تهران بیرون برد. اگر ما در شهرداری کمک کنیم بندر خشکی در خارج از تهران داشته باشیم می‌توانیم 800 هکتار اراضی برای زندگی در ضعیف‌ترین نقاط شهری تهران ایجاد کنیم.

به گفته عباس آخوندی، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، توجه به پروژه‌های هویت‌بخش و ایجاد ستادهای بازآفرینی محله‌ای از دیگر برنامه‌های او برای تصدی سمت شهرداری تهران است.

آخوندی ادامه داد:‌ یک ایده که در وزارت راه هم آن را اجرا کردم ایجاد مرکز توسعه بود در مرکز توسعه شهر تهران همه می‌توانند زیر 30 سال باشند و این مکان می‌تواند جایی برای خلق ایده‌های جدید باشد در چنین مراکزی راجع به فناوری‌های نو، نحوه هوشمندسازی شهر، ارتباط یک به یک با شهروندان، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و استارت‌آپ‌های شهری بحث شود.

وزیر سابق راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه اولین ارزشی که پیگیری می‌کنم حاکمیت قانون است، گفت: قانون فصل الخطاب است و در همه عرصه‌ها کمک‌کننده است. ما قوانینی که تصویب می‌شود کنار می‌گذاریم و نظامات جدید ایجاد می‌کنیم که این از اشکال‌های ما است من در یادداشت کناره‌گیری از دولت هم به حاکمیت قانون اشاره کردم. بنابراین داستان نگاه از بالا به پایین من ساخته و پرداخته برخی رسانه‌ها است.

آخوندی با اشاره به اهمیت اصل دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات گفت: من در وزارت راه هم چنین دسترسی را ایجاد کردم. سامانه اطلاعات راه‌ها را داریم که بعضا در روز بیش از پنج میلیون بار به آن مراجعه می‌شود.

وی تاکید کرد: من موافق ترک تشریفات مناقصه نیستم و تمایل دارم بر مبنای رقابت کار کنم.

آخوندی با اشاره به اهمیت پایبندی به اخلاق عمومی اظهار داشت: برای اداره کشور نیاز به اخلاق عمومی داریم که لازمه آن پایبندی به قانون و پایبندی به اهمیت دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات است.

نامزد تصدی شهرداری تهران با اشاره به بحث مبارزه با فساد گفت: مبنای مدیریت من مبارزه با فساد است اگر قرار باشد من شهردار شوم کوچکترین تسامحی در این زمینه نخواهم داشت. مشکلی که در فضای رسانه‌ای دارم هم مربوط به همین بحث است. رسانه شامل خبرنگاران تیزبین است اما ما علاوه بر رسانه، ضدرسانه هم داریم که متکی به باندها و ایجاد جنگ روانی و تخریب شخصیت‌ها است. اگر حرف‌هایی که درباره من می‌گویند یک سر سوزن درست بود چگونه می‌توانستم پنج بار از مجلس رای اعتماد بگیرم.

وی ادامه داد: یک گروه ضدرسانه بسیار قدرتمند و پولدار در ایران ایجاد شده که جوسازی می‌کند؛ وگرنه رابطه من با رسانه همواره خوب بوده است. پس از سال‌ها در ایران هواپیمای نو وارد شد و آنگاه یک خبرنگار از من سوال کرد آیا این هواپیماها دست دوم و کهنه است این فضایی که درست می‌کنند مسموم است؛ وگرنه من در برابر رسانه صبور و خاضع هستم.

نامزد تصدی سمت شهرداری تهران در بخش بعدی سخنان خود ضمن تشکر از اعضای شورای شهر که وی را انتخاب کردند، بیان کرد: من در این مدت با هیچ کس برای تصدی این سمت تماس نگرفتم اما باید توجه کنیم که پارلمان شهری، شهرداری و سازمان شهرداری نظام حکمروایی شهری را تشکیل می‌دهند و نه شهردار باید در کار شورا دخالت کند، نه شورای شهر باید در امور اجرایی شهردار دخالت کند.

وی افزود: سخنانی که گفتم حتما مخاطره دارد، اگر اعضای محترم شورای شهر به من رای دهند این گونه استنباط می‌کنم که ریسک سخنان مرا پذیرفته‌اند.

غلامرضا انصاری؛ باید هویت شهری را بازسازی کنیم

غلامرضا انصاری یکی از کاندیداهای پست شهرداری تهران با تشریح برنامه‌های خود در نوبت عصر جلسه شورای شهر تهران با بیان اینکه در سه بازه زمانی کوتاه، میان و بلندمدت برنامه‌های خود را تدوین کرده‌ام گفت: در کوتاه مدت تعامل با بانک‌ها، تعامل با دستگاه‌های دولتی، در میان مدت تعامل با اصناف، تعامل با ارگان‌ها و سازمان‌ها و همچنین توسعه مبلمان شهری را در دستورکار قرار خواهم داد و در بلند مدت نیز اجرای قانون مدیریت پسماند، توسعه حمل و نقل ریلی، زنده کردن شب‌های تهران و ... را پیگیری خواهم کرد.

وی با بیان اینکه معتقدم که شفافیت سرلوحه امور باید قرار گیرد گفت: با بارگذاری املاک بزرگ مقیاس و بارگذاری املاک بانک‌ها می‌توانیم از کمک آنها بهره‌مند شویم.

این کاندیدای شهرداری تهران با بیان اینکه بسترسازی و توانمندسازی اجتماعی، هوشمند سازی، توسعه زیرساخت‌های شهری و جلب مشارکت بخش عمومی و خصوصی راهکار اصلی حل مشکلات است، افزود: بافت فرسوده یک سرمایه است و باید تلاش کنیم تا هویت شهری‌مان بازسازی شود.

وی با بیان اینکه شاهد ضعف در جلب مشارکت‌های اجتماعی هستیم، گفت: امیدوارم بتوانیم در دوره مدیریت بنده مشارکت حداکثری شهروندان را جلب کنیم.

فخاری خطاب به انصاری:

برنامه شما برای مواجهه با ابرچالش آب در تهران چیست؟

چالش اصلی منطقه شهری تهران و حومه موضوع آب می باشد. چگونه میتوان مردم را در این خصوص حساس کرد؟ و شهرداری به عنوان یک همکار اصلی در حوزه مدیریت منابع آب چگونه باید عمل کند؟

افشین حبیب‌زاده خطاب به انصاری:

در یکسال گذشته به جهت مشکلات مالی در حوزه کارگری با مشکلاتی مواجه بودیم. همین امروز عده‌ای از کارگران پیمانکاران طرف قرارداد با شهرداری هستند، مقابل شورای شهر تجمع کردند که ماه‌ها است حقوق نگرفته‌اند. از سوی دیگر گروهی از کارگران شرکت واحد نیز می‌خواهند بازنشسته شوند اما امکان تسویه حساب با آنها وجود ندارد. برای رفع این مشکل چه برنامه و راهکاری دارید؟

آخوندی و حناچی گزینه های نهایی تصدی شهرداری تهران

اعضای شورای شهر تهران عصر امروز با با 21 رأی آرای خود آقایان عباس آخوندی 16 رأی و حناچی11 رأی را به عنوان گزینه‌های نهایی شهرداری تهران انتخاب کردند. همچنین تقوی نژاد 10 رأی و انصاری 3 رأی اخذ کردند.

با رای اعضای شورای شهر و در راستای ادامه روند انتخاب شهردار تهران، روز سه‌شنبه نیز جلسه شورای شهر تهران برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها