محمد جواد ظریف:

اروپا هنوز آمادگی اجرای تعهد سیاسی با پرداخت هزینه اقتصادی ندارد

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: حیات توافق با هدف کسب مزایای اقتصادی آن باید حفظ شود و اروپایی‌ها برای حفظ آن برخی تعهدات را اجرا و حتی در محافل سیاسی اعلام کردند، اما در عرصه اجرا و عمل، موانعی بر سر راهشان قرار گرفت.

اروپا هنوز آمادگی اجرای تعهد سیاسی با پرداخت هزینه اقتصادی ندارد
کد خبر: 244703
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۲ ۰۹:۱۸:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد جواد ظریف در گفت‌وگو با روزنامه قطری العربی الجدید چاپ لندن در پاسخ به این سوال که آیا همانطور که حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران می‌گوید تحریم‌های اقتصادی روی شما تاثیر نگذاشته است، اگر اینگونه باشد چرا شما در تمامی سطوح تلاش می‌کنید تا شرکایی پیدا کنید که با تحریم‌ها مخالفت کنند، گفت: طبیعتا تحریم‌ها تاثیرات اقتصادی به دنبال دارند اما بر سیاست ما تاثیری نگذاشته است و دور دوم تحریم‌ها چیز جدیدی نداشت. ما نتایج تحریم‌ها را از شش ماه پیش یعنی از زمان خروج آمریکا از برجام و بلکه از اکتبر گذشته وقتی که فعالان اقتصادی فهمیدند دونالد ترامپ این تصمیم را اتخاذ می‌کند لمس کردیم. از آن زمان تبعات آن روی اقتصاد تاثیر گذاشت و مردم را هدف قرار داد و آمریکایی‌ها امید داشتند که این فشار موجب می‌شود ملت به دولت فشار بیاورد تا سیاستش را تغییر دهد و یا حتی تمام نظام را تهدید کند.

وی در پاسخ به این سوال که تاریخ 5 نوامبر به پایان رسید و علیرغم وعده ها هنوز در رابطه با سازوکار مالی اروپایی ها چیزی اعلام نکردید و اتحادیه اروپا تا کنون حتی جایی برای قرار دادن سیستم اقتصادی(spv) پیدا نکرده است تا چه میزان به هدف و نیت اروپایی ها در مقابله با تحریم ها اعتماد دارید گفت: حیات توافق با هدف کسب مزایای اقتصادی آن باید حفظ شود و اروپایی‌ها برای حفظ آن برخی تعهدات را اجرا و حتی در محافل سیاسی اعلام کردند، اما در عرصه اجرا و عمل، موانعی بر سر راهشان قرار گرفت و ما می‌دانیم که اروپایی‌ها هنوز آمادگی اجرای تعهد سیاسی را هم‌زمان با پرداخت هزینه اقتصادی ندارند، آن‌ها تلاش می‌کنند تا بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای دستاوردهای‌شان را حفظ کنند. این سیاست در طولانی مدت به سود اروپایی ها نخواهد بود بلکه هزینه بیشتری متحمل خواهند شد با این حال ما ارتباط مداوم با شرکای اروپایی ، چین و روسیه داریم و تلاش می کنیم تا راه هایی برای مقابله با تحریمها و یا کاهش آنها پیدا کنیم. درست است که آمریکا قدرت اقتصادی زیادی دارد اما علیرغم نگرانی برخی شرکت ها تمام کشورهای جهان مخالف تحریم های آمریکا هستند.


محمدجواد ظریف در پاسخ به این سوال که آیا روابط شما با چین، ترکیه و هند برای حفظ اقتصاد ایران کافی است گفت: اقتصاد ایران قدرت رشد و پیشرفت دارد و روابط با کشورهای دیگر یکی از دلایل این امر است ، ما توان های داخلی داریم ؛ توان انسانی، طبیعی ، علمی و فنی و همه آنها بر آینده اقتصاد تاثیر می گذارند. روابط خارجی بسیار مهم است اما تنها راه پیشرفت و گسترش اقتصاد نیست و این مساله باعث شده است که ایران متفاوت تر از دیگر کشورهای منطقه باشد که اگر روابط شان با دیگر کشورها نبود نمی توانستند مقاومت کنند. این مساله نه تنها ما را در مقابله با تحریم ها کمک کرد بلکه در عبور از آنها نیز به ما کمک می کند.

وزیر خارجه کشورمان در رابطه با معافیت برخی کشورها از تحریم‌های نفتی گفت: ما پیش از این گفتیم که آمریکا نمی‌تواند صادرات نفت ایران را به صفر برساند و این همین چیزی است که به دست آمد و به دست می آید ، آمریکا نمی تواند صادرات ما را به طور گسترده کاهش دهد. ایران توان صادرات نفت خود را دارد و بازار جهانی به آن نیاز دارد و به همه ثابت خواهد کرد که با قدرت در آینده در بازار حضور پیدا می کند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها