کد خبر: 245860
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۷ ۱۴:۰۰:۰۰
| |

گزارش ویدئویی «اعتمادآنلاین» از دیپلماسی به شیوه ظریف؛

آیا ظریف در چالش با تندروها موفق می‌شود؟

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به عنوان یکی از موثرترین چهره‌های نظام ایران در جوامع بین‌المللی، رهبری دستگاه دیپلماسی را در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به عهده گرفته است؛‌ او حالا با حملات تندروها مواجه شده است، آن هم به دلیل صحبت‌هایی از پشت پرده مخالفت‌ها با FATF.

حجم ویدیو: 11.25M | مدت زمان ویدیو: 00:03:58 دانلود ویدیو
کد خبر: 245860
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۷ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| زبانی نرم و نافذ دارد. در سال‌هایی که ایران در پی تدوین مفادی منصفانه برای قطعنامه 598 بود او به عنوان تنها فرد مسلط بر واژگان و ریزه‌کاری‌های زبان انگلیسی تلاش کرد تا خواسته‌های ایران را در این قطعنامه بگنجاند.

به گزارش اعتمادآنلاین ؛ محمدجواد ظریف سابقه دیپلماتیکی به قدمت انقلاب ایران دارد. هنوز یک سال از فارغ‌التحصیلی‌اش از کالجی در آمریکا نگذشته بود که دیپلماسی را با مشاور شدن در کنسولگری سانفرانسیسکو مزه مزه کرد.

شاید به همین دلیل است که صراحت‌لهجه و اعتمادبه نفس در همه شرایط همان چیزی است که از چهره و بیان او دیده می‌شود. دیپلمات 59 ساله اصفهانی‌الاصل، بار دیگر در سال 92 با انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهور ایران تصمیم گرفت تا تخصص و آموخته‌های خود را به چالش بکشد. آنجا که با توجه به شعار رییس‌دولت یازدهم درباره رقم‌زدن سرانجام خوش برای برنامه هسته‌ای و رهانیدن کشور از دام تحریم‌ها را قبول کرد تا رهبری دستگاه دیپلماسی کشور را به عهده بگیرد. پس از آن بود که با توافق مقامات عالی‌رتبه کشور پرونده هسته‌ای از شورای عالی امنیت ملی به وزارت خارجه سپرده شد تا مستقیما زیر نظر او جریان پیدا کند.

ظریف از همان ابتدا تلاش کرد که هم با همه وجود روش و منش مختص خود را به اجرا درآورد هم کمترین ساختارشکنی را از عرف و قوانین کشور داشته باشد. البته که انتقادهایی هم در مباحث و موضع‌گیری‌هایش درباره حقوق‌بشر به او وارد شد؛ چراکه به اعتقاد منتقدان وقتی صحبت از زندانیان سیاسی - عقیدتی و روزنامه‌نگاران می‌شود ژستی مشابه محمود احمدی‌نژاد، رییس دولت‌های نهم و دهم می‌گیرد و تاکید می‌کند که فردی به دلیل اعتقاد و روزنامه‌نگاری به خاطر کار خبری در بازداشت نیست.

سال‌های حضور او بر ریاست دستگاه‌ دیپلماسی، سال‌های تلاش برای اثبات معادلات معقول بوده؛ به همین دلیل هم ظریف بدل به فردی در جایگاه خود شده که بیشتر اولین‌ها را به نام خود ثبت کرده و از ریسک‌پذیرترین چهره‌های جهان شناخته می‌‌شود. شاید به همین دلیل از همان روزی که توافق هسته‌ای ایران با کشورهای 5+1 انجام شد، او هم به عنوان کاندیدای بالقوه ریاست‌جمهوری برای 1400 در اذهان معرفی شد. اگرچه با وجود اینکه در دولت یازدهم در سطح یک قهرمان ملی مطرح بود در دولت دوازدهم به گفته بسیاری از سیاسیون و نمایندگان منفعل‌تر شده است.

در کنار همه توفیقات، او با دشمنی‌ها و مخالفت‌هایی هم روبرو بوده است. از مخالفان تندرویی که گاهی او را با تاکید بر خودرایی در جریان پرونده هسته‌ای تهدید به چال کردن در راکتور هسته‌ای کردند تا کسانی که به او لقب خائن دادند. هرچند که او همواره گفته است که هرآنچه در برنامه هسته‌ای و توافقات رخ داده است زیر نظر و با مشورت مستقیم رهبری انقلاب بوده است.

حالا هم که تحریم‌های مجدد آمریکا اعمال شده و وزارت امور خارجه به تصویب لایحه مقابله با پولشویی CFT و عضویت غیرهمکار در سازمان اقدام ویژه مالی FATF تاکید دارد و از واقعیت پولشویی در کشور گفته است، برایش خط و نشان می‌کشند و معتقدند به دشمن گرا داده است. به همین دلیل هم برای چندمین و چندمین بار به مجلس احضار شده تا در قالب سوالی که تندروها مطرح کرده‌اند درباره افشاگری‌های اخیرش توضیح دهد. باید دید حضور حامیانش در مجلس و بیان متفاوتش این بار هم او را از چنگ مخالفان می‌رهاند یا داستان به‌گونه دیگری رقم می‌خورد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها