کد خبر: 245070
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۳ ۱۲:۵۲:۰۰
| |

وزیر دفاع اسرائیل از کابینه این رژیم کنار رفت؛

استعفای جنجالی آویگدور لیبرمن به دنبال آتش‌بس با حماس

آویگدور لیبرمن وزیر دفاع رژیم صهیونیستی، امروز در کنفرانس مطبوعاتی که پس از جلسه او با حزب «اسرائیل بیتنا» برگزار شد اعلام کرد «من امروز استعفای خود را از پست وزارت دفاع اعلام می‌کنم.»

استعفای جنجالی آویگدور لیبرمن به دنبال آتش‌بس با حماس
کد خبر: 245070
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۳ ۱۲:۵۲:۰۰

اعتمادآنلاین| شبکه دو تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد، لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل امروز درخواست استعفای خود را به نتانیاهو ارائه داد.

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین ، آویگدور لیبرمن وزیر دفاع رژیم صهیونیستی، امروز در کنفرانس مطبوعاتی که پس از جلسه او با حزب «اسرائیل بیتنا» برگزار شد اعلام کرد «من امروز استعفای خود را از پست وزارت دفاع اعلام می‌کنم.»

به گزارش اورشلیم پست، با اعلام استعفای لیبرمن، تقلا برای کسب مقام وزارت جنگ آغاز شده است. از جمله این افراد وزیر آموزش نتفلی بنت و چند وزیر عضو حزب لیکود ادعا می‌کنند که جانشینان به حق لیبرمن هستند.

شبکه دو تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز صبح امروز (چهارشنبه) در گزارشی اعلام کرده بود که لیبرمن امروز درخواست استعفای خود را به نتانیاهو ارائه می‌دهد.

داستان از آن‌جا آغاز شد که دفتر نخست‌وزیر اسرائیل، روز سه‌شنبه اعلام کرده بود اعضای کابینه به طور یکپارچه برای اجرای آتش‌بس با حماس رأی داده‌اند.

با این حال، دفتر لیبرمن در واکنش به اطلاعیه دفتر نخست وزیر اعلام کرد، «اطلاعیه‌ای که مدعی شده بود آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع از توقف حملات به غزه حمایت می‌کند، اخبار جعلی است. موضع وزیر دفاع ثابت است و تغییر نکرده است.»

چهار وزیر کابینه نتانیاهو، مخالفت خود را با آتش‌بس ابراز کردند. این چهار وزیر عبارتند از لیبرمن، زی‌یف الکین وزیر کشور و حفاظت از محیط زیست (حزب لیکود)، نفتلی بنت، وزیر آموزش (حزب بیت یهودی) و آیلت شاکد، وزیر دادگستری (حزب بیت یهودی).

لیبرمن چند هفته پیش از ملاقات با اعضای حزب متبوعش «اسرائیل بیتنا»، خواستار رویکردی سخت‌گیرانه‌تر به حماس شد. او گفته بود: «راهی برای رسیدن به توافق با حماس وجود ندارد. ما نمی‌توانیم بدون وارد کردن شدیدترین ضربه، صلح و آرامش را در جنوب برقرار کنیم.»

رسانه‌های اسرائیلی به نقل از نزدیکان نتانیاهو مدعی شدند، اگر لیبرمن استعفا دهد، نخست‌وزیر کنست را منحل کرده و درخواست برگزاری انتخابات زودهنگام خواهد داد.

روز گذشته و پیش از آتش‌بس در غزه، جنبش حماس اعلام کرده بود که اگر نتانیاهو خواهان توقف حملات است، لیبرمن را برکنار کند.

این وزیر مستعفی اسرائیلی، پس از اعلام استعفایش در کنفرانس مطبوعاتی گفت: «دلیل استعفا، اعلام آتش بس اسرائیل در برابر غزه است.»

او همچنین با درخواست برگزاری انتخابات زودهنگام افزود: با تصمیم اعلام آتش بس با غزه مخالفت کردم زیرا باعث آرامش کوتاه مدت ما می شود اما حمایت و تسلیم در مقابل تروریسم است. او همچنین گفت: مجبور شدم با انتقال پول قطر به غزه موافقت کنم. حزب اسرائیل بیتنا، ائتلاف نتانیاهو را ترک خواهد کرد.

جنبش حماس در واکنش به اعلام خبر استعفای لیبرمن اعلام کرد: استعفای لیبرمن نشانگر قبول شکست و ناتوانی است.

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع 60 ساله کابینه بنیامین نتانیاهو، سیاست‌مداری متولد شوروی سابق است که تا 14 نوامبر 2018 وزیر دفاع این رژیم بود. او پیش‌تر از سال 2009 تا 2012 و بار دیگر از 2013 تا 2015 وزیر امور خارجه اسرائیل بود. او پیش از این نماینده کنست و معاون نخست‌وزیر اسرائیل بوده است.

لیبرمن در سال 1999، حزب سکولار و ملی‌گرای افراطی «اسرائیل بیتنا» یعنی «اسرائیل، خانه ما» را تأسیس کرد. بسیاری از طرفداران این حزب یهودیان مهاجر روس زبان هستند که در دوران شوروی سابق به فلسطین اشغالی مهاجرت کردند. این حزب، به گفته روزنامه تلگراف، نقشی کلیدی در دولت‌های ائتلافی این رژیم داشته است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها