کشف 50 داستان کوتاه از برنده نوبل ادبیات

نسخه‌های دست نوشته از 50 داستان کوتاه نوشته «نجیب محفوظ» نویسنده مصری برنده نوبل ادبیات در خانه دخترش پیدا شد.

کشف 50 داستان کوتاه از برنده نوبل ادبیات
کد خبر: 244820
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۲ ۱۳:۲۷:۰۰

اعتمادآنلاین| این دست‌نوشته‌ها توسط «محمد شوعیر» خبرنگار مصری در خانه دختر «محفوظ» و در داخل جعبه اوراق این نویسنده پیدا شده و در حالی که برخی از آنها پیش از این در مجلات منتشر شده بود، 18 داستان کوتاه آن تاکنون منتشر نشده‌اند.

این داستان‌های حکایت-مانند قرار است از تاریخ 11 دسامبر 2018 همزمان با تولد این نویسنده مصری به زبان عربی منتشر شود و از پائیز سال آینده نیز توسط انتشارات «راجر آلن» به زبان انگلیسی عرضه خواهد شد.

«محفوظ» در پائین این دست‌نوشته‌ها آورده است "برای انتشار 1994". در این برهه زمانی که «نجیب محفوظ» 82 ساله بوده دوران بسیار دشورای را پشت سر می‌گذاشت چرا که تهدید به قتل شده بود و توسط پلیس محافظت می‌شد، با این وجود یکی از اعضای گروهای افراطی در همان سال و خارج از شهر قاهره با چاقو به او حمله کرد. وی از این حمله جان سالم به در برد اما به سبب آسیب به عصب‌های دست راستش تنها میتوانست روزانه چند روز بنویسد، بنابراین از آن پس بیشتر داستان‌هایش را برای دیگران دیکته می‌کرد.

«نجیب محفوظ» که محبوب‌ترین رمان‌نویس دنیای عرب شناخته می‌شود، متولد 1911 در قاهره، در طول 70 سال فعالیت ادبی خود بیش از 50 رمان‌، پنج نمایشنامه‌، 350 داستان کوتاه و ده‌ها فیلمنامه را به نگارش درآورد و بسیاری از کارهای او در مصر و کشورهای دیگر مورد اقتباس تلویزیونی و سینمایی قرار گرفته‌اند. او در سال 1988 توانست عنوان اولین نویسنده عرب برنده جایزه نوبل ادبیات را کسب کند.

«گدا»، «کوچه مدق»، «خواب»، «جنایت»، «در گذر قصر»، «زیر سایبان»، «راه» و «وراجی روی نیل» از جمله کتاب‌هایی هستند که تاکنون از وی به زبان فارسی منتشر شده است.

منیع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها