کد خبر: 245638
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۸ ۰۹:۳۸:۰۰
| |

نعمت احمدی، حقوق‌دان در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

ماموران خاطی رشت باید تحت پیگرد قانونی قرار بگیرند/ نوازندگی خیابانی نه جرم است و نه ممنوع

یک حقوق‌دان با انتقاد از نحوه برخورد ماموران انتظامی با نوازندگان خیابانی در رشت، گفت: از هر زاویه‌ و بر اساس هر قانونی به این موضوع نگاه کنیم، این عمل رخ داده مجرمانه است و به باور من دادستان رشت باید علیه کسانی که آن اقدام را انجام داده‌اند، اعمال جرم کنند و تحت تعقیب قرار بگیرند.

ماموران خاطی رشت باید تحت پیگرد قانونی قرار بگیرند/ نوازندگی خیابانی نه جرم است و نه ممنوع
کد خبر: 245638
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۸ ۰۹:۳۸:۰۰

اعتمادآنلاین| نعمت احمدی، حقوقدان با اشاره به انتشار ویدئوی برخورد ماموران انتظامی با نوازندگان خیابانی در رشت، گفت: هر فعل یا ترک فعلی که مجرمانه باشد باید قانون‌گذار آن را تایید کند. یعنی قانون‌گذار بگوید که چه کاری را انجام بدهیم یا چه کاری را انجام ندهیم. من از زمانی که این کلیپ را دیدم هرچه قوانین عمومی، اختصاصی و هر بخشی را که گشتم هیچ اشاره‌ای درباره این در متون قانونی ندیدم.

این حقوق‌دان در ادامه به اعتمادآنلاین توضیح داد: مضاف بر اینکه در نظر بگیریم که برخی مسائل و موضوعات به صورت عرف در جامعه شناخته می‌شود. همین حالا که من از جلوی دفتر در چهارراه ولیعصر و تئاتر شهر عبور می‌کردم یک فردی نشسته بود و ساز می‌زد. همچنین صبح که در حال رانندگی بودم یک آقایی پشت چراغ قرمز ونک در حال نواختن ویولن دلچسب و لذت‌بخشی بود.

وی با بیان اینکه هنوز در خصوص برخورد با نوازندگان خیابانی قانونی نداریم، تصریح کرد: ما نمی‌توانیم یک بام و دو هوا رفتار کنیم. هنوز رویه‌ای نداشتیم که بخواهیم از مخالفت با آن بگوییم. بنابراین نمی‌توانیم آن را ممنوعه بخوانیم. ثانیا این آقایانی که آن حمله را انجام دادند یا ماموران سدمعبر شهرداری یا ماموران انتظامی هستند که در هرصورت ضابط محسوب می‌شوند.

احمدی در ادامه خاطرنشان کرد: ضابطین حتی در مواردی که منع قانونی وجود داشته باشد و فرض بگیریم جرمی صورت گرفته و آن جرم مشهود است، تنها می‌توانند مانع از ارتکاب و گسترش آن شوند. یعنی بساط آنان را مودبانه جمع کرده و تشکیل پرونده داده و به آن رسیدگی کنند. البته اگر جرم باشد که این اقدام جرم تعریف نشده است.

این حقوق‌دان با بیان اینکه رفتار و اقدام مامورانی که به نوازندگان خیابانی حمله کردند مجرمانه است، گفت: از هر زاویه‌ و بر اساس هر قانونی به این موضوع نگاه کنیم، این عمل رخ داده مجرمانه است و به باور من دادستان رشت باید علیه کسانی که آن اقدام را انجام داده‌اند، اعمال جرم کنند و تحت تعقیب قرار بگیرند.

احمدی با تاکید بر این مساله که حتی اگر نوازندگان خیابانی مرتکب جرمی هم شده باشند، نباید ضابط دست به چنین اقداماتی بزند، تصریح کرد: ضابط به تنهایی نمی‌تواند اقدامی کند، مگر آنکه مقام قضایی دستور بدهد. البته در موارد خاص جرم مشهودی انجام بگیرد. به عنوان مثال در مقابل پلیسی یک نزاع و دعوایی صورت می‌گیرد که اگر تا برود و حکم قضایی بگیرد امکان دارد نزاع گسترش یافته و منجر به قتل شود که در این صورت ضابط می تواند جلوی گسترش آن را بگیرد ولی اتفاقی که در رشت رخ داد نه جرم بود و نه شرایط خاص داشت و البته در جامعه ما عرف است.

وی همچنین با اشاره به اینکه گفته می‌شود که این اتفاق در روز شهادت حضرت امام حسن عسگری(ع) بوده و ماموران به این خاطر وارد عمل شده‌اند، گفت: به نظر من این بهانه است. اگر فرض کنیم که این اتفاق در زمان شهادت حضرت امام حسن عسگری(ع) رخ داده و ممنوع بوده است، نباید یک ممنوعیت را با یک جرم متوقف کنیم. در واقع حتی اگر در روز شهادت این اتفاق رخ داده و حتی فراتر از این برویم که جمعی به لهو و لعب مشغول بودند، باز هم نمی‌توان چنین اقدام مجرمانه‌ای را انجام داد.

واکنش نعمت احمدی به برخورد ناجا با نوازندگان خیابانی در رشت

برخورد ناجا با نوازندگان خیابانی در رشت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها