رئیس سازمان ملی استاندارد:

اجازه ترخیص 160 هزار تن ذرت باقی مانده در گمرک را نمی دهیم/آمادگی تسهیل استاندارد ورود کالاهای اساسی

رئیس سازمان ملی استاندارد درباره 169 هزار تن ذرتی که به دلیل آفلاتوکسین بالا در گمرک مانده است، گفت اجازه ورود آن به کشور را نمی دهیم، اما مخالفتی با صادرات آن به عراق را نداریم.

اجازه ترخیص 160 هزار تن ذرت باقی مانده در گمرک را نمی دهیم/آمادگی تسهیل استاندارد ورود کالاهای اساسی
کد خبر: 246064
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۸ ۱۰:۲۲:۰۰

اعتمادآنلاین| نیره پیروز بخت امروز در نشست مشترک با رئیس اتاق تعاون و تعاون گران بخش کشاورزی و مواد غذایی در مواجهه با گلایه آنها از بلاتکلیفی 169 هزار تن ذرت در گمرک علی رغم نیاز داخل گفت: از 5.5 میلیون تن ذرتی که قرار بود به کشور وارد شود استاندارد حجم بالایی از آن تایید شد و درباره 169 هزار تن باقی مانده اغراق می‌شود.

وی گفت: ذرتی که وارد کشور شد دو نوع بود که حتی در عکس هایی که از آن داریم، آلودگی این میزان به دلیل داشتن آفلاتوکسین بالا، مشخص است، نمی‌توانیم اجازه واردات آن به کشور را بدهیم، اما مخالفتی هم با صادرات آن به عراق بر مبنای استانداردهای آن کشور نداریم.

وی با اشاره به عضویت اتاق تعاون در شورای عالی استاندارد گفت: این یکی از تحولات مثبتی است که رخ داده است.


پیروزبخت از گفت‌وگو با تعاون گران و شنیدن گلایه ها و انتقادات آنها استقبال کرد و گفت باید گفت‌وگوی بین بخش خصوصی و دولتی ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: بسیاری از گلایه های امروز در سازمان هم مطرح شده و گفت و گوی هایی انجام شده و بی پاسخ نمانده است.


وی در ادامه اتاق تعاون را بر اساس قانون یکی از مهمترین مولفه های توسعه اقتصادی برشمرد و گفت نمی‌توانیم به راحتی از کنار بخش خصوصی بگذریم.

رئیس سازمان استاندارد با اشاره به نقش که تعاونی ها می توانند در برند سازی ایفا کنند، گفت: برای نمونه برند موز چیکیتا محصول یک کار هماهنگ و گروهی است که صرفا از جانب یک تولیدکننده انجام نشده است، اما کدام یک از تعاونی های ما چنین اقدامی را مثلا درباره مرکبات شمال انجام داد؟

پیروز بخت با اشاره به اصلاح قانون تعاون در سالهای اخیر در مجلس گفت: مجلس همچنین روی سازمان ملی استاندارد هم نظر داشته و به اصلاح قانون این سازمان پرداخته است.

رئیس سازمان ملی استاندارد همچنین با اشاره به انتقادات تولید کنندگان و وارد کنندگان درباره موازی کاری و مقررات مداخله گرانه با مقررات سازمان استاندارد گفت: خوش‌بختانه در اصلاح و تغییر قوانین و مقررات ما اصلاح این موارد پیش بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه در تفاهم‌نامه های صادراتی با دیگر کشورها سه نوع استاندارد قید می شود، گفت: در بعضی تفاهم نام‌ها بر اساس استاندارد ملی ایران، صادرات انجام می‌شود، در برخی موارد استاندارد کشور مقصد باید رعایت شود و در برخی موارد نیز اگر خودشان در آن مورد استاندارد خاصی نداشته باشند، یک سری مشخصات فنی در نظر گرفته می‌شود.

رییس سازمان ملی استاندارد تاکید کرد: ما به عنوان سازمان ملی استاندارد نمی خواهیم خودمان در همه زمینه ها دخالت کنیم، اما به طور غیر مستقیم ورود خواهیم کرد.

پیروزبخت ادامه داد: توقعات نظام از سازمان ملی استاندارد بیش از گذشته است و در ابلاغیه مقام معظم رهبری در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر نقش استاندارد ملی در تمام موارد تاکید شده است.

وی همچنین به ارتقا جایگاه این سازمان اشاره کرد و افزود: هم ترازی رئیس سازمان با معاون رئیس جمهور به لحاظ اهمیت و فرا بخشی سازمان بر جایگاه این سازمان تاثیرگذار بوده است.

پیروزبخت با اشاره به حضور سه قوه در ترکیب شورای عالی استاندارد گفت: این نشان می‌دهد دستگاه‌های نظارتی در همه موارد باید در حمایت از مصرف کننده هماهنگ باشند و هم راستا حرکت کنند.

پیروز بخت افزود: ترکیب شورای عالی استاندارد کامل ترین ترکیبی است که از نهادهای حاکمیتی، دولت و بخش خصوصی تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه در قانون ملی استاندار تکلیف دستگاه‌های دیگر را مطرح کرده‌اند، اظهار کرد: همه دستگاه ها باید مقرراتشان را با سازمان کنترل کنند، برای رها شدن از بحق تعدد دستگاه‌های نظارتی و در آینده سازمان ملی استاندارد وظایف خود را به دستگاه های دیگر می سپارد و دیگر نیازی نیست مجددا به استاندارد مراجعه کنید، با اجرای این قانون بسیاری از مشکلات صادرکنندگان و واردکنندگان حل می شود.

وی با اشاره به نامه مشترکش با وزیر بهداشت به معاون اول رئیس جمهور گفت: بنده و آقای هاشمی به آقای جهانگیری نامه نوشتیم که نتایج آزمایشگاه های همدیگر را قبول داریم، اما هنوز با وزارت جهاد کشاورزی در برخی موارد از جمله میزان آرسنیک برنج اختلاف نظر داریم.

به گفته وی ، وزیر بهداشت معتقدند باید تفاهم سه جانبه امضا شود تا بخش دیگری از مشکلات حل شود.

وی گفت: من مثالی را همیشه می‌زنیم و آن اینکه ما در شرایط تحریم و نا مناسب هستیم، در شرایط سخت و تحریم توقع غذای خوش مزه نداریم، گفتیم اشکال ندارد، فاسد نباشد طعم و مزه مهم نیست؛ ما مسئولیت داریم غذای فاسد به شما ندهند.

رییس سازمان ملی استاندارد همچنین درباره درخواست صنعتگران برای تسهیل استانداردها در شرایط تحریم گفت: ما در اشل کوچک در ستاد تدابیر سازمان مواردی که خیلی حساس نیست و با استاندارد انطباق کمتری داشته باشد را اغماض می‌کنیم و استاندارد را تسهیل می‌کنیم.

وی همچنین گفت: آماده ایم تا در زمینه استانداردهای مرتبط با کالاهای اساسی همکاری برای تسریع و تسهیل داشته باشیم.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها