مدیر کل دامپزشکی مازندران:

نگهداری و پرورش بیش از یکصد قطعه انواع طیور در منازل روستایی ممنوع است

مدیر کل دامپزشکی مازندران گفت که بر حسب دستورالعمل ها و قوانین موجود، نگهداری و پرورش بیش از یکصد قطعه انواع طیور در منازل روستائی غیر مجاز است.

نگهداری و پرورش بیش از یکصد قطعه انواع طیور در منازل روستایی ممنوع است
کد خبر: 246036
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۸ ۰۹:۴۹:۰۰

اعتمادآنلاین| حسین رضوانی مدیر کل دامپزشکی مازندران گفت که بر حسب دستورالعمل ها و قوانین موجود، نگهداری و پرورش بیش از یکصد قطعه انواع طیور در منازل روستائی غیر مجاز است.

مدیر کل دامپزشکی مازندران افزود: پرورش تجاری طیور و پرندگان باید در بافت صنعتی و با مجوز انجام شود و در غیر این صورت برخورد می شود.


وی توضیح داد: طبق مقررات روستاییان می توانند کمتر از یکصد قطعه انواع پرندگان از قبیل مرغ، اردک، غاز، بوقلمون، شتر مرغ، کبک، بلدرچین و پرندگان زینتی را به منظور مصرف خانوار روستائی در مکان محصور شده داخل بافت روستا پرورش دهند.
مدیرکل دامپزشکی مازندران از شکل گیری کارگرو ه ساماندهی واحدهای پرورش طیور بومی ، رنگی و غیر مجاز خبر داد و گفت که در این طرح واحدهای دارای پروانه نامعتبر هم شناسایی و تعطیل می شوند.


وی تولید پایدار و بهداشتی را مورد حمایت جهاد کشاورزی و دامپزشکی دانست و افزود: اعمال ضوابط و مقررات فنی و بهداشتی برای اجرای دستورالعمل ابلاغی از سوی وزارت جهاد کشاورزی آغاز شده است.


رضوانی گفت: برای کنترل بیماری ها و جلوگیری از بروز و انتشار برخی از بیماری های مسری و مشترک بین انسان و طیور باید این دستورالعمل بر اساس قوانین موجود اجرائی شود.


وی حمایت از سرمایه گذاری و اشتغال، مدیریت تولید به صورت کمی، کیفی و بهداشتی محصولات طیور و کاهش مخاطرات بهداشتی ناشی از عملکرد واحدهای غیر مجاز و غیر بهداشتی را از دیگر اهداف تشکیل کمیته استانی ساماندهی واحد های پرورش طیور بومی برشمرد.


رضوانی گفت: به طور یقین از این پس روند نظارت بهداشتی و اعمال قوانین برابر ضوابط قضایی بر عملکرد اینگونه واحدها انجام می شود.


پرورش گله ای اردک در شالیزارها ممنوع است

مدیرکل دامپزشکی مازندران همچنین پرورش غیرمجاز انواع ماکیان را در اطراف واحدهای صنعتی و در زمین های شالیزاری، به عنوان یکی از بزرگترین تهدیدات برای صنعت طیور استان دانست.


بیش از 2 هزار و 300 واحد مرغداری در استان مازندران وجود دارد که سالانه با تولید بیش از 180 هزار تن گوشت مرغ حدود 12 درصد گوشت سفید کشور را تامین می کند.


وی با بیان اینکه بر اساس ماده 10 آئین نامه نظارتی بهداشتی سازمان دامپزشکی هر گونه پرورش دام و طیور مستلزم دریافت پروانه است، گفت: از آنجایی که پرورش اردک به صورت گله ای تهدید جدی علیه بهداشت عمومی محسوب می شود، این فعالیت به لحاظ قانونی جرم تلقی می شود.


رضوانی توضیح داد: از آنجایی که شرائط و زمینه شیوع احتمالی بیماری آنفلونزای پرندگان با مهاجرت پرندگان در زمین های شالیزاری وجود دارد، دامپزشکی به هیج عنوان به بهانه اشتغال برخی از جوانان، سلامت و بهداشت عمومی جامعه را به خطر نمی اندازد.


همه ساله در فصل پائیز و زمستان دهها گونه پرنده مهاجر زمستان گذران با جمعیت حدود یک میلیون و 500هزار بال به مازندران مهاجرت می کنند. این پرندگان یکی از انتقال دهندگان ویروس آنفلونزای مرغی در استان هستند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها