حسین کروبی:

روی سر افراد «هاله نور» نگذاریم / نباید به بهانه سوءاستفاده مخالفان از بازگویی حقیقت اجتناب کرد

حسین کروبی درباره نامه‌های اخری گفت: باید بدانیم که نامه‌نگاری‌های اخیر در راستای شفافیت برخی مسائل بوده است و ما نباید هاله مقدس روی افراد ترسیم کنیم. هدف از این نامه‌نگاری‌ها مچ‌گیری نبوده و نباید به بهانه سوءاستفاده منتقدان و مخالفان از بازگویی حقیقت اجتناب کرد.

روی سر افراد «هاله نور» نگذاریم / نباید به بهانه سوءاستفاده مخالفان از بازگویی حقیقت اجتناب کرد
کد خبر: 244704
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۲ ۰۹:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| دو روز پیش الیاس حضرتی قائم‌مقام دبیرکل اعتماد ملی و نماینده مردم تهران در مجلس با نگارش نامه‌ای خطاب به محسن هاشمی و حسین کروبی درخواست کرد از طرح اتهامات بیهوده پرهیز کنند. در نامه حضرتی آمده است: «نیاز به یادآوری نیست که مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین شیخ مهدی کروبی از یاران برجسته امام خمینی(ره) بودند و هر دو در میان یاران و دوستداران آن حضرت، از محبوبیت و مقبولیت فراوانی برخوردارند. منسوبان به این دو خانواده مومن و انقلابی و اصیل هم دارای همین جایگاه مردمی هستند و طبعا علاقه‌مندان به انقلاب و نظام انتظار ندارند این‌گونه مکاتبات را از شما شاهد باشند. این مکاتبات نه تنها نوعی تضاد و تقابل را تداعی می‌کند بلکه با عرض شرمندگی باید بگویم که از بعضی تعابیر آنها بوی نقار به مشام می‌رسد.» در همین راستا تصمیم گرفتیم گفت‌وگویی با حسین کروبی درباره نامه‌نگاری‌های اخیرش با فرزند مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی انجام دهیم.

حسین کروبی با استقبال از نامه حضرتی به دلسوزانه بودن لحن این نامه اشاره کرد و گفت: از آقای حضرتی بابت دل‌مشغولی که در این باره داشتند، تشکر می‌کنم اما باید بدانیم که نامه‌نگاری‌های اخیر در راستای شفافیت برخی مسائل بوده است و ما نباید هاله مقدس روی افراد ترسیم کنیم. کروبی معتقد است هدف از این نامه‌نگاری‌ها مچ‌گیری نبوده و نباید به بهانه سوءاستفاده منتقدان و مخالفان از بازگویی حقیقت اجتناب کرد. مشروح گفت‌وگوی حسین کروبی را در ادامه می‌خوانید:

شامگاه دوشنبه الیاس حضرتی با نگارش نامه‌ای خطاب به شما و محسن هاشمی‌رفسنجانی درخواست کرد از طرح اتهامات بیهوده پرهیز کرده و موجبات سوءاستفاده مخالفان را فراهم نکنید. آیا این نامه را خواندید؟ اکنون که کمی از نامه‌نگاری‌ با محسن هاشمی فاصله گرفته‌اید، به نظر شما این نامه‌نگاری‌ها درست بود؟

نامه آقای حضرتی را خواندم و از ایشان بابت دلسوزی که به خرج دادند، تشکر می‌کنم. ایشان از دوستداران انقلاب هستند و بابت همین دلسوزی و علاقه‌مندی به انقلاب در نامه خود توصیه‌هایی مطرح کردند و من نیز فرمایشات ایشان را قبول دارم به ویژه آنکه در شرایط کنونی اصلا صلاح نیست که خدایی نکرده اتهاماتی نسبت به فردی مطرح شود اما باید به یک موضوع توجه شود و آن طرح مباحث اینچنینی برای ثبت در تاریخ است. این مباحث چراغ راه تاریخ و مفید برای آیندگان است اما قبول دارم، طرح مباحث باید از تهمت و افترا تهی باشد.

هدف از نامه‌نگاری میان شما و محسن هاشمی‌رفسنجانی از نظر شما چه بود؟

هدف ما از نامه‌نگاری‌هایی از این دست مچ‌گیری یا محاکمه فرد خاصی نیست، بلکه هدف روشنگری برای آیندگان است که بدانند مسوولان سیاسی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی که اتخاذ کردند، مفید بوده یا خیر؟ آیا در تصمیم‌گیری دچار اشتباه شده‌اند یا خیر؟ اشتباهی که به واسطه آن ممکن است، کشور ده‌ها سال گرفتار مصیبت شده باشد.

-مورد مشخصی از این به زعم شما اشتباه می‌توانید عنوان کنید؟


به عنوان مثال خدمت‌تان می‌گویم که چه ایرادی دارد انتخابات ریاست‌جمهوری سال 84 مورد بررسی و آسیب‌شناسی واقع شود. بررسی شود که آیا عملکرد آقایان خاتمی و کروبی در انتخابات ریاست‌جمهوری آن سال صحیح بوده است یا خیر. خدایی نکرده ما قصد مچ‌گیری یا محاکمه این دو بزرگوار را نداریم که بگوییم آقای کروبی شما اشتباه کردید یا آقای خاتمی که به واسطه برگزاری انتخابات آن سال و حمایت از آقای هاشمی و سپس حمایت و دعوت از آقای معین و همچنین دعوت از آقای مهرعلیزاده برای شرکت در کاندیداتوری، آن اشتباه کردید؛ اما باید مشخص شود که عملکرد آقای کروبی منجر به روی کار آمدن احمدی‌نژاد شد یا عملکرد آقای خاتمی؟ چه ایرادی دارد که مشخص شود کدام یک از این دو بزرگوار باعث رییس‌جمهور شدن احمدی‌نژاد شدند که اکنون تمامی گروه‌های سیاسی اتفاق‌نظر دارند که دوران ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد ضربه بزرگی به کشور زد. تفاوت اصلاح‌طلبان با اصولگرایان در مورد احمدی‌نژاد در آن است که ما معتقدیم احمدی‌نژاد در تمام مدت 8سال به کشور ضربه زد اما اصولگرایان معتقدند که احمدی‌نژاد در چهار سال دوم عوض شد. حال که همگان معتقدند احمدی‌نژاد به کشور ضربه بزرگی زده است، نباید بررسی شود که کدام عملکرد موجب روی کار آمدن احمدی‌نژاد شد؟

منظور شما آن است که عملکرد آقای خاتمی منجر به ظهور احمدی‌نژاد شده است؟

خدایی نکرده من قصد تهمت و مچ‌گیری ندارم ما فقط می‌خواهیم برای آیندگان مشخص شود که چه عاملی سبب شد در سال 84 احمدی‌نژاد پیروز انتخابات شود که به واسطه آن انتخاب کشور تا ده‌ها سال آینده روی خوش به خودش نخواهد دید. ما باید از ترسیم هاله مقدس روی افراد و چهره‌های مختلف اجتناب کنیم. ما نباید از بررسی عملکرد یک مسوول سیاسی وحشت داشته باشیم. دلیل پیشرفت کشورهای غربی نیز همین عامل مهم است که هیچ‌کس در آن کشور‌ها مقدس نیست و تمامی افراد موظف به پاسخگویی هستند. امروز 40 سال است از انقلاب اسلامی ایران گذشته است و ما باید به دنبال پاسخ سوال‌های‌مان باشیم. در پاسخگویی هیچ‌کس مقدس نیست. این تقدس‌زدایی باید در ابتدا شامل حال ما اصلاح‌طلبان شود و سپس سراغ چهره‌های جریان مقابل برویم.

با توجه به رحلت برخی شخصیت‌های تاثیرگذار انقلاب یا محدودیت‌هایی که امروز برای برخی چهره‌های اصلاح‌طلب وجود دارد، به نظر شما مطرح کردن چنین موضوعاتی منجر به مبهم‌تر شدن موضوع نمی‌شود؟

در نامه‌ای که آقای کروبی خطاب به مجلس خبرگان رهبری نوشتند، دو مطلب از مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی نقل شده بود که واکنش آقای محسن هاشمی را در پی داشت. ایشان در آن نامه توضیحاتی را نسبت به مطالب عنوان شده در نامه آقای کروبی ارایه کرد و من نیز توضیحات بیشتری را در نامه‌ای خطاب به محسن هاشمی ارایه کردم. مطرح کردن موضوعاتی از این دست نه تنها موضوعات را مبهم‌تر و پیچیده‌تر نمی‌کند بلکه گامی رو به جلو در راستای شفافیت است.

به نظر شما ممکن است، جریانات مخالف و منتقد از این نامه‌نگاری‌ها سوءاستفاده کرده و در‌راستای تفرقه‌افکنی میان چهره‌های اصلاح‌طلب سوءاستفاده کنند؟

ما نمی‌توانیم به بهانه آنکه ممکن است برخی از موضوعات مطرح شده سوءاستفاده کنند، چشمان خود را بر واقعیت ببندیم. به عنوان مثال ما نمی‌توانیم نسبت به وقوع فساد در کشور بی‌تفاوت باشیم، زیرا از این فساد ممکن است رسانه‌های خارجی و دشمنان سوءاستفاده کنند. ما نمی‌توانیم چیزی نگوییم تا دیگران سوءاستفاده نکنند. ما متوجه هستیم که برای موضوعات مختلف باید ظرف زمان و مکان را در نظر بگیریم اما اینها دلیل نمی‌شود به بهانه سوءاستفاده دیگران برخی موضوعات لاپوشانی شود.ژ

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها