کد خبر: 244529
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۱ ۱۳:۳۲:۰۰
| |

​مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان خبر داد:

انفجار زباله در گیلان/ عدم مدیریت صحیح شهرداران در مراکز دفن پسماند

​مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به معضل زباله که از سالیان دور دست به گریبان این استان است از معرفی برخی شهرداران به دستگاه قضایی در خصوص عدم مدیریت صحیح مراکز دفن پسماند خبر داد.

انفجار زباله در گیلان/ عدم مدیریت صحیح شهرداران در مراکز دفن پسماند
کد خبر: 244529
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۱ ۱۳:۳۲:۰۰

اعتمادآنلاین| قربانعلی محمدپور ​مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: اداره‌کل حفاظت محیط زیست گیلان در دوره مدیریت چند سال اخیر علی رغم داشتن شرح وظایف صرفا نظارتی، موضوع ساماندهی و ارتقاء فنی مدیریت پسماند استان را به طور جدی تحت پیگیری قرار داده است.

وی با بیان اینکه گیلان، بعنوان یکی از زیباترین و سرسبزترین استانهای کشور که از نعمتهای بزرگ الهی چون کوه، دریا، جنگل و آبشارها، رودخانه‌ها و ییلاقات سرسبز برخوردار است، افزود: این استان با معضلات بزرگی از سالیان دور دست به گریبان است که یکی از مهمترین آنها زباله بوده است.

محمدپور ادامه داد: زباله‌ها و مراکز دفن ضمن بر هم زدن چشم اندازهای بکر طبیعی گیلان موجبات آلودگی و تخریب این اکوسیستم زیبا را فراهم آورده است که اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان در دوره مدیریت چند سال اخیر علی رغم داشتن شرح وظایف صرفا نظارتی، موضوع ساماندهی و ارتقاء فنی مدیریت پسماند استان را به طور جدی تحت پیگیری قرار داده است که نتایجی از جمله می‌توان به موارد صدور مجوز و نهایی شدن موضوع احداث زباله سوز استان را نام برد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان خاطرنشان کرد: آغاز عملیات اجرایی ساماندهی مرکز دفن سراوان، صدور مجوز جهت احداث سیستم تصفیه شیرابه محل دفن و پیگیری شروع عملیات اجرایی آن توسط شهرداری به منظور کاهش اثرات زیانبار آن بر رودخانه زرجوب از دیگر پیگیری‌های این اداره کل است.

محمدپور ادامه داد: پیگیری موضوع ارتقاء و بهبود اجرای طرح تفکیک از مبدا از 40 درصد در سطح خانوار در ابتدای سال به 70 درصد در سطح شهر رشت و همچنین اجرای طرح تفکیک در تمامی 52 شهر استان، پیگیری اجرای طرح مدیریت سبز در کلیه ادارات دولتی استان، پیگیری راه‌اندازی مرکز دفن پسماند ویژه استان، پیگیری موضوع اصلاح 3 کارخانه کمپوست موجود استان جهت افزایش ظرفیت از 300 تن در روز در ابتدای سال به 600 تن در پایان سال، صدور مجوز جهت احداث 2 کارخانه کمپوست شهرستانهای تالش و لنگرود و اختصاص اعتبار لازم از طریق سازمان دهیاریها وشهرداریهای کشور جهت احداث، اختصاص مبلغ اعتبار لازم جهت اصلاح و رفع مشکلات کارخانه کمپوست رودسر از دیگر اقدامات این اداره کل است.

وی به معرفی برخی شهرداران به دستگاه قضایی در خصوص عدم مدیریت صحیح مراکز دفن پسماند اشاره کرد و ادامه داد:همچنین این اقدامات منجر به تجهیز بیمارستانهای استان جهت امحاء پسماندهای عفونی شد.

محمدپور گفت: در پایان سال96 مجموع 100 درصد بیمارستانهای استان اقدام به مدیریت پسماند عفونی کرده و در بخش خصوصی ( مطبها ؛ آزمایشگاهها و ... ) درصد مدیریت پسماند عفونی از 40 درصد در ابتدای سال به 60درصد افزایش پیدا کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: به‌ منظور کاهش آلاینده‌های ورودی به رودخانه زرجوب و گوهررود از مجموع بیمارستان‌های شهر رشت تعداد 6 بیمارستان مجهز به سیستم تصفیه فاضلاب شده و مابقی نیز در مرحله احداث هستند، همچنین احداث تصفیه‌خانه شهرصنعتی نیز طراحی و شرف آغاز عملیات اجرایی است.

وی افزود: تحقق کامل هریک از موارد اشاره شده جزء برنامه‌ها واهداف اساسی اداره کل محیط زیست گیلان در مقوله مدیریت پسماند بوده که این فرایند باقوت و قدرت تمام تحت پیگیری قرار خواهد گرفت.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها